شناسهٔ خبر: 163325 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

باید نسبت به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ماهان برخورد قاطع شود

اقبال شاکری یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی قطعا به حرکت تروریستی و غیرقانونی آمریکایی‌ها نسبت به هواپیمای ماهان پاسخ خواهند داد و از جوامع بین‌المللی تقاضای رسیدگی به این اقدام غیرقانونی را خواهیم داشت.

به گزارش «نماینده»،ضمن محکومیت تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان بیان کرد: دولت آمریکا در طول تاریخ نشان داده که هر زمانی در موضع دیپلماتیک و قانونی شکست می‌خورد و در روی زمین کاری از دستش بر نمی‌آید دست به اقدامات جنایتکارانه و تروریستی می‌زند و آثار آن در عراق، یمن، سوریه، لبنان، ویتنام و ونزوئلا مشهود است.

وی در ادامه اظهار کرد: هرگاه آمریکایی‌ها درمانده می‌شوند به سراغ کارهای غیرقانونی می‌روند. این اقدام آنها نیز نشان می‌دهد که قدرت جمهوری اسلامی ایران آنها را در روی زمین درمانده کرده و مجبور به عقب نشینی شده‌اند، حال برای جبران شکست خود دست به اقدامات تروریستی می‌زند.

شاکری با بیان اینکه از خلبان ماهر هواپیمای ماهان تشکر می‌کنم که توانست هواپیما را به سلامت در فرودگاه بیروت به زمین بنشاند و مجددا از بیروت نیز مسافران را به تهران بازگرداند، در ادامه تصریح کرد: هواپیمای مسافربری ماهان در کریدور بین‌المللی و قانونی در حال پرواز بوده است، اما جنگنده‌های آمریکایی در اقدامی غیرقانونی برای این هواپیما مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: اولا حضور آمریکا در خاک سوریه غیرقانونی است و نمی‌تواند ادعا کند که در حال دفاع از حریم هوایی خود بودند و هرگونه تحرکی از سوی آنها غیرقانونی به‌شمار می‌رود، چرا که دولت سوریه چندین بار به سازمان ملل در خصوص حضور غیرقانونی آمریکا در خاک این کشور شکایت کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر لزوم برخورد با این اقدام خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی قطعا به این حرکت تروریستی و غیرقانونی آمریکایی‌ها پاسخ خواهند داد و از جوامع بین‌المللی تقاضای رسیدگی به این اقدام غیرقانونی را خواهیم داشت.

شاکری در پایان تصریح کرد: اگر سازمان ملل برخورد قاطع با این اقدام نداشته باشد زمینه برای ناامن شدن تمام منطقه فراهم می‌شود. جوامع بین‌المللی باید با این اقدام غیرقانونی برخورد کنند، چرا که از منظر حقوقی نیز این اقدام خلاف قانون است. آمریکایی‌ها در حال دست و پا زدن آخر در منطقه هستند و طولی نخواهد کشید که از این منطقه خارج خواهند شد.

نظر شما