شناسهٔ خبر: 163343 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عزم کمیسیون امور داخلی مجلس برای نهایی شدن آمایش سرزمینی

علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور گفت: کمیته‌ای در این کمیسیون برای نهایی شدن طرح آمایش سرزمینی تشکیل شده که قرار است با نهایی شدن آن، سند زنده‌ای از هر استان از فرصت‌ها و محدودیت‌ها مشخص شود.

به گزارش «نماینده»، احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، درباره طرح آمایش سرزمینی اظهار داشت: دولت طبق برنامه چهارم توسعه مکلف به تهیه اسناد توسعه بخشی، فرابخشی و استانی بوده تا فرصت‌ها و محدودیت‌ها هر استانی مشخص شود که بر همین اساس این کار نقش اصلی برای کنترل محرکه هر استانی را تعیین می‌کرد.

وی با بیان اینکه گام ابتدایی این کار با تهیه اسناد توسعه استان‌ها مشخص شده افزود: متاسفانه دولت تاکنون سند آمایش سرزمینی را مشخص نکرده است.

علیرضابیگی گفت: ‌آمایش سرزمینی، برنامه‌ای برای ساماندهی فعالیت‌های انسان در فضای جغرافیایی مورد نظر است که رویکردهای کلان توسعه کالبدی و امور زیربنایی و صنعتی را تعیین می‌کند. ضمن اینکه ضوابط ملی آمایش سرزمینی براساس مطالعات پایه آمایش و سیاست‌های کلان اقتصادی و توسعه کشور با اتکا به توان‌های محیطی، زمینه های فرهنگی و پیشینه صنعت و زیرساخت‌های اقتصادی و موقعیت جغرافیایی و همجواری با سایر کشورها و ویژگی‌های اقلیمی و جمعیتی هریک از استانها، کارکرد های ویژه ای را برای ایفای نقش در برنامه راهبردی ملی برای آنها تعریف می کند.

وی اظهار داشت:کمیته بررسی طرح آمایش سرزمینی در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به مسئولیت بنده تشکیل شده و قرار است با حضور مسئولان استان‌ها، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس به این موضوع رسیدگی شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه برای رسیدگی به این طرح زمان زیادی را از دست داده‌ایم اما عزم کمیسیون برای نهایی شدن آن جدی است چرا که آینده هر استان تعیین می‌شود و تبدیل به سند بسیار مهمی خواهد شد که هرگز فراموش نمی‌شود.

نظر شما