شناسهٔ خبر: 163139 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عقد قراردادهای دو و چند جانبه از ابزارهای تحکیم قدرت ملی است

رحمت الله نوروزی431 نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عقد قراردادهای دو و چند جانبه یکی از ابزارهای تحکیم قدرت ملی، تامین منافع ملی و افزایش امنیت ملی برای کشورها است.

به گزارش «نماینده» رحمت‌اله نوروزی رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی عقد قراردادهای دو و چند جانبه را به‌عنوان یکی از ابزارهای تحکیم قدرت ملی تامین منافع ملی و افزایش امنیت ملی برای کشورها برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای و بازیگر موثر در عرصه نظام بین‌الملل از این قاعده مستثنا نیست و تاکنون در چارچوب تشریک مساعی با کشورهای دیگر تلاش کرده روابط متوازنی را با قدرت های مختلف اقتصادی سیاسی و نظامی در جهان همانند چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، کشورهای همسایه و غیره برقرار کند.

وی امضای سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین را در نوع خود قراردادی عادی و مطابق با عرف بین‌الملل توصیف کرد و افزود: از حدود ۱۰ سال پیش که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست نگاه به شرق را به عنوان یک اصل محوری خود مطرح کرد، انتظار همکاری تنگاتنگ و پیوسته‌تر و عمیق‌تر ایران با کشورهای این منطقه می‌رفت؛ تا آن که این موضوع با سفر آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تهران در ژانویه ۲۰۱۶ شکل جدی تری به خود گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، جمهوری اسلامی ایران را دارای ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در حوزه‌های انرژی و منابع زیرزمینی، کشاورزی، گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان دانست و تاکید کرد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران برای شتاب‌بخشی به روند رشد و توسعه خود در این حوزه‌ها از ظرفیت‌ها و تجارب بین المللی بهره بگیرد.

نوروزی به جایگاه دوم جمهوری خلق چین در اقتصاد جهان اشاره کرد و افزود: چین با رشد اقتصادی متوسط بالای ۶ درصد و همچنین سیاست‌های مستقلانه‌ای که در قبال جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر در پیش گرفته است، می تواند شریک و در گام‌های بعدی متحد راهبردی خوبی برای کشورمان به شمار برود.  

وی از نیاز مبرم چین به ذخایر و منابع انرژی برای حفظ و افزایش سرعت رشد اقتصادی خود، به‌عنوان عاملی حیاتی برای رقابت با ایالات متحده یاد کرد و اظهار داشت: رویکردهای مستقلانه جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر موجب شده است تا پکن همواره از ایران به عنوان یک شریک تجاری قابل اتکا یاد کند و اقتصاد مبتنی بر مواد خام ایران و اقتصاد مبتنی بر فراوری و تولید محصولات صنعتی با فناوری بالا در چین نیز موجب شده این دو اقتصاد مکمل یکدیگر باشند و هر دو کشور برای یکدیگر جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس با اشاره به تداوم روند نزدیکی مواضع سیاسی ایران و چین به یکدیگر در بیشتر مواقع و حمایت‌های شدید دو کشور در برهه‌های مختلف از مواضع یکدیگر تصریح کرد: در سایه چنین گرانش سیاسی بین دو کشور، حرکت در مسیر یک همکاری جامع و طولانی‌مدت نه تنها غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد بلکه ضروری نیز ارزیابی می‌شود.

نوروزی اظهار داشت: پیش‌بینی من این است که جمهوری اسلامی ایران در سایه چنین تفاهمی بتواند در بخش‌هایی همانند توسعه صنایع، مدل نوسازی، خطوط تولید کارخانجات راهبردی، آموزش نیروی انسانی، جذب گردشگر چینی، جذب منابع و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کشور و بهره‌مندی از مزیت‌های فناورانه چین در کشور به ویژه در حوزه های صنایع مخابراتی به عنوان صنایع مادر، منتفع شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیش‌نویس سند به‌گونه‌ای تنظیم شده که تلاش شده در آن تمامی فصل‌های موجود همکاری قید شود و تقریباً موضوعی از قلم نیفتاده است. هر چند در ادامه و در فرآیند عملیاتی شدن این سند باید دقت مضاعفی از سوی سیاست‌گذاران کشور مطلوب شود تا بتوانیم حداکثر منافع ملی خودمان را از این حیث تامین کنیم.

وی چنین قراردادی را کمک ویژه‌ای به تحکیم مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی، ارتقاء توان چانه زنی کشور در مذاکرات سیاسی اقتصادی و حتی ورزشی، افزایش میزان امنیت سرمایه گذاری در کشور با حضور قدرت دوم اقتصادی جهان و ... برشمرد و درخواست کره جنوبی برای مذاکره درباره داراییهای بلوکه شده ایران در این کشور، به صرافت افتادن اتحادیه اروپا برای فعال سازی دوباره سامانه اینستکس و ... را نیز در همین چارچوب ارزیابی کرد.

رئیس مجمع نمایندگاه استان گلستان در مجلس، مهم‌ترین عایدی چنین قراردادی را پیام جدی آن مبنی بر عدم انزوای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در حالی که غرب تلاش می‌کرد با تحریم‌های مضاعف از توان ملی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه اقتصاد بکاهد، چنین قراردادی می‌تواند تمامی نقشه‌های آنها را نقش بر آب کند و فصل جدیدی از روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فناوری و ورزشی را با قدرت دوم اقتصادی جهان که دستیابی آن به سکوی اول در دست‌کم ۲۰ سال آینده کاملا محتمل به نظر می رسد، رقم بزند و شاید به همین دلیل است که عده‌ای به ویژه غربگرایان در داخل کشور و محافل معاند در کشورهای دیگر به شدت از این قرارداد انتقاد کنند.

نوروزی ادامه داد: جالب است که بدانیم بیشترین انتقادها ناظر بر دیدگاه‌های کلی مبنی بر وابستگی ایران به چین مطرح می‌شود و در هیچ کدام از آن‌ها اشاره به بند دقیقی از متن این پیش نویس  که نافی منافع ملی ایران باشد، نشده است.

وی به هزینه‌های هنگفتی که غرب برای پروژه انزوای ایران چه به شکل مستقیم و چه از طریق برخی دست‌نشانده‌های خود در منطقه صرف کرده، اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها اینک در سایه یک قرارداد جامع ۲۵ ساله در آستانه هدر رفتن است و طبیعی است که ماشین تبلیغاتی غرب در این زمینه فعال شود تا با استفاده از برخی ابزارهای پنهان و آشکار از اهمیت این سند و عواید درازمدت آن برای کشور در چشم مخاطب ایرانی بکاهد.  

این نماینده مجلس تاکید کرد: با عقد این قرارداد پیش بینی می شود بسیاری از ظرفیت های معلق روابط اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای منطقه دوباره فعال شده و باب مذاکرات در موضوعاتی که تاکنون بسته مانده، گشوده شود.

نظر شما