شناسهٔ خبر: 163295 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی هیئت رئیسۀ مجلس خواستار شد:

رئیس جمهور وزیر پیشنهادی صمت را معرفی کند

محمد حسین فرهنگی محمدحسین فرهنگی گفت:‌ تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی هنوز قانون نشده و شورای نگهبان آن را تأیید نکرده است.

به گزارش «نماینده» محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوالی در مورد اظهارات عصر دیروز (چهارشنبه) حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت مبنی بر اینکه وزارت بازرگانی در مجلس دهم مصوب شد و این موضوع در حال حاضر اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان است، گفت: در مجلس دهم لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد، اما این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان رفت که این شورا، ایرادات اساسی به آن گرفت.

وی افزود: ایرادات اساسی شورای نگهبان در خصوص نظامات اداری و مغایرت با سیاست‌های کلی نظام اداری بود و به همین دلیل مصوبه مجلس برای رفع ایرادات به مجلس برگشت. 

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس ایراد شورای نگهبان را اصلاح کرد اما اصلاحیه کمیسیون در صحن مجلس رأی نیاورد و در همین مقطع دوره دهم مجلس، به پایان رسید.

فرهنگی اضافه کرد: در حال حاضر این لایحه باید در کمیسیون اجتماعی مجلس مجدداً مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد و به صحن ارجاع شود تا در صحن بررسی و در صورت تایید مجددا برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت سه ماهه تعیین سرپرستی برای وزارت صمت 21 مرداد به پایان می‌رسد رئیس جمهور باید وزیر صمت را  به مجلس معرفی کند و منتظر رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان درباره مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی نماند .چرا که بررسی موضوع در مدت قانونی باقی مانده سرپرستی وزارت صمت عملا مشکل است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر در آینده چنین موضوعی نهایی شد، رئیس جمهور می تواند وزیر دوم را معرفی کنند.

فرهنگی افزود: آقای رئیس جمهور اشراف کافی به امور تقنینی دارند  و می دانند هر مصوبه ای تا تایید نهایی شورای محترم نگهبان و ۱۵ روز پس از درج در روزنامه رسمی، قانونی نیست، مگر آن که در خود قانون ترتیب زمانی دیگری پیش بینی شده باشد.

براساس این گزارَش، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت عصر دیروز (چهارشنبه) گفت: در جلسه قبلی ستاد اقتصادی به وزارت صمت گفتم و امروز هم تاکید کردم؛ وزارت صمت، وزارت بازرگانی که الان فعلا با صمت یکی است و امیدواریم مجلس بتواند اقدام قانونی خود را انجام دهد؛ البته مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده و این به شورای نگهبان رفته است.

وی افزود: یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند؛ بنابراین از نظر ما اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است؛ مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرده است؛ حالا یک جمله است که می‌خواهند این جمله را حذف یا اصلاح کنند، دیگر این مساله داخلی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور اضافه کرد: ان شاءالله هر زمانی که مجلس شورای اسلامی این ایراد شورای نگهبان را رفع و این قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنیم. این کار بسیار مهمی است که باید انجام بگیرد.

نظر شما