شناسهٔ خبر: 162907 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نماینده مجلس مطرح کرد: رد پای بانک‌ها در خرید و فروش سکه و ارز

معصومه پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم نظام بانکی ما بر پایه رباست. در خرید و فروش سکه و ارز رد پای بانک‌ها وجود دارد.

به گزارش«نماینده» معصومه پاشایی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹) گفت: در یک ماه و اندی که از آغاز مجلس یازدهم گذشت به چشم دیدیم که احساسات بر این مجلس حاکم شده، پس باید اول درد خودمان را چاره‌ کنیم.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وظیفه اصلی این مجلس مدیریت مطالبات مردم است. امروز اقتصاد پاشنه آشیل ماست. باید برای مدیریت آن طرحی داشته باشیم و مردم را از این تشویش و نگرانی عبور دهیم. چشم امیدهایی را که به ما دوخته شده با اشتباهات راهبردی نابود نکنیم.

وی افزود: ما کشوری هستیم که به دلیل منافع شخصی و جناحی برخی افراد در طی ۴۲ سال اقدام به جمع‌آوری اطلاعات پایه از کشورمان و واگذاری در سیستم‌ها نکردیم. بدون دیتا بیس و اطلاعات پایه امکان مدیریت بهینه هیچ جامعه‌ای وجود ندارد.

پاشایی خاطرنشان کرد: در برنامه تحولی مجلس موضوع ایجاد اطلاعات پایه باید در صدر امور باشد تا بتوانیم سایر ساختارها را نیز زیر ذره‌بین برده و آنچنان که مردم از ما انتظار دارند، مدیریت و نظارت کنیم.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چرا اداره اوقاف حاضر به بارگذاری اسناد خود نیست. فقط در صورت شفافیت به تمام معنا می‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم. شفافیت باید در همه تصمیمات و رفتارهای دستگاه دیوان سالاری ما حاکم باشد.

وی افزود: نمی‌شود شفافیت را در همه جا نادیده گرفت و آن را صرفا به شفافیت آرای نمایندگان مجلس محدود ساخت. باید نظام بانکی سریعا متحول شود، چه بخواهیم و چه نخواهیم نظام بانکی ما بر پایه رباست. در خرید و فروش سکه و ارز رد پای بانک‌ها وجود دارد. اگر همه چیز بر پایه کد ملی باشد و شفافیت عملکرد بانک‌ها و حساب‌های بانکی را داشته باشیم، جلوی این دلالی‌ها گرفته می‌شود.

پاشایی خاطرنشان کرد: معیشت و اقتصاد با تزریق پول و مسکن افزایش دادن حقوق‌ها درست نخواهد شد بلکه بدتر می‌شود. باید چنان سیستم‌هایی طراحی کنیم که بتوانیم جابجایی ریالی را رصد کنیم. درد این کشور نبود اطلاعات پایه و عدم شفافیت در تمام ساختارها و عدم استفاده از علم روز دنیا یعنی سامانه‌های الکترونیکی است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم این مجلس ساختارشکنی کند و از ایستادن جلوی مافیایی که در این کشور در این ۴۲ سال ایجاد شده، نترسد.

وی افزود: بسیاری از سیستم‌های ما قدیمی و برای گام دوم انقلاب ناکارآمد هستند.

نظر شما