شناسهٔ خبر: 162946 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۹۲ درصد ابتلا به کرونا از طریق دورهمی‌ها و خانواده/ استفاده از ماسک بهتر از واکسن است

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: دلیل ۹۲ درصد ابتلای به کرونا ازطریق دورهمی‌ها، عروسی‌ها و داخل خانواده بوده است و ۸ درصد موارد ابتلا نیز ناشی از مواجهه شغلی است.

به گزارش «نماینده» ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در حاشیه نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان همدان، اظهار کرد: استان همدان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مقابله با کرونا است که به دلیل رفتارهای درست مردم، سیاست منسجم توسط استاندار، مسؤولان اداری و دانشگاه علوم پزشکی، میزان ابتلا در این استان، یک‌سوم میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه نگرانی ما از جاهایی است که کم مبتلا شدند و دلیل آن ویژگی پیچیده ویروس کروناست، گفت: در این استان و استان فارس اخیرا افزایش‌هایی داشتیم و با برنامه‌ریزی که در استان شده، کنترل شده است.

حریرچی اضافه کرد: هم استان‌هایی که کمتر مبتلا شدند مانند کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر، همچنین مناطقی کوچک مانند روستاها و گروه‌های سنی مانند افراد مسن و کودکان که کمتر از خانه خارج شده‌اند، مقاومت کرده‌اند و قاعدتا خسته شده‌اند، اگر مقاومت را درهم بشکنند، دشمن که همان کرونا است،  با شدت بیشتری نفوذ می‌کند.  

وی ادامه داد: فشار افکار عمومی و رسانه‌ای بیشتر بر بستن مراکز شغلی، تجاری، دانشگاه‌ها و غیره است اما گزارش‌ها در این استان و سایر موارد حاکی از آن است بیش از ۴۰ درصد موارد ابتلا از دورهمی‌ها و گردش‌های دسته‌جمعی، مجالس عروسی و ترحیم و ۵۱ درصد نیز از انتشار ویروس داخل خانواده بوده است. به عبارت دیگر حدود ۹۲ درصد از ابتلا به کرونا از دورهمی‌ها و عروسی‌ها و داخل خانواده بوده است و فقط ۸ درصد موارد ابتلا ناشی از مواجهه‌های شغلی است.  

حریرچی در خصوص استفاده از ماسک و غیربهداشتی بودن برخی ماسک‌ها که توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رید، گفت:‌ اینکه ماسک‌هایی که از طریق دستفروش‌ها به فروش می‌رسد، غیربهداشتی یا بازیافت باشد در موارد بسیار نادر است، اما اصل، پوشیدن ماسک است؛ اطلاعات موجود امروز نشان می‌دهد حتی در صورتی که واکسن کرونا کشف شود، اگر ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند، تأثیر آن از واکسن مؤثرتر است، ضمن اینکه در این جنگ فرسایشی حداقل یک‌سال دیگر باید ادامه دهیم تا واکسن پیشگیری از کرونا کشف شود.  

وی تصریح کرد: مداخلات محدود و جزئی در مقابله با ویروس کرونا تأثیر چندانی ندارد و مداخلات باید متوسط و شدید باشد. همچنین همدلی در استان‌ها تحت‌تأثیر یک فرمانده واحد بسیار مؤثر است.  

معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: شاهد هستیم استان‌هایی که وضعیت سفید و زرد دارند و توانسته‌اند بیماری کرونا را کنترل کنند، مسافر وارد می‌شود و در مواردی بیش از ۱۰ درصد جمعیت این استان از استان‌های دیگر مسافر وارد شده است؛ یعنی از استان‌های قرمز به این استان‌ها سفر کرده‌اند و همچنین ۲۱ درصد بیمارانی که در این استان‌ها بستری هستند، از استان‌های دیگر هستند.

وی افزود: در استان‌هایی که قرمز هستند باید مردم در استان خود بمانند و آلودگی را به سایر استان‌ها منتقل نکنند؛ الان وقت سفر و به ویژه سفر دسته جمعی نیست.

نظر شما