شناسهٔ خبر: 162948 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

موضوع قرارداد ٢٥ ساله بین ایران و چین در چارچوب ضوابط است/ حکم مهدی جهانگیری صادر شد

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران سخنگوی قوه قضائیه در مورد تمهیدات این قوه در قرارداد ٢٥ ساله بین ایران و چین، گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم این موضوع در چارچوب ضوابط است و شایعات صحت ندارد البته هنوز به مرحله انعقاد یک قرارداد رسمی نرسیده است.

به گزارش «نماینده»، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در بیست و نهمین نشست خود اظهار کرد: متاسفانه شرایط کرونایی در کشور تداوم پیدا کرده و در روزهای آخیر، آمار مبتلایان و جانباختگان فزونی یافته است؛ از کادر درمانی تشکر دارم و از مردم تقاضا دارم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داشته باشند و اجتناب از حضور در اجتماعات جزء در موارد ضرور را توصیه می‌کنم؛ به صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی که به آنها اجازه فعالیت داده شده است، توصیه می‌کنم در محل فعالیت خود، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در شرایط فعلی بنا را بر این گذاشته در انجام مأموریت‌های قانونی خود با به کارگیری دستورالعمل‌های درون سازمانی و وزارت بهداشت، به‌گونه‌ای رفتار کند که هم در انجام مأموریت‌ها خللی ایجاد نشود و هم با رعایت دستورالعمل‌ها، تهدیدی پیش‌ نیاید.

* اقدمات قوه قضائیه در شرایط کرونا

اسماعیلی تصریح کرد: برای نیل به این مهم، اقدامات متعددی در قوه قضائیه انجام شده که به برخی اشاره می‌کنم که یکی فعال‌سازی سامانه نوبت‌دهی دفاتر خدمات قضایی است و افراد می‌توانند از محل سکونت خود نوبت اخذ کنند؛ دوم فعال سازی سامانه نوبت دهی اجرای احکام است و برای این بخش سامانه آن راه‌اندازی شده که اصحاب پرونده می‌توانند به سهولت، وقت مراجعه خود را مشخص کنند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات، فعال‌سازی سامانه خودکاربری برای وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی و برگزاری دادگاه‌های الکترونیکی و از راه دور با ویدئوکنفرانس و کاهش جمعیت کیفری زندان ها با گسترش فعالیت‌های بهداشتی و درمانی در زندان های کشور است.

* استفاده حداکثری از مجازات‌های جایگزین حبس

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در خصوص زندان‌ها، با توجه به موج دوم کرونا با تصمیم ریاست قوه در چهارشنبه هفته گذشته، دستورالعمل مجددی برای اعطای مرخصی به زندانیان صادر و ابلاغ شد. محور دوم اجرای قانون کاهش مجازات حبس است که از روزهای اخیر لازم الاجرا شده است و باعث کاهش جمعیت کیفری ما خواهد شد.

وی با بیان اینکه از مجازات‌های جایگزین حبس، استفاده حداکثری می شود که به کاهش جمعیت و سلامت زندانیان کمک کرده است، گفت: توسعه فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی در زندان‌ها انجام شده است که مساعدت‌های ویژه وزارت بهداشت داشته است و  از عنایات این عزیزان به زندانیان تشکر می‌کنم.

اسماعیلی افزود: همچنین مورد دیگر به کارگیری گروه‌های جهادی در جهت ارتقای سلامت زندانیان است که بسیار تجربه موفقی داشته‌اند؛ اولین گروه های جهادی که در زندان‌ها حضور پیدا کردند، گروه‌های جهادی بهداشتی و درمان بودند و حضور خیلی خوبی در زندان‌ها داشتند.

