شناسهٔ خبر: 163094 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

به جای استیضاح باید از ظرفیت دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ استفاده کنیم

رحمت الله نوروزی/2 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: به جای استیضاح باید از ابزارهای دیگر نظارت همانند ظرفیت دیوان محاسبات، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون‌های تخصصی مجلس و سوال از وزرا استفاده کنیم.

به گزارش «نماینده»، رحمت‌اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از دولت‌ها در تمامی دوره‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه رهبر انقلاب این حمایت را از هیچ دولتی دریغ نکردند، اظهار داشت: علت این‌حمایت‌ها شناخت و اشراف رهبر انقلاب نسبت به تهدیدات بیرونی علیه نظام و کشور و احساس مسئولیت ایشان در قبال لطماتی است که ممکن است از شکاف و چنددستگی در ارکان نظام و قوای سه گانه حاصل شود.

وی افزود: حمایت‌های رهبر انقلاب، از نخستین روزهای دولت دوم آقای روحانی نیز ادامه داشته و تا آخرین روز از فعالیت این دولت ادامه خواهد داشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس اضافه کرد: بنده هم مثل بسیاری از نمایندگان مجلس به شدت به استفاده از ابزارهای نظارتی برای پیگیری و احقاق حقوق مردم معتقد هستم و اساساً نظارت را بر قانونگذاری مقدم می‌دانم اما این نکته را نیز از نظر نباید دور داشت که کشور اکنون در حساس‌ترین برهه زمانی حیات نظام قرار دارد و حلقه تحریم روز به روز تنگ تر شده و مشکلات بین المللی اقتصاد کشور روز به روز بیشتر می شود و همزمان با تشدید فشارهای خارجی، برخی بی‌تدبیری‌ها موجب تنگ‌تر شدن عرصه بر مردم و شدت گرفتن مشکلات معیشتی آنها شده است و این حقیقتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

نوروزی چنددستگی و تسویه حساب‌های احساسی را چاره کار ندانست و بر بهره مندی از ابزارهای دیگر نظارت همانند ظرفیت دیوان محاسبات، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون‌های تخصصی مجلس و سوال از وزرا به‌جای اقداماتی همچون استیضاح رئیس جمهور تاکید کرد.

وی با طرح این سوال که آیا تاکنون از همه ابزارهای پیشین برای نظارت بر بخش‌های مختلف دستگاه اجرایی استفاده شده که اکنون به فکر استیضاح رئیس جمهور هستیم، تصریح کرد: بیانات هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در دیدار ویدئو کنفرانسی با نمایندگان مجلس نیز ناظر به همین مسئله است.

این نماینده مجلس با اشاره به اطلاع رهبر معظم انقلاب از مشکلات داخلی و خارجی کشور، گفت: توصیه ایشان مبنی بر فعالیت دولت تا آخرین لحظه و آخرین روز نشان دهنده فرصت شناسی و آگاهی ایشان از تحولات روز دنیاست.

نوروزی با وارد دانستن انتقادات زیاد به دولت روحانی اضافه کرد: در عین حال، بخشی از خدمات نظام در زمان همین دولت اتفاق افتاده است لذا نباید این دولت را در ایفای وظایف خود تنها گذاشت و دو قوه مقننه و قضایی باید از مسیر اقدامات سلبی و ایجابی، حمایتی و نظارتی تلاش کنند دستگاه اجرایی بتواند به بهترین شیوه از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات کشور و خدمت به مردم بهره گیرد.

وی با بیان اینکه شدیداً معتقد به تعامل جدی با دولت و در عین حال پرهیز از هرگونه اغماض در کمکاری و ضعف مدیریتی در بخش‌های مختلف هستم، پیشنهاد کرد بخش‌های نظارتی و تخصصی مجلس فعال شوند و از بخش‌های مختلف دولت نیز برای گزارش به مجلس مطالبه جدی صورت بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: رهبر معظم انقلاب نیز با تحسین دعوت از وزرا برای ارائه گزارش، نشان دادند که در عین تاکید بر ضرورت تعامل میان دولت و مجلس از اصل نظارت و گزارش‌گیری از مقامات اجرایی کشور در هر سطحی که هستند نیز حمایت می‌کنند.

نوروزی با بیان اینکه اگر دولت عزم جدی داشته باشد، در مجلس ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تعامل با دولت وجود دارد که باید فعال شود، کمک‌های فکری و برنامه‌ای مجلس به دولت و در عین حال فعال شدن ابزارهای نظارتی در چارچوب کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات را کمک شایانی به مدیران ارشد برای حرکت در مسیر درست و اصلاح انحراف‌های مدیریتی احتمالی ذکر کرد.

وی در عین حال شرط همراهی مجلس با دولت را عزم جدی دولت برای بهره‌گیری از این ظرفیت مجلس که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شده است، دانست.

نظر شما