شناسهٔ خبر: 162903 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روایت طحان نظیف از دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس

طحان نظیف یک عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «نماینده» هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مطلبی درباره دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی ارائه کرد.

متن مطلب عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به شرح زیر است: 

سه‌شنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹، به مجلس رفتم. این اولین بار بود که در مجلس یازدهم حضور پیدا کرده و با نمایندگان جدید ملاقات می‌کردم.

البته اصل حضور نیز به دعوت کمیسیون اقتصادی مجلس از اعضای شورای نگهبان برای تبیین نظرات شورا در خصوص چهار لایحه اعاده شده از طرف شورا به مجلس و یافتن راهکارهایی جهت رفع ایرادات شورا بود.

این لوایح عبارتند از «لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی»، «لایحه مالیات بر ارزش افزوده»، «لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه» و «لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام سند الحاقی (پروتکل)»

ابتدای جلسه به نمایندگان محترم را تبریک گفتم و از خداوند متعال برای آنها آرزوی توفیق خدمت به مردم نمودم. پس از آن به تبیین نظرات شورا در خصوص چهار لایحه پرداختم و با کمک نمایندگان محترم کمیسیون، همکاران دستگاه‌های اجرایی از دولت و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس سعی کردیم به پیشنهادها و راهکار مشخصی برای رفع ایرادات شرعی و قانونی شورای نگهبان دست پیدا کنیم.

به عنوان نمونه در مورد لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی گفتم تنها ایراد باقی مانده در مصوبه، یک ایراد شرعی از سوی فقهای شورا است، برای دریافت اجباری حق بیمه حوادث طبیعی از افراد مستضعفی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و یا توان مالی برای پرداخت حق بیمه ندارند. مقرر شد پرداخت حق بیمه چنین افرادی از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان بحران که بخشی از مصارف آن شاید نزدیک به چنین موضوعی باشد، صورت گیرد. البته این پیشنهادات کمیسیون باید در صحن علنی به رای گذاشته شوند و پس از تصویب آنها در مجلس، مصوب تلقی خواهند شد.

لازم به یادآوری است که اصل تاسیس چنین صندوقی با عنایت به اینکه کشور ما در حوادث طبیعی جزو کشورهای حادثه‌خیز محسوب می‌شود، در مواقع وقوع حوادث طبیعی می‌تواند کمک شایانی به مردم و حادثه‌دیدگان از حوادث طبیعی کند که ان شاءالله رفع ایراد باقی مانده تبدیل به قانون خواهد شد.

اعتقاد ما در شورای نگهبان بر تعامل با همه قوا، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وخصوصا مجلس محترم است چرا که در حوزه تقنین، عملا مجلس و شورای نگهبان با هم قوه مقننه را تشکیل می‌دهند و امیدواریم حاصل این تعامل و همفزایی به نفع مردم و برای مردم و گامی در جهت حل مشکلات آنها باشد.

نظر شما