* آزادی ۲۵۷۴ محکوم مالی و جرایم غیر عمد در قالب احسان بنیاد مستضعفان

 سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: اقدام ویژه دیگری که انجام شد، آزادی ٢٥٧٤ نفر از محکومان مالی، جرایم غیرعمد در قالب احسان بنیاد مستضعفان است که بانی و اقدام کننده این موضوع مقام معظم رهبری بودند که هم خود پیشگام بودند و هم دیگران را ترغیب و تشویق کردند؛ اینها نمونه‌ای از اقدامات قوه قضائیه است تا هم مأموریت رسیدگی قضایی و قانونی خود را انجام دهد و هم به سلامت جامعه خود کمک کند.

* در کشور فساد سیستمی نداریم

اسماعیلی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: به عنوان یک مجموعه کارشناسی و اشراف دقیق قضایی اعلام کردیم در کشور فساد سیستمی نداریم اما اقتصاد ملی ما تحت تاثیر تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی دشمن، برخی بی تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌ها و سوء استفاده و اعمال مجرمانه برخی از سودجویان قرار گرفته است. در این شرایط مبارزه با فساد اقتصادی با رعایت برخورد با دانه درشت‌ها و تلاش در جهت بازگشت سرمایه‌ها به صاحبان و مالکان اصلی این سرمایه ها ادامه خواهیم داد.

وی افزود: همین امروز در شعبه اول مبارزه با مفاسد یک پرونده در حال رسیدگی است و در شعبه دوم نیز یک پرونده مهم در اخلال ارزی در حال رسیدگی است و در رابطه با پرونده اکبر طبری در همین زمان و ساعت در حال رسیدگی است.

*در هفته آینده آخرین جلسات رسیدگی به پرونده پتروشیمی برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در هفته آینده آخرین جلسات رسیدگی به پرونده پتروشیمی برگزار می‌شود و این‌ها جلوه‌ای از اراده قوه قضائیه در برخورد با مفاسد است و مردم اطمینان داشته باشند که قوه قضائیه با مفاسد بدون تعارف برخورد می‌کند.

* اتمام حجت برای بازگشت ارزهای صادراتی

اسماعیلی در خصوص بازگشت ارزهای صادراتی اظهار کرد: اولا تأکید می‌کنم به همه کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند تا در مهلت باقی مانده نسبت به رفع تعهدات ارزی و صادرکنندگان نسبت به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور اقدام کنند و از اینکه تعلل آنها سبب شود قوه قضائیه به سراغ آنها برود، بپرهیزند.

وی تصریح کرد: اگر به تعهدات خود عمل نکردند مطمئن باشند با تمهید مقدماتی که انجام شده است، در دادسرا و با تشکیل کارگروه‌های مشترک، هماهنگی لازم انجام شده است و  شدیدا تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

*  با قانونشکنان در زمینه مصوبات کرونا برخورد خواهد شد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اقدامات قوه قضائیه در زمینه جلوگیری از تجمعات برای پرهیز از کرونا گفت: مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بخش‌های مختلف لازم الاجراست و حتما از اجرای این مصوبات حمایت می‌کنیم و باید عملیاتی و اجرایی شود.

وی ادامه داد: در خصوص مجالس عروسی و ترحیم از ناجا به عنوان ضابط و پلیس نظارت بر اماکن خواسته‌ایم که جلوگیری کند البته خواست اول ما خود مردم هستند و وقتی کار اقناع افکار عمومی انجام شود حتما مردم مراعات می‌کنند اما با قانونشکنان برخورد خواهد شد.

* ماجرای لو رفتن عناصر اصلی اغتشاشات / دفاع ۴ وکیل 

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سه محکوم به اعدام گفت: این حکم در دیوان عالی کشور بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلا به تأیید رسیده و به دادسرا اعاده شده است؛ اجرای احکام فرایند قانونی دارد و ممکن است در این فرایند هر موجب قانونی دیگری نتیجه پرونده را همراه با تغییر کند.  

