شناسهٔ خبر: 162960 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو مجلس خبرگان: مجلس در استفاده از ابزار سؤال و نظارت، عقلانیت انقلابی را به نمایش بگذارد

ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان گفت: نظارت و سؤال باید در یک سازوکار عقلانی شکل بگیرد که هر بیننده‌ای را به تأیید وادار کند نه اینکه برخاسته از جوزدگی و یا جانب‌داری از یک جریان خاص باشد.

به گزارش «نماینده»، حجّت‌الاسلام محمّد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به بیانات رهبر معظّم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم گفت: مجلس شورای اسلامی از اصلی‌ترین نهادهای نظام است و وظایف مهمی را به دوش دارد، از جمله اینکه می‌تواند از دولت و مسئولین سؤال داشته باشد و حتی در برخی موارد، برخی از ارکان دستگاه اجرایی را استیضاح کند.

سؤال و استیضاح اگر در مسیر درست نباشد گرهی بر گره‌ها خواهد افزود

وی ادامه داد: نکته مهم این است که این ظرفیت با چه هدفی برای مجلس قرار داده شده است. طبیعتاً هدف از این ظرفیت، حل مسائل کشور و جلوگیری از هدر رفت منابع و معطل ماندن سرمایه‌های کشور است. اگر قرار باشد این ظرفیت تبدیل به ابزاری برای تسویه حساب و یا خدای ناکرده رفتارهایی برخاسته از عصبانیت و مانند آن شود و در غیر چارچوب اخلاقی و شرعی صورت بگیرد، ‌ به ضدّ خودش تبدیل می‌شود.

عضو مجلس خبرگان تأکید کرد: ابزار سؤال و استیضاح اگر خارج از چارچوب و غیر از مسیر درست خود انجام شود، نه‌تنها موجب حل مسائل نمی‌شود بلکه منجر به گره خوردن بیشتر مسائل کشور می‌شود.

سؤال و استیضاح باید با روحیه حل مشکل انجام شود

حاج ابوالقاسم افزود: با توجه به این نکات، باید گفت که مجلس می‌تواند از سؤال و حتی استیضاح بهره ببرد، به شرط اینکه اولاً این سؤال و استیضاح با روحیه حل مشکل باشد، ثانیاً همه جوانب مسئله دیده شده باشد، ثالثاً تبعات و پیامدهای این سؤال یا استیضاح به ‌طور کامل مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد تا در نهایت این سؤال یا حتی استیضاح به حل مسائل کشور بیانجامد و گرهی بر گره‌ها نیافزاید.

وی با بیان اینکه انقلاب جریانی است که آرمانگرایی را با عقلانیت در هم آمیخته و انقلابی‌گری به معنای حرکات احساسی و غیر عاقلانه و خارج از مجرای اعتدال نیست، تصریح کرد: فرد انقلابی با حفظ تمامی ارزش‌ها و با تکیه بر عقلانیت و رعایت همه جوانب، روحیه انقلابی را جلو می‌برد.

عقلانیت انقلابی باید بر تمامی فعالیت‌های مجلس سایه بیاندازد

عضو خبرگان افزود: طبیعتاً مسئله نظارت که از اصلی‌ترین وظایف مجلس است در همین چارچوب ارزیابی می‌شود و لازم است که عقلانیت انقلابی بر تمامی فعالیت‌های مجلس انقلابی از جمله نظارت سایه بیاندازد و به تعبیری، نظارت و سؤال در یک سازوکار عقلانی شکل بگیرد که هر بیننده‌ای را به تأیید و تشویق وادار کند نه اینکه خدای ناکرده احساس شود که این سؤال و پیگیری، برخاسته از جوزدگی و یا جانب‌داری از یک جریان خاص و یا عدم جامع‌نگری مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است.

نظر شما