شناسهٔ خبر: 163109 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۷ راهکار اقتصاددانان برای مدیریت اقتصاد در نامه به روحانی/ چاپلوسان ندانم‌کار را از اطراف خود برانید

روحانی ۲۴ اقتصاددان و پژوهشگران اقتصادی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم ۷ راهکار را برای خروج اقتصاد از نابسامانی فعلی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌ جمعی از اقتصاددانان و پژوهشگران اقتصادی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم ۷ راهکار را برای خروج اقتصاد از نابسامانی فعلی ارائه کردند. این اقتصاددانان چند ماه پیش نیز ۱۰ راهکار برای حل مشکلات اقتصاد ایران ارائه کرده بودند. در نامه ۲۴ اقتصاددان به رئیس‌جمهور آمده است:

جناب حجت الاسلام والمسلمین روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

شش ماه پیش وقتی در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستم با تکیه بر داخل، مشکلات اقتصادایران را حل کنم، ۱۰ راهکار روشن اجرایی به شما پیشنهاد دادیم، اما توجهی نکردید و شد آنچه نباید می‌­شد. هرچند ابعاد خسارتها به اقتصاد ایران بسیار وسیع است اما خوشبختانه هنوز هم می­توان با اجرای سیاستهای درست، اقتصاد ایران را نجات داد.

در نامه ۲۷ دی ۹۸، از شما خواهش کردیم: صدور مجوزهای کسب وکار را سهل کنید، سفارتخانه های ایران را درخدمت صادرکنندگان قراردهید، بانکها را از خرید و نگهداری املاک منع کنید، بازار سرمایه را مامور هدایت نقدینگی بسوی تولید کنید. به سازمان تامین اجتماعی دستور دهید برای تامین مخارجش بجای فشار غیرقانونی بر کارآفرینان، هزینه های زایدش را مهار کند، به بانک مرکزی دستور دهید با روشهای نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه و... تحریمهای بانکی کشور را کم اثر کند، وزارت کشور را مامور کنید برای تولیدکنندگان کوچک، مکان فروش ایجادکند، به وزارت نفت دستور دهید سهمیه بنزین را بجای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص دهد و نرخ بنزین خارج از سهمیه را سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه ها تعیین کند، با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود، از فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید و با تصویب و اجرای قوانبن مالیاتی جدید، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه های مردم فقط بسوی تولید هدایت شوند.

جناب آقای روحانی، اگر به این ده راهکار عمل میکردید، وضعیت اقتصادی و ارزش پول ملی به این حد سقوط نمیکرد. راه برون رفت از بحران کنونی مردمی سازی اقتصاد است. اکنون و در شرایطی که رکود ناشی از کرونا و تورم بی سابقه، فشار بی­رحمانه ای بر مردم و کارآفرینان واردکرده، از شما میخواهیم بدون فوت وقت، دستور فرمایید علاوه بر اجرای ۱۰ راهکار فوق و در ادامه آنها، این ۷ راهکار نیز اجرا شوند:

۱. حذف مجوز برای تولید ماسک و افزایش تولید آن تا رفع کمبود و حتی صادرات، نشان داد حذف مجوزهای زاید چقدر در رشد فوری سرمایه گذاری و تولید موثر است. بر همین اساس دستور فرمایید حداقل تا پایان کرونا، شروع کسب وکار بجز در امور مربوط به امنیت، سلامت و محیط زیست، نیاز به دریافت مجوز از دولت نداشته و صرفا اعلامی باشد.

۲. تا وقتی دولت کنترلی بر مبادلات پولی درشت و به عبارتی حاکمیت بر ریال ندارد، اداره اقتصادایران ممکن نیست. بانک مرکزی را مامور کنید با استفاده از همه بانکهای اطلاعاتی موجود و تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، حاکمیت بر ریال را محقق کند و اجازه ندهد صاحبان پولهای درشت و فراریان مالیاتی، به منافع ملی و بازارهای مختلف خسارت بزنند.

۳. تورم شدید این دو سال، میلیونها ایرانی را به زیر خط فقر برده و ارزش دارایی معدودی ثروتمند را چند برابر کرده است. دستور فرمایید لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با محوریت اخذ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص و مالیات از ثروت های کلان، به فوریت تدوین و اجراشود و با منافع حاصله، یارانه چهار دهک فقیر را افزایش دهید.

۴. تاوقتی سود فعالیتهای نامولد نظیر معاملات مکرر مسکن، خودرو، ارز، سهام و... از سود تولید بیشتر باشد، سرمایه گذاری و رشد اشتغال محقق نخواهد شد. وزارت اقتصاد را مامور کنید همزمان با لایحه مالیات بر مجموع درآمد اشخاص(PIT)، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه(CGT) را نیز تهیه و تمهید اجرای آنها را فراهم کند تا جلوی فرارسرمایه و فعالیتهای نامولد گرفته شود.

