شناسهٔ خبر: 162956 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دولت هنوز «لایحه اصلاح ساختار بودجه» را به مجلس ارائه نکرده است

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت تا امروز لایحه‌ اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه نکرده اما ما در کمیته اصلاح ساختار بودجه کار خود را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به تاکید رئیس مجلس بر اصلاح ساختار بودجه به منظور ایجاد رونق اقتصادی در کشور در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: ما ناگزیر به اصلاح ساختار بودجه هستیم و مسلما اقدام آسانی نیست و دیگر کمیسیون‌های تخصصی هم  در این مسیر باید کمک کنند.

وی افزود: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تشکیل کمیته اصلاح ساختار بودجه به این موضوع ورود کرده اما برای انجام اقدامات اساسی‌تر در انتظار ارسال لایحه اصلاح ساختار بودجه از سوی دولت به مجلس هستیم.

حاجی‌بابایی ضمن انتقاد از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به دلیل عدم ارسال لایحه اصلاح ساختار بودجه به مجلس برخلاف اعلام قبلی اظهار کرد: دولت تا امروز لایحه‌ای را به صورت رسمی درباره تعریف ساختار بودجه به ما تحویل نداده، تنها یک پیش‌نویس آن هم به صورت غیررسمی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده است.

اصلاح ساختار بودجه مانعی برای اجرای سلیقه‌ای

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تاکید کرد: در جریان اصلاح ساختار بودجه باید بخشی از قانون برنامه و بودجه تغییر کند و مالیات‌ها، هزینه‌ها، منابع، صادرات، واردات، قاچاق کالا و شرکت‌های دولتی ضمن بازبینی، تعریف مجدد شوند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بودجه ما ظرفیت پاسخگویی به هزینه‌ها و مدیریت اقتصادی کشور را ندارد، گفت: عدم شفافیت، مشخص نبودن منابع و مصارف و عدم هماهنگی با اسناد بالادستی از اشکالات بودجه سالانه کشور است.     

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه موجب شفافیت، افزایش ظرفیت پاسخگویی، تعریف منابع و مصارف بودجه می‌شود و ما هم راهی جز اصلاح آن نداریم تا مجلس راحت‌تر تصمیم‌گیری کند. به دلیل شفاف نبودن بودجه، دلایل عدم اجرا و اجرای سلیقه‌ای بودجه توسط دولت مشخص نبوده و آنها هم پاسخگو نیستند.

نظر شما