شناسهٔ خبر: 162957 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تورم داخلی زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز

جعفر قادری431 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کاهش نرخ ارز امکانپذیر است اما مباحث اقتصادی بسیار پیچیده و مستلزم یک برنامه‌ریزی اصولی است و اصطلاحا با یک تزریق درمان نمی‌شود و انجام جراحی در اقتصاد زمانبر است.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با اشاره به پرسش افکار عمومی درباره اینکه آیا مسئولان دولتی قادر به کنترل و کاهش نرخ ارز هستند یا خیر گفت: این یک معادله چند مجهولی است و کاهش نرخ ارز به متغیرهای متعددی بستگی دارد.

قادری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از نحوه تامین ارز کشور از طریق ارز نفتی است، افزود: آیا اکنون امکان صادرات نفت به راحتی وجود دارد؟ صادرات غیرنفتی در این شرایط امکانپذیر است؟ مسلما در صورت صادرات و فروش نفت می‌توان ارز بیشتری را در بازار تزریق کرد.

تاثیر میزان تقاضا در تعیین نرخ ارز

نماینده مردم شیراز در مجلس تاکید کرد: بحث تقاضا هم در تعیین نرخ ارز در جامعه تاثیرگذار است، باید پرسید مسئولان دولتی تا چه حد می‌توانند واردات کالا را تحت کنترل خود دربیاورند؟ مطمئنا افزایش تولید داخل و کاهش واردات تقاضا را برای ارز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تورم داخلی زمینه را برای افزایش نرخ ارز فراهم می‌کند، بیان کرد: افزایش نقدینگی در جامعه موجب تورم داخلی می‌شود، اگر نرخ ارز متناسب با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تعدیل نشود تبدیل به یک فنری می‌شود که در صورت فشار بر روی آن برای کاهش نرخ ارز بعد از مدتی و به دلایلی دوباره با شدت بیشتری جهش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه رعایت موارد ذکر شده تعیین کننده نرخ ارز در کشور است، گفت: کاهش نرخ ارز امکانپذیر است اما مباحث اقتصادی بسیار پیچیده و مستلزم یک برنامه‌ریزی اصولی است زیرا اقتصاد اصطلاحا با یک تزریق درمان نمی شود بلکه انجام جراحی در حوزه اقتصادی زمانبر است، البته گاهی هم مشکلی را حل می‌کند و در جای دیگر مشکل بزرگتری را بوجود می‌آورد.

نظر شما