شناسهٔ خبر: 163356 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

«قهرمان» مجلس یازدهم «مردم ایران» هستند

نگاهداری مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف ادوار گذشته، در این دوره از مجلس، نه محمد باقر قالیباف، نه هیچکدام از اعضای هیئت رییسه و نه هیچکدام از سایر نمایندگان مجلس نمی‌خواهند به قیمت به حاشیه راندن دیگران، خود را به «قهرمان» تبدیل کنند. مجلس یازدهم فقط یک قهرمان دارد و آن هم مردم ایران هستند.

به گزارش «نماینده»، بابک نگاهداری عملکرد دو ماهه مجلس یازدهم را بررسی کرد و گفت: در دو ماه اخیر شاهد یک الگوی مدیریتی تکثرگرا و غیرمتمرکز در راس مجلس بوده ایم که کاملا با الگوهای اقتدارگرای سابق متفاوت است.

در ادامه گفت وگوی کامل مشاور و رییس‌حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی را بخوانید:

حدود دو ماه از آغاز بکار مجلس یازدهم می‌گذرد، عملکرد مجلس در دو ماه گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده عملکرد دو ماه گذشته مجلس نشان می‌دهد که این مجلس بر ریل مناسبی قرار گرفته است. بر این باوریم که اگر مجلس یازدهم همین مسیر را با دقت و تدبیر بیشتر ادامه دهد، می‌تواند بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یکی از قوی‌ترین مجالس بعد از انقلاب اسلامی باشد.

چه ویژگی‌هایی در مجلس یازدهم دیده اید که به این نتیجه رسیده اید؟

مهمترین ویژگی این مجلس، تلاش همه نمایندگان برای ایجاد تحول و پویایی در مجلس است. چنین میل و اراده قدرتمندی برای خدمت به مردم در میان ادوار گوناگون مجلس شورای اسلامی واقعا بی نظیر است. اقداماتی که مجلس در همین دو ماه گذشته انجام داده است نشاندهنده اوج تلاش و پویایی این مجلس است. این مجلس اگر چه رسما دو ماه است که آغاز بکار کرده است، اما فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های نمایندگان منتخب مردم برای حل مشکلات کشور از همان اسفند ماه ۹۸ آغاز شد و ما شاهد سه ماه برنامه ریزی‌های فشرده برای ایجاد یک مجلس قدرتمند بودیم. نتیجه این تلاش‌ها را هم در تشکیل یک هیئت رییسه قدرتمند و کارآمد و نیز ساماندهی سریع کمیسیون‌های تخصصی مجلس و آغاز روند نظارت بر عملکرد دولتمردان شاهد بوده ایم. همچنین ارتباط مداوم و تنگاتنگ نمایندگان مجلس با مردم در حوزه‌های گوناگون انتخابیه از دیگر ویژگی‌های مثبت این مجلس است که موجب شده تا کوچکترین مشکلات و مسایل مردم نیز از نگاه نمایندگان مخفی نماند.

آیا نقطه ضعفی هم در عملکرد مجلس وجود داشته است؟

مسلما هر تلاش و فعالیتی ممکن است با نقطه ضعف‌هایی هم همراه باشد. نقطه ضعف نمایندگان مجلس نیز مثل سایر مسئولین کشور آن زمانی است که از مسیر خدمت صادقانه، آگاهانه ومدبرانه به مردم دور شوند. نقطه ضعف همه ما آنجایی است که تلاش‌ها و کوشش‌های ما برای حل مسایل و مشکلات مردم از تدبیر و دانش و عقلانیت بدور باشد. البته باید بر این نکته هم تاکید کنیم که فقط دیکته نانوشته است که غلط ندارد. خیلی از افراد و نهادهایی که نقطه ضعفی در کارنامه شان مشاهده نمی‌شود، به خاطر آن است که اصولا کارنامه و عملکردی از خود به جا نگذاشته اند. اصلا کاری نکرده اند که بخواهد در معرض نقد و ارزیابی مردم قرار بگیرد. اول از همه، باید اراده و جسارت و شجاعت کار کردن در فرد یا نهادی وجود داشته باشد و کارنامه‌ای از خود به جا بگذارد تا در وهله بعد بتوان آن را در معرض داوری و نقد افکار عمومی قرار داد. خیلی از دوستان و رسانه‌هایی که این روزها بر عملکرد نمایندگان مردم در مجلس یازدهم خرده می‌گیرند، خودشان و جناح‌های سیاسی شان یا تاکنون هیچ کاری برای این مردم نکرده اند و یا آنکه در کارنامه شان هیچ نمره قابل قبولی وجود ندارد. نمی‌شود که در بیرون میدان بایستیم و کمترین دغدعه‌ای برای حل مشکلات مردم نداشته باشیم، آنوقت از آن‌هایی که تمام توان و آبرویشان را برای خدمت به مردم گذاشته اند، ایراد بگیریم.

علت این هجمه بی سابقه رسانه‌ای علیه مجلس یازدهم را چه می‌دانید؟

علتش را همه مردم به خوبی می‌دانند. بر کسی پوشیده نیست که تمام این هجمه‌های رسانه‌ای با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد. برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی که در طی ۷ سال گذشته کوچکترین نقدی بر عملکرد مسئولین وابسته به جریان خودشان نداشته اند، در طی دو ماه گذشته بیشترین نقدها و تخریب‌ها را بر علیه مجلس یازدهم انجام داده اند و عملکرد دو ماهه این مجلس را مسبب تمام مشکلات ایجاد شده در سال‌های اخیر از گرانی دلار گرفته تا برجام و تورم و تحریم و... می‌دانند! هدف این رسانه‌ها و جریان‌های سیاسیِ پشتیبان آن‌ها نیز کاملا مشخص است. می‌خواهند با فرار رو به جلو، بار سنگین پاسخگویی به مردم را از روی دوش مسببین اصلی این مسایل و مشکلاتبردارند و کارنامه اسفبار دوستانشان را تطهیر کنند. اما مطمئنا افکار عمومی ما فریب این بازی‌های سیاسی و رسانه‌ای را نخواهند خورد و تلاش این جریان‌های سیاسی و ارگان‌های رسانه‌ای آن‌ها برای ناامید سازی مردم از مجلس و ایجاد دوقطبی‌های کاذب سیاسی و اجتماعی با ناکامی روبرو خواهد شد.