۵. رشد اخیر بورس با رشد اقتصادی ایران سازگار نیست. لازم است مالیات بر خرید و فروش سهام را افزایش و کارمزد ارکان بازار را کاهش دهید تا بورس بازی مهارشود و نیز، شرایط ورود شرکتهای جدید به بازار سرمایه و شرایط افزایش سرمایه شرکتهای موجود را سهل کنید تا پولهای وارده به بورس، واقعا به سوی تولید هدایت شوند.

۶. ماموریت اصلی دیپلماسی ایران، باید تسهیل صادرات و بازگشت ارز حاصله به داخل کشور باشد. سفیر و دیپلماتهایی که نمی توانند این ماموریت را درست انجام دهند را به تهران فرابخوانید و پرداخت حق ماموریت همه دیپلماتها در خارج را به رشد منطقی و ماهانه صادرات در حوزه ماموریت آنها و بازگشت ارز آن به کشور مشروط کنید.

۷. تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی منجر به هدررفت منابع ارزی، فساد و رانت شده و قیمت این کالاها نیز در بازار افزایش یافته است. ادامه تأمین ارز از بازار برای تامین ارز ترجیحی واردات، به افزایش پایه پولی منجر میشود و به هیچ عنوان توصیه نمیشود. به عنوان راهکار جایگزین، لطفا دستور فرمایید دولت معیشت طبقات ضعیف را از طریق اختصاص  کارت رفاه الکترونیک برای خرید کالاهای اساسی تضمین کند.

جناب آقای روحانی، در پایان مجددا از شما تقاضا می کنیم چاپلوسان ندانم‌کار را که اوضاع اقتصادی را به اینجا رسانده اند، از اطراف خود برانید و بجای انتظار بیهوده برای نتایج انتخابات آمریکا وبه جای اصرار بر طرح های مفسده زایی نظیر انتزاع وزارت بازرگانی از وزارت صمت یا گسترش مناطق آزاد، به توصیه های دلسوزان اقتصادایران توجه بفرمایید.

ما صادقانه و بدون چشمداشت آماده ایم درصورت نیاز، ادله و مستندات هریک از راهکارهای فوق را حضوری تقدیم کنیم تا ان شاالله با اجرای آنها هم فشار اقتصادی بر مردم کاهش پیداکند و هم برای جویندگان کار، شغل ایجادشود.

با آرزوی ایرانی سربلند و مقتدر

۲۸ تیرماه ۱۳۹۹

امضا کنندگان:

دکتر میثم پیله فروش، پژوهشگر اقتصاد ایران

دکتر محمدرضا حسینی، پژوهشگر بازارهای مالی

دکتر سیدمجتبی حسینی، پژوهشگر اقتصاد و مدرس دانشگاه

دکتر سید مرتضی حسینی،   پژوهشگر اقتصادی

دکتر محمد جلیلی، پژوهشگر اقتصاد مالی و اعتبارسنجی

دکتر پیمان حدادی، پژوهشگر مالی

دکتر محمدجواد رضائی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد

دکتر محسن رضائی صدرآبادی، آینده پژوه اقتصاد فضای مجازی

سیدحسین رضوی پور، پژوهشگر اقتصاد ایران

دکتر مهدی زریباف، رییس مرکز تحقیقات مدل‌ها و مبانی اقتصاد

دکتر مصطفی زمانیان، پژوهشگر سیاستگذاری و مدیر پژوهشکده آیندگان

دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

دکتر سیدامیر سیاح، پژوهشگر محیط کسب وکار

دکتر موسی شهبازی غیاثی، پژوهشگر اقتصادی و مدرس دانشگاه

دکتر محمد شیرجیان، پژوهشگر اقتصادی

دکتر هادی طالبیان مقدم، پژوهشگر صنعت و انرژی

دکتر صمد عزیزنژاد، پژوهشگر اقتصاد ایران

دکتر احمد کارگر مطلق، پژوهشگر و فعال حوزه پولی و بانکی

دکتر علی کاشمری، پژوهشگر اقتصاد مالی

دکتر میثم لطیفی، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام

دکتر مهدی موحدی بکنظر، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

دکتر جواد نامجومنش، پژوهشگر اقتصاد کشاورزی

دکتر محمدجواد نظرزاده، پژوهشگر اقتصاد ایران

دکتر ناصر یارمحمدیان، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان

نظر شما