شناسهٔ خبر: 162892 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح تضمین تامین کالاهای اساسی و داروی اقشار آسیب‌پذیر در مجلس کلید خورد

مجلس طرح تضمین تامین کالاهای اساسی و داروی اقشار آسیب‌پذیر با قیمت مناسب در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

به گزارش «نماینده» طرح تضمین تامین کالاهای اساسی و داروی اقشار آسیب پذیر با قیمت مناسب در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: شرایط اقتصادی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی برای دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی شده است. با توجه به پیش‌بینی منابع قابل توجه در بودجه سال جاری برای کاستی از فشار اقتصادی بر مردم متاسفانه این منابع به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و بسیاری از این کالاها با وجود اینکه با ارز ترجیحی تامین گردیده ولی با قیمت گزاف در بازار آزاد به فروش می‌رسد.  

بر این اساسی طرحی با قید یک فوریت تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌شود.

در ماده واحده این طرح نیز آمده است:

به منظور حمایت هدفمند و مؤثر از مصرف کنندگان و اقشار محروم، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت‌ها ومنابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری به  ویژه منابع جدول تبصره ۱۴ ظرف مدت دو ماه از تاریخ مصوبه این قانون تمهیدات لازم برای تضمین دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاها و اقلام اساسی و دارو را در قالب اعطای کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول فراهم نماید.

استفاده از این کارت‌ها برای خرید دارو و نیز کالاهای اساسی از مراکز توزیع دارای کد اقتصادی و از طریق دستگاه کارتخوان انجام می‌شود.

بانک مرکزی مکلف است اطلاعات مورد درخواست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به منظور آزمون وسع درآمد خانوارها را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

آئین‌نامه اجرای این حکم مشتمل بر مصادیق کالاهای مصرفی، نحوه ثبت مراکز داوطلب کالاهای اساسی یارانه‌ای و نیز خانوارهای هدف توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های صنعت معدن وتجارت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بودجه کشور حداکثر ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نظر شما