وی اضافه کرد: این پرونده را خدای متعال کمک کرد جنایاتشان برملا شد؛ اینها جزو عناصر اصلی اغتشاشات بودند و دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و با تهدید به اسلحه می‌خواستند اموال خانمی را بربایند که خدا کمک کرد و باعث دستگیری این افراد شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پس از دستگیری در گوشی این افراد اقدامات خرابکارانه‌ای که انجام می‌دادند و فیلمبرداری کرده و برای برخی از خبرگزاری‌های خارج از کشور ارسال می‌کردند، کشف شد؛ خودشان از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کردند و در فرایند دادگاه هم اقرار کرده‌اند و همچنین هم خودشان و هم وکلایشان‌ دفاع داشتند البته چهار نفر اعلام وکالت کردند و دفاع کردند.

وی ادامه داد: جلسات دادگاه فیلمبرداری شده و حضور آنها موجود است؛ عجیب این است که آقایی که این روزها اعلام می‌کند موکلان وی دفاع نکردند از نظر ما وکیل خودخوانده است و نه در فرایند دادسرا، نه دادگاه و نه دیوان عالی کشور، وکیل این افراد نبوده است.

* حکم مهدی جهانگیری صادر شد

اسماعیلی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در زمینه رعایت الزامات بهداشتی در مراجع قضایی و وجود ازدحام در برخی مراکز، گفت: از هفته گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را ابلاغ کردیم و دلیل دیگر ازدحام این است که اطلاع رسانی کافی در خصوص سامانه‌ها نشده است که می‌توانند ابتدائا در این سامانه‌ها از قبل وقت مشخص کنند؛ امیدواریم همکاران و شماها در عرصه اطلاع رسانی کمک کنند تا مردم از این سامانه‌ها اطلاع داشته باشند.

 وی در خصوص اقدامات دستگاه قضایی در زمینه مقابله با کرونا عنوان کرد: چه کسی باور می‌کرد در روز ٢٣ فروردین کسی از خانه بیرون نیاید؛ معتقدیم باید با مردم و کسانی که از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تخطی می‌کنند، برخورد اقناعی شود وسعی می‌کنیم اول پیشگیری و بعد اقدام قضایی کنیم.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری گفت: دادگاه برگزار شد و به اتمام رسید؛ همچنین حکم صادر شد و محکومیت‌هایی مطرح شده است که در برخی از اتهامات که غیر قطعی است، اعلام آنها را موکول به بعد از قطعیت دادنامه می‌کنم.

* برخورد قضایی با صید ترال

اسماعیلی در خصوص برخورد با صید ترال نیز گفت: ما صید ترال را در بخش های مختلف آب‌های سرزمینی خود به لحاظ آسیب زیست محیطی و اشکالی که در فعالیت صیادان محلی ایجاد می‌کند مغایر با مصوبات می‌دانیم که به ضابطان قضایی اعلام کردیم تا در هر کجای آب‌های سرزمینی مشاهده شود با دستور قضایی که صادر شده است، برخورد شود.

* پرونده سیف و عراقچی کماکان در دادسراست

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی گفت: این پرونده کماکان در دادسرا است و به لحاظ پیوندی که گزارش دیوان محاسبات دارد، با موضوعات ارزی ناظر به مدیران ارشد بانک مرکزی پیوند خورده است که کار تحقیقاتی و کارشناسی آن در حال انجام است و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم.

*  امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که زیربار قراردادهایی چون ترکمانچای برود

 اسماعیلی در مورد قرارداد ٢٥ ساله بین ایران و چین و تمهیدات قضایی قوه قضائیه، اظهار کرد: این موضوع بیش از آنچه که اقتصادی باشد که هست، ورود جریانات سیاسی به آن، مسأله را به حساسیت نزد افکار عمومی تبدیل کرده است که بر اساس اطلاعاتی که داریم در چارچوب ضوابط است و این شایعات صحت ندارد.

وی ادامه داد: هنوز به مرحله انعقاد یک قرارداد رسمی مبدل نشده است و قطعا نهادهای ناظر که بخشی از آنها در قوه قضائیه است، مراقبت‌های لازم را به عمل خواهند آورد. امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که زیربار قراردادهایی چون ترکمانچای برود.