عملکرد رییس و هیئت رییسه مجلس را در این دو ماه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بی تردید یکی از مهمترین علل پویایی و کارآمدی مجلس یازدهم را باید در هیات رییسه مقتدر و موثر آن جستجو کرد. هیئت رییسه مجلس به خوبی توانسته است روند تحول در مجلس را پیگیری کندو یکی از مهمترین تحولات در این زمینه هم در جایگاه ریاست مجلس رخ داده است. با رویکردها و عملکردهای آقای دکتر قالیباف در جایگاه رییس مجلس یازدهم، شاهد بازتعریف جایگاه ریاست مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده ایم. الگوی مدیریتی دکتر قالیباف در ریاست مجلس کاملا با الگوهای مدیریتی قبلی مجلس متفاوت بوده است. در دو ماه اخیر شاهد یک الگوی مدیریتی تکثرگرا و غیرمتمرکز در راس مجلس بوده ایم که کاملا با الگوهای اقتدارگرای سابق متفاوت است. در رویکرد جدید ما شاهد نوعی مدیریت جمعی در مجلس بوده ایم به این معنا که همه نمایندگان مجلس در روند اداره مجلس سهیم هستند و تمامی تصمیمات مجلس با رای و نظر مستقیم همه نمایندگان انجام گرفته است. در طی دو ماه گذشته، دکتر قالیباف و سایر اعضای هیات رییسه هیچگاه بدنبال تحمیل نظر و دیدگاه خود بر سایر نمایندگان مجلس نبوده اند و کلیه تصمیم گیری‌ها و اقدامات مجلس، از تصویب اعتبارنامه‌ها گرفته تا تشکیل کمیسیون‌ها و تعیین پست‌های مهمی، چون ریاست دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، با رای و نظر همه نمایندگان مجلس بوده است. حتی اگر در برخی از این موارد اختلاف نظری میان دکتر قالیباف و هیات رییسه با سایر نمایندگان مجلس وجود داشته است، هیچگاه شاهد تحمیل دیدگاه ایشان بر سایر نمایندگان نبوده ایم و آنچه در صحن علنی مجلس رخ داده است برایند اعمال نظر و سلیقه آزادانه همه نمایندگان مجلس بوده است.

اتفاقا در اولین روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم، برخی صحبت‌ها درباره نحوه مدیریت دکتر قالیباف بر مجلس یازدهم مطرح شده بود و برخی‌ها از تفاوت میان این جایگاه با سوابق مدیریتی قبلی ایشان صحبت می‌کردند. فکر می‌کنید که الان زمان مناسب برای قضاوت درباره الگوی مدیریتی دکتر قالیباف در ریاست مجلس فرا رسیده است؟

به نظر من دکتر قالیباف در همین مدت کوتاه توانسته است به شناخت کافی و کاملی از روند اداره مجلس دست پیدا کند و ما شاهد یک الگوی مدیریتی تثبیت شده در راس مجلس یازدهم هستیم. عملکرد ایشان در دو ماه گذشته نشان داده است که توانمندی‌های ایشان در مدیریت سیاسی به همان قوّت و اثربخشی مدیریت‌های اجرایی سابق ایشان و حتی بالاتر از آن‌ها است. باید در نظر داشته باشیم که رییس و هیئت رییسه مجلس وظیفه به غایت دشواری بر عهده دارند. آن‌ها از یکسو باید بدنبال حفظ و ارتقاء شان و اقتدار مجلس در ساختار حکومتی کشور و در میان مردم باشند و از سوی دیگر تحول در مجلس را از طریق پویایی خودجوش و مستقل فرد فرد نمایندگان مجلس پیگیری می‌کنند. دکتر قالیباف و سایر اعضای هیات رییسه مجلس از یکسو بدنبال آنند تا در عرصه مدیریتی کلان مجلس به ایفای وظایف و مسئولیت‌های خود در جهت ایجاد یک مجلس قوی و مقتدر بپردازند و از طرف دیگر دغدغه آن را دارند که کوچکترین خدشه‌ای به استقلال و اصالت رای نمایندگان مجلس وارد نشود. مهمترین چالش مجلس تاکنون، حفظ تعادل میان اقتدار مجلس و استقلال رای نمایندگان بوده است و به زعم من از این چالش مهم سربلند بیرون آمده است. عملکرد دکتر قالیباف نشان دهنده این باور عمیق است که سرنوشت مجلس را باید فرد فرد نمایندگان مجلس رقم بزنند و تنها با تکیه بر همین اراده جمعی می‌توان مجلس را به جایگاه اصلی اش در راس امور کشور بازگرداند. برخلاف ادوار گذشته، در این دوره از مجلس، نه دکتر قالیباف، نه هیچکدام از اعضای هیات رییسه و نه هیچکدام از سایر نمایندگان مجلس نمی‌خواهند به قیمت به حاشیه راندن دیگران، خود را به «قهرمان» تبدیل کنند. مجلس یازدهم فقط یک قهرمان دارد و آن هم مردم ایران هستند.

نظر شما