شناسهٔ خبر: 163016 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح مالیات بر عایدی املاک در مراحل نهایی/مبارزه با سوداگری در دستور کار

صدیف بدری/43 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر عایدی املاک در کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه و در مرحله نهایی شدن است.

به گزارش «نماینده» صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن گفت: به دلیل افزایش قیمت مسکن طرحی تحت عنوان مالیات بر عایدی املاک در کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه و در مرحله نهایی شدن است. دریافت این مالیات قطعا در کاهش قیمت مسکن اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم که بازار مسکن درگیر سوداگری و سفته‌بازی است. به این صورت که دلالان مسکن را با قیمت پایین خریداری می‌کنند ولی به بازار عرضه نمی‌کنند. هدف از این اقدام کسب سود و فروش با قیمت بالا است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مالیات بر عایدی املاک، پیمانکاران و سازنده های مسکن را شامل نمی‌شود. این نوع مالیات نقل و انتقالات اول را هم مشمول مالیات نمی‌کند ولی نقل و انتقالات متعدد را با اهرم مالیات کنترل می‌کند.

وی در ادامه گفت: در بیش از  ۱۸۰ کشور دنیا مالیات بر عایدی املاک وجود دارد. در این کشورها به تفاوت قیمت خرید و فروش یک درصد مالیات می­بندند. حالا درصدهای متعددی برای سال­های مختلف دارد. ما در کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درصد­بندی و جدول­‌بندی کرده بودیم اما حالا نظر تعدادی از کارشناسان این است که نه، درصد­بندی نشود، مقطوع شود.

*پیگیری مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی

بدری با بیان اینکه تولید مسکن را در مجلس پیگیری خواهیم کرد، گفت: در کنار این موضوع مالیات بر خانه­‌های خالی و سامانه املاک و اسکان کشور را هم پیگیری خواهیم کرد. وزارت راه و شهرسازی باید از سال ۹۴ ظرف ۶ ماه سامانه مذکور را راه‌اندازی می‌کرد ولی متاسفانه اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: افزایش تولید و عرضه مسکن مساله دیگری است که باید به آن توجه شود. متاسفانه قانون خوبی درخصوص افزایش تولید مسکن نداریم. تولید مسکن مخصوصاً برای اقشار کم­درآمد، کارمندان، کارگران و یا آنهایی که بیکار هستند، در خصوص عرضه­ی زمین ۹۹ ساله، تسهیلات کم­بهره برای خرید مصالح ساختمانی را هم در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

نظر شما