* سلامت زندانیان جزو اولویت های اصلی ماست

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص وصعیت نرگس محمدی در زندان زنجان، عنوان کرد: سلامت زندانیان جزو اولویت های اصلی ماست؛ سلامت را برای همه زندانیان می خواهیم و همه تلاش خود را به کار گرفتیم و تبعیضی بین زندانیان قائل نیستیم و نخواهیم شد و حتی زندانیانی که جرایم خشن مرتکب شدند، سلامت آنها را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: هر گاه نسبت به هر زندانی اگر حتی مشکوک شدیم که مبتلا به کروناست، اقدامات موردی و فردی را برای همه زندانیان انجام می‌دهیم و در زندان زنجان هم انجام شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: خدارا شاکریم که تفضل کرده است و از همکاران که جهاد کرده‌اند و بخش های مختلف که ما را یاری کرده‌اند تشکر می‌کنیم و این شایعات را تأیید نمی‌کنیم.

*  آخرین وضعیت پرونده موسوی مجد

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسوی مجد اذعان کرد: اجرای حکم یک فرایندی دارد و این گونه نیست بلافاصله اجرا شود و این پرونده در فرایند اجراست و جز احکام قطعی لازم الاجرای ما هست؛ کسانی که بخواهند امنیت جامعه، شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند، دستگاه قضایی با اقتدار برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: حکم مشابهی در ارتباط با یکی دیگر از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع بود، اجرا کردیم که سال ٩٥ بازنشسته شده و به سیا وصل شده بود؛ او برخی اطلاعات را در حوزه موشکی به سیا فروخت که شناسایی شد و نام او رضا عسگری بود.

* نظارت سازمان بازرسی بر رفتار دستگاه‌ها در حوزه حجاب و عفاف

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص رسیدگی به قصورات ٢٥ مورد از دستگاه‌ها در زمینه عفاف و حجاب که وظیفه ایجابی دارند، اظهار کرد: حجاب و عفاف جزو باورهای دینی ما و جز فرهنگ ملی ماست و برخی از موارد، بدحجابی و بی حجابی در قانون مجازات اسلامیریال جرم انگاری شده است و برای اینکه بتوانیم در این حوزه در قالب امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد.

وی ادامه داد: اقداماتی را ناجا چه در ارتباط با سرنشینان خودروها و چه اماکن در دستور کار قرار داده است؛ ناجا ضابط ماست و بنا را بر این گذاشتیم همه اینها تبدیل به پرونده قضایی نشود.

وی اظهار کرد: ناجا با حمایت دستگاه قضایی ورود پیدا کرد و برای این موضوع یک بسته جامع قائلیم و در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دستگاه های مختلف تکالیفی دیده که اینها را استخراج و به بازرسی اعلام کردیم تا بازرسی به آنها متذکر شود و بر رفتار آنها در حوزه حجاب و عفاف نظارت کند؛ فکر می‌کنیم با برنامه‌ای حساب شده در حوزه حراست از عفاف و حجاب جامعه همه باید دست به دست هم دهیم.

* معتقدیم هیچ جنایتکاری نباید در جهان و نظم حقوقی بین‌المللی در امان باشد

 سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال نقش داشتن رژیم غاصب اسرائیل در حادثه نطنز و نحوه پیگری حقوقی این موضوع در عرصه بین المللی، تصریح کرد: معتقدیم هیچکس، دولت و هیچ جنایتکاری نباید در جهان و نظم حقوقی بین المللی در امان باشد؛ اگر جنایتی انجام شد، جنایتکار را قابل تعقیب می دانیم ولو اینکه دولتی را به رسمیت نشناسیم و فارغ از این موضوعات که چه بوده، جنایات رژیم غاصب نه در اینجا بلکه باید در خصوص مردم مظلوم غزه و جنوب لبنان در نهادهای قضایی بین المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و جنایتکاران آن محاکمه شوند.

نظر شما