شناسهٔ خبر: 162900 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان با احتساب همسان سازی اعلام شد

بازنشستگان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با احتساب همسان سازی اعلام کرد.

به گزارش «نماینده»،  مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود به مناسب هفته تامین اجتماعی اظهار کرد: هیچ الزامی در قانون نیامده که حداقل حقوق بازنشسته تامین اجتماعی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد چراکه این الزام برای بازنشستگان کشوری است.

وی افزود: خودمان را ملزم میدانیم تا حقوق بازنشستگانمان را افزلیش دهیم، این رقم ۳۲ میلیارد تومانی که از دولت گرفتیم برای اجرای همسان سازی در ۳ سال است.

سالاری گفت: آنچه ها در جلسات با کانون بازنشستگان تفاهم شد این است که حداقل بگیرانی که تا سال گذشته با ۳۰ سال سابقه یک میلیون و ۵۸۰  هزار تومان می گرفتند امسال با افزایش ۲۶ درصد و احتساب همسان سازی، ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دریافت کنند و برای افرادی که ۳۵ سال سابقه دارند این رقم به حدود ۳ میلیون تومان می‌رسد.

سالاری افزود: سازمان تامین اجتماعی درآمد هزینه‌ای اداره می‌شود و معنای آن این است که به صورت ماهانه باید وصولی‌ها و درآمدهایی داشته باشیم که از منابع دولت نیست و از درامدهای بیمه‌ای و سود سهام است که باید به صورت نقدینگی حاصل و هزینه کنیم.

سالاری افزود: در سال ۹۸ مجموع درآمد ما ۱۳۴ هزار میلیارد بوده و برای سال ۱۳۹۹ بودجه ما ۱۷۲ هزار میلیارد بوده است، حد اقل هزینه هزماهه ما در سال ۱۳۹۸ غیر از پروژه‌ها و عیدی ۹۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بوده است که در سال ۹۹ این رقم به ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید که با احتساب همسان سازی حقوق بازنشستگان باید ماهی ۱۰۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت کنیم که این مبلغ از محل اندوخته خودشان بوده است. حدود ۳ هزار میلیارد تومان باید بدر بخش درمان هزینه کنیم و ماهی ۸۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه‌های جاری ما است، اگر یکی روز عقب بیفتیم جبران صدمات آن سخت است. خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین این موارد نداریم و برنامه ریزی که برای ادامه سال ۹۹ داشته‌ایم اطمینان می‌دهیم که برای تامین منابع و ایفای تعهدات نخواهیم داشت.

وی گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع مهمی بود که از این هفته اعمال و پرداخت می‌شود، تامین منابع آن از محل وصول مطالبات ما از دولت بود که زمینه این موضوع توسط دولت فراهم شد و ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام با قید عدم بنگاه‌داری به تامین اجتماعی داده شد که بخشی از تعهد ما بوده است.

سالاری گفت: اعتبار دفترچه درمانی بنابر اعلام وزارت بهداشت ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم که ۱۸ ماه عقب افتاده بود به بخش خصوصی هم ۶ هزار میلیارد تومان بدهکار بودیم که برای افزایش اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی بدهی را پرداخت کردیم تا اعتبار دفترچه بیمه افزایش یابد و حرمت بیمه شده ما حفظ شود. امروز با اقدامات انجام شده یک ریال بدهی معوق رسیدگی شده به مراکز درمانی نداریم و مطالبات اسفند بخش خصوصی پرداخت می‌شود، فروردین علی‌الحساب وزارت بهداشت پرداخت شده و یک پرداخت دیگر به وزارت بهداشت خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: دفترچه بیمه در حکم وهخ نقد است و اعتبار دارد.

وی درباره شرکت دولتی واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی گفت: شرکت‌های واگذار شده در حوزه مختلف هستند، شامل؛ پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، طلای زرشوران، آلومینیوم جاجرم، آلومینیوم جنوب، تجهیزات سنگین هپکو، پتروشیمی دماوند، توسعه گردشگری ایران، ماشین سازی تبریز شرکت‌های واگذار شده است. به جز یک شرکت باقی را سهام دار هستیم و یکی از شرکت‌ها را بالای ۵۰ درصد سهام دادند و قرار است تا سال آینده از آن خارج شویم.

وی گفت: مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کردیم حتی علل الحساب به وزارت بهداشت جایی که هنوز اعتبارات وصول نشده مبلغی را پرداخت کردیم تا این دفترچه اعتبار پیدا کند. منابع ما برای پرداخت بدهی به وزارت بهداشت از طریق ۶ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه‌ای بود که دولت به تامین اجتماعی بابت بدهی اش پرداخت کرد پرداخت کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های تامین اجتماعی، اجرای خدمات الکترونیک و غیر حضوری است. این اقدام از اهداف تامین اجتماعی برای سال جاری است. قصد داریم تا پایان بهمن سال ۹۹ مراجعات حضوری ۷۰ درصد کاهش دهیم. یکی از این اقدامات اولیه در این حوزه تمدید دفترچه‌های درمانی به صورت غیر حضوری است که بیمه شدگان با تلفن همراه خود می‌توانند دفترچه خود را تمدید کنند. اطلاع رسانی در این مسئله کامل انجام شد.

وی افزود: گام دوم ما این است بتوانیم دفترچه‌های کاغذی را جمع کنیم و به سمت نسخه نویسی الکترونیک برویم، چرا که این اقدام باعث صرفه جویی می‌شود تجویزها قاعده‌مند خواهد شد. نسخه نویسی الکترونیک کمک می‌کند پرداخت‌های ما به وزارت بهداشت به موقع انجام شود و زمان زیادی صرف پرداخت بدهی نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت بیمه بیکاری کرونا، گفت: بیمه بیکاری برای ماه‌های اسفند، فروردین، اردیبهشت پرداخت شده است و افرادی که بیمه بیکاری هنوز دریافت نکردند یا شماره شبا خود را اشتباه دادند یا کلا شماره حساب نداده اند، اگر فردی به عدم پرداخت بیمه بیکاری اعتراض دارد می‌تواند با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرد تا همکاران من در سازمان تامین اجتماعی آن‌ها را راهنمایی کنند.

وی به طرح کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: ابهاماتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد برای طرح شکایت مراجعه کنند. تا ۴۰ درصد می‌توانیم تعداد پرونده‌ها را با انصراف به نفع فرد شاکی کاهش دهیم که مقدماتش فراهم و به دولت پیشنهاد شده است. تجمیع و تنقیح بخشنامه‌های تامین اجتماعی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. قصد داریم تعداد بخشنامه‌ها را تجمیع کرده و کاهش دهیم. کار مجریان بخشنامه‌ها ساده‌تر و ابهامات ناشی از تعدد بخشنامه‌ها کاهش می‌یابد.

نظر شما