شناسهٔ خبر: 163031 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

روحانی: امروز ۹۹.۹ درصد از شهرهای کشور از آب بهداشتی برخوردارند/ افزایش ۶ برابری تصفیه خانه های کشور به نسبت قبل از انقلاب

روحانی رئیس جمهور گفت: ما در آغاز پیروزی انقلاب ۲۷ تصفیه خانه در کشور داشتیم در حالی که امروز ۱۶۷ تصفیه خانه در پایان سال ۹۹ خواهیم داشت که بیش از ۶ برابر به نسبت قبل از انقلاب افزایش داشتیم.

به گزارش «نماینده» واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، ۱۴ پروژه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان هرمزگان و ۲ طرح تامین آب کشاورزی و شهرک صنعتی در شهرستان میناب، طرح‌ها و پروژه‌هایی بود که با دستور رئیس جمهور در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

رئیس جمهور در جریان این آیین بهره برداری طی سخنانی گفت: امروز روز بسیاری خوبی برای مردم استان هرمزگان است.  این استان با بنادر مهم خود کالاهای مهمی را که به ایران صادر می شود، را در خود جای داده  و همچنین برای صادرات کالاهایی که مورد نیاز است این استان و این بندر نقش بسیار مهم و اساسی دارد البته در بقیه زمینه ها از جمله تولید بنزین با توجه به پالایشگاه هایی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.  

وی افزود: نکته مهم دیگر این که جاسک به زودی به یکی از بنادر مهم صادراتی نفت کشور تبدیل خواهد شد.  

روحانی گفت: از همه دست اندرکاران وزارت نیرو و سرمایه گذاران بخش خصوصی و همه کارگران، مهندسی و همه کسانی که ما را در مسیر خودکفایی کشور یاری می کنند، تشکر می کنم.  

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در این سالها در بخش های مختلف تصفیهآب، بخش فاضلاب و نیروگاه ها و آب شیرین کن ها کارهای ارزشمندی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در آغاز انقلاب ۷۴ درصد مردم شهری ما از آب بهداشتی برخوردار بودند و امروز این آمار به ۹۹.۹ رسیده است. و در روستاها نیز کارهای  خوبی آغاز شده و در حال پیشروی است. ما در آغاز پیروزی انقلاب ۲۷ تصفیه خانه در کشور داشتیم در حالی که امروز ۱۶۷ تصفیه خانه در پایان سال ۹۹ خواهیم داشت که بیش از ۶ برابر به نسبت قبل از انقلاب افزایش داشتیم.  

وی افزود: سال آینده در ۶ ماه اول ۸ تصفیه خانه در کشور افتتاح می شود. البته در بحث تصفیه خانه فاضلاب که در ابتدای انقلاب ۴ تصفیه خانه بیشتر نداشتیم، امروز این تعداد  به  ۲۲۵ تصفیه خانه فاضلاب رسیده است که ۶۳ برابر پیش از انقلاب است.

روحانی عنوان کرد: امروز ما با مسئله مهمی در بحث افتتاح مواجه هستیم و آن اینکه چگونه باید از تمامی منابع آب استفاده کنیم. البته منبع اصلی آب آشامیدن و شیرین آسمان است اما در عین حال ما می توانیم از آب های دیگر نیز بهره مند شویم. با توجه به اینکه کشور ما در بخش خشک و نیم خشک جهان قرار دارد  باید از آب دریا نیز برای تامین آب شیرین  استفاده کنیم البته اولویت اول ما شاید نباشد ولی باید به آن توجه شود که در صنعت و سایر نیازمندی ها از آب دریا استفاده کنیم.

رئیس جمهور گفت: گاهی اوقات باید آب شیرین و نمک زدایی شده را وارد چرخه مصرف کنیم. امروز ۲۶ میلیارد متر مکعب آب در اختیار استان های ساحلی ما قرار می گیرد که نمک زدایی بر روی آن صورت نمی گیرد. از سوی دیگر هم استان های ساحلی و هم غیر ساحلی نیاز به آب شیرین و نمک زدایی شده دارند. بنابراین برای استان های ساحلی ۴.۴ میلیارد لیتر آب برای شیرین کردن در نظر گرفته شده است.  

وی افزود: برای استان های غیرساحلی که نیازمند آب شیرین هستند باید از آب دریا استفاده کرد که برنامه ریزی انجام شده ۳.۶ میلیارد برای نمک زدایی آب و شیرین کردن آن صورت گرفته است. البته تنها ایران نیست که از امکانات آب شیرین کن استفاده می کند.  

روحانی خاطرنشان کرد: ما در بخش آب شیرین کن ۶۱ آب شیرین کن داریم که ۳۶ عدد آن به استان هرمزگان پیدا کرده است. از سوی دیگر ۲۴ پروژه در حال تکمیل داریم که ۹ عدد آن به استان هرمزگان اختصاص پیدا کرده است.  

رئیس جمهور گفت: ما در شرایط فشار بسیار سختی هستیم ولی بخش اعظم این افتتاح ها به دست ایرانیان ما ساخته شده است. همین امروز اعلام شد که نیروگاه افتتاحی به دست شرکت مپنا ساخته شده است. پس این نیز مهم است که ما در این شرایط سخت سرمایه گذاری ها را انجام دهیم و هم مهم است که در این صنایع پیچیده به خودکفایی برسیم.  

ما امروز در تولید تجهیزات پزشکی از ماسک گرفته تا بقیه تجهیزات پیشرفت های بسیاری کرده ایم به طوری که تمامی این تجهیزات  توسط نیروهای داخلی ساخته می شود و کشور را به خودکفایی رسانده و در برخی دیگر از حوزه ها کشور را در مسیر صادرات قرار داده است.  

این خبر در حال تکمیل است...

نظر شما