شناسهٔ خبر: 162910 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لزوم رسیدگی به ترک فعل‌ها برای جلوگیری از تکرار حوادث پلاسکو و کلینیک سینا

سازمان بازرسی رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم رسیدگی به ترک فعل‌ها گفت: باید به موضوع ترک فعل‌ها پرداخت تا دیگر شاهد حادثه پلاسکو و سینا نباشیم.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان بازدید از شهرداری تهران در جلسه شورای معاونین، رؤسای سازمان‌های تابعه و شهرداران مناطق تهران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، نظارت را یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اگر مجموعه‌ای بهترین قوانین، برنامه و مجریان را داشته باشد ولی نظارت مؤثر و قوی وجود نداشته باشد، آن مجموعه به اهداف تعیین شده خود دست پیدا نمی‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تاکید بر اهیمت نظارت‌های درون دستگاهی تصریح کرد: حراست و بازرسی دستگاه‌ها طبق قانون مکلف هستند اگر ایراد و سوءجریانی مشاهده کردند، به سازمان بازرسی کل کشور گزارش کنند.

وی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی شهرداری اظهار کرد: با توجه به گستردگی فعالیت‌ها، ضرورت دارد سامانه‌های شهرداری هوشمند شود تا تمام فعالیت‌ها قابل رصد، کنترل و نظارت باشد و جلوی وقوع تخلف و فساد گرفته شود.

درویشیان با اشاره به خسارت‌هایی که از ناحیه ترک فعل‌ها متوجه مردم و کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در موضوع آلودگی هوا چندین دستگاه به وظایف خود در این موضوع عمل نکردند و هر مدیری که در زمان مسئولیت به وظیفه‌اش عمل نکرده باید مورد سؤال قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه منشاء بخش قابل توجهی از موضوع ترافیک و آلودگی هوا شهرداری نیست و امکان رفع آن نیز به تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آید، تصریح کرد: دولت باید سهم خود را در حمل و نقل عمومی ایفا کند؛ بنا بر گزارشی که ارائه شد، سهم مشارکت دولت در حمل و نقل عمومی نسبت به دهه‌های گذشته بسیار کاهش یافته‌است.

وی با اشاره به ارائه گزارشی درخصوص انباشت مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان گفت: بخش حقوقی شهرداری در زمینه وصول مطالبات باید تقویت و فعال‌تر شود؛ چرا که یکی از ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی عدم دفاع لازم و مناسب در دعاوی حقوقی است؛ در این راستا اگر دستگاه‌های اجرایی در پرداخت مطالبات شهرداری کوتاهی می‌کنند، آماده کمک در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به قانون شهرداری که بعضا مربوط به دهه ۳۰ و ۵۰ است، گفت: حتما در جریان تعامل با مجلس شورای اسلامی اصلاح و به‌روزرسانی این قانون را دنبال می‌کنیم.

درویشیان با تاکید بر ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها اظهار کرد: اینکه زمانی تصمیم گرفتند شهرداری‌ها خودشان کسب درآمد و خودشان هزینه کنند، منشا مشکلات امروز کلانشهرها همچون تراکم‌فروشی‌هاست که قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مصوب ۱۴ اردیبهشت سال جاری در مجلس تصویب شده و باید هرچه زودتر اجرایی شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: باید به موضوع ترک فعل‌ها پرداخت تا دیگر شاهد حادثه پلاسکو و سینا اطهرها نباشیم؛ چراکه علی رغم خسارت‌های مادی، هیچ چیزی جان از دست رفته جان باختگان عزیز این حوادث را جبران نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی تخلف هر فرد و دستگاهی گرفته شود، گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی، عمومی و غیر دولتی از قوانین شهرداری تخطی می‌کنند، مانند ساخت و ساز غیر مجاز و پرداخت نکردن مطالبات، به سازمان بازرسی کل کشور منتقل کنید تا جلوی تخلف‌شان را بگیریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مدیران و نیروی انسانی را جزء سرمایه‌های نظام می‌دانیم و در پی صیانت از آن هستیم، گفت: از مدیران پاک دست، شجاع، ریسک‌پذیر و قانون‌مند به طور قاطع حمایت می‌کنیم و در کنار حمایت اگر فسادی رخ دهد، برخورد می‌کنیم.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در ابتدا از حضور درویشیان در شهرداری تهران قدردانی و تشکر کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور یکی از دستگاه‌های مهم و تاثیرگذار در اصلاح روابط و ارتقای سلامت نظام اداریست.

شهردار تهران اظهار کرد: از شما می‌خواهم همانطور که سؤال و نظارت می‌کنید و باید این کار را انجام دهید، با توجه به شرایط سخت کنونی از مدیرانی که وظایف خود را انجام می‌دهند، حمایت کنید.

نظر شما