شناسهٔ خبر: 162999 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ناگفته‌های قرارداد ایران و چین از زبان نایب‌رئیس مجلس

قاضی زاده نایب‌رئیس مجلس گفت: چینی‌ها اکنون خریدار گازی هستند که خط لوله آن تا مرز پاکستان رفته است؛ چین تمایل دارد از طریق راه شمال به جنوبی که در پاکستان احداث کرده این گاز را به چین ببرد.

به گزارش «نماینده» سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون ارتباطات ایران و چین و اینکه موضوع واگذاری کیش به چینی ها صحت دارد یا خیر، اظهار کرد: خوشبختانه متون انگلیسی و فارسی این موافقتنامه در سایت ها منتشر شده اما چیزی که مسلم است هنوز چنین توافقی رسمی نشده است.

وی افزود: هر معاهده، توافقنامه یا پروتکلی میان ایران و کشورهای دیگر بعد از نهایی شدن میان دولت‌ها باید برای تصویب به مجلس شورای اسلامی بیاید که نمونه آن موافقتنامه جلوگیری از اخذ عوارض مضاعف میان ایران و هند بود که هفته گذشته در صحن علنی مجلس بررسی و مقرر شد دو کشور میزان عوارض دریافتی را کمتر کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمام موافقتنامه های بین المللی و کنوانسیون ها به مجلس می آید و در آنجا متن آن علنی می شود گفت: طی دو سال و نیم گذشته مذاکرات میان ایران و چین در حال انجام بوده، اما هنوز از سوی هیچکدام از دو دولت ایران و چین قطعی نشده است.

 قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه چین یک برنامه توسعه جهانی به نام (همگرا) را دنبال می‌کند و در پی آن سرمایه گذاری عظیمی در بندر گوادر پاکستان انجام داده، تصریح کرد:  چینی ها برای تقویت این پروژه توسعه ای یک خط ریلی و جاده ای از پاکستان به چین کشیده اند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه گسترده مکران و چابهار امکانات ویژه ای دارد که می‌تواند برای گسترش تجارت خود با جهان از این ظرفیت عظیم استفاده کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلام خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد که ایران نتواند در  غرب سرمایه گذاری خوبی داشته باشد ممکن است در چابهار هم در رقابت با بندر گوادر دچار مشکل شود. همچنین خط لوله گاز صادرات به هند و پاکستان که از عسلویه تا مرز پاکستان کشیده شده به دلیل اختلافات هند و پاکستان و دخالت های آمریکا تا کنون هیچ بهره ای برای ما نداشته است.

 وی بیان کرد: چینی ها اکنون خریدار گازی هستند که خط لوله آن تا مرز پاکستان رفته است. چین تمایل دارد از طریق راه شمال به جنوبی که در پاکستان احداث کرده این گاز را به چین ببرد.

نظر شما