شناسهٔ خبر: 162867 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتخابات میان دوره‌ای مجلس همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات برای جایگزینی افرادی که از مجلس بازماندند در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده» ، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود که صبح امروز شنبه (۲۱ تیرماه ۹۹ ) برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون ۱۲ انتخابات سراسری ریاست جمهوری، ۱۱ انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی و ۵ انتخابات خبرگان رهبری برگزار شده است.

وی افزود:‌ مخصوصا در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، انتخابات میاندوره ای متعددی داشتیم که این آمار جزو انتخابات سراسری محسوب نمی‌شود اما مجموع انتخابات سراسری ۲۹ انتخابات بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری انتخابات افرادی که از مجلس جا ماندند، عنوان کرد: ما دو مرحله انتخابات داریم که یکی از آنها شامل مرحله دوم می‌شود و افرادی را مشمول می‌شود که حدنصاب لارم را برای ورود به مجلس نداشتند که این انتخابات -اگر مشکلی پیش نیاید-  شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: انتخابات میاندوره‌ای برای افرادی برگزار می‌شود که یا فوت شده‌اند یا به هر دلیلی از مجلس بازمی‌مانند؛ بنابراین برگزاری این انتخابات (میاندوره‌ای) در نزدیک‌ترین انتخابات سراسری یعنی ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

* هجمه به شورای نگهبان از کینه توزی و نادانی است

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: نسبت به نمایندگانی که  وارد مجلس شدند و اعتبارنامه شان تصویب شده دیگر شورای نگهبان از لحاظ قانونی ورود نمی‌کند و اگر مطلبی باشد ازطریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انجام می‌شود.

وی درباره رد اعتبارنامه تاجگردون و هجمه های وارده در این زمینه به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و براساس قوانین بررسی انجام می شود و رسیدگی به اعتبارنامه مرحله دیگری است.  نمایندگان مجلس اعتبارنامه ها را در مواردی که مسایل جدید دارند بررسی می‌کنند  و فکر کنم  نزدیک ۲۰ یا ۱۹ مورد هم قبلا  داشتیم که مواردی که در شورا تایید شده ولی  مجلس به اعتبارنامه ها رای لازم نداده است.

وی افزود: هجمه ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه توزی است و امیدواریم دوستان نادان به خود بیایند. شورای نگهبان همان شورای  سال ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند.  

سخنگوی شورای نگهبان افزود: من به برخی از نمایندگان در جلسه هیات مرکزی رای منفی و مخالف دادم  ولی ساختار می گوید رای هیات مرکزی ملاک است. همه آرای شورای نگهبان مورد احترام خود من است و دوستان باید ملاحظات دیگر را  داشته باشند و از شایعات پرهیز و اخبار را بررسی کنند و ببینند چه کسی خبر را می‌دهد و بعد اعلام نظر کنند. لازم نیست فرافکنی و به شورای نگهبان  هجمه کنند.

* شورای نگهبان به موضوع اعتبارنامه ها ورود نمی‌کند

کدخدایی درباره موضوع اعتبارنامه نمایندگان مجلس افزود: شورای نگهبان درباره نمایندگانی که اعتبارنامه‌هایشان تایید شده، از نظر قانونی ورودی در موضوع نمایندگان نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان یک مرحله از رسیدگی است و رسیدگی به اعتبارنامه ها هم مرحله دیگری است و نمایندگان مجلس طبق قانون می توانند اعتبارنامه ها را بررسی کنند، قبلا هم شاید حدود ۲۰ مورد رداعتبارنامه داشتند.

* گزارش‌های رسیده درباره منتخبان بعد از تایید صلاحیت را به مجلس دادیم

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم و حواشی آن عنوان کرد:  اخباری از یک یا دو نفر از منتخبان بعد از تایید صلاحیت‌ها به دست‌مان رسید ولی چون نمی‌توانستیم اقدامی انجام دهیم  گزارش‌ها را به مجلس دادیم و آن‌ها اعلام کردند که در مراحل بعدی این موارد را بررسی می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر علیرضا زاکانی درباره پرونده تاجگردون گفت: من یک موضوع کلی را  گفتم و اعلام کردم که اگر اسناد جدیدی به دست مان برسد، طبیعتا براساس اسناد جدید اعلام نظر می‌کنیم.

* اصل قرارداد ۲۵ ساله با چین خوب است

وی خاطرنشان کرد: همه موافقتنامه ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به نظر من اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

وی پاسخ به سوالی درباره احتمال تصویب طرحی برای فیلتر اینستاگرام در مجلس گفت: پیشاپیش نمی‌توان  قضاوت کرد و باید نسبت به همه مصوبات بعد از این‌که مصوبات بدست‌مان می رسد اظهارنظر کنیم و قطعا قانون یا مصوبه‌ای که میفرمایید اگر در مجلس تصویب شود  بعدا می‌توان در موردش صحبت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: این اساسنامه به دولت اعاده شده و اگر اصلاح شود، مورد تایید قرار خواهد گرفت.

وی درپاسخ به سوالی درباره این‌که گزارشگر حقوق بشر در گزارشی ترور سردار سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی دانست، گفت: من سخنگوی وزارت خارجه نیستم ولی تا جایی که می‌دانم پیگیری‌های حقوقی داشتند و بخشی از آن را اعلام کردند؛ اگرچه حداقلی و دیر بود اما گزارشگر کمیسیون حقوق بشر ترور شهید سرافراز ما را نقض قوانین بین‌الملل دانست و اعلام کرد که یک اقدام خلاف قوانین بین‌الملل  انجام شده و این‌که  مرجع رسمی این را اعلام می کند قابل توجه است و دوستان در وزارت خارجه پیگیر هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، عملکرد شورای نگهبان در این سالها را چطور ارزیابی می‌کنید و  آیا شورای نگهبان را نهادی نیازمند تغییر می‌دانید؟ گفت: عملکرد را شما باید نمره دهید. و ممکن است خود ما هرچه بگوییم خلافش  باشد.

وی افزود: اساس شورای نگهبان به عنوان نهاد لازم و ضروری و با تشخیص موسسان قانون اساسی شکل گرفته است و اگر فراز و فرودهای ۴۰ سال را در نظر بگیریم بهتر می دانیم تشخیص دهیم بود و نبود شورای نگهبان برای چه بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هر نهادی خوب است که تحولاتی را در خود به وجود آورد و اصلاحاتی داشته باشد.  خود ما باید در رویه های‌مان تغییر ذایقه‌ای داشته باشیم و این کار در حال انجام است و  از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می‌کنیم و اگر پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید.

وی افزود: با عنایت به اصل ۱۰۰ که وظیفه شوراها نظارتی است، اعضای محترم قائلند که نمی‌توانند در حوزه‌های دیگر اقداماتی انجام دهند و وظیفه دیگری برعهده ندارند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات با بیان اینکه امیدواریم مجلس یازدهم عنایت بیشتری به اصلاح قانون انتخابات داشته باشد، گفت: از پیشنهادات و انتقادات درباره شورای نگهبان استقبال می‌کنیم.

* هیچ رایزنی برای انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان انجام نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها درخصوص رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت:  هیچ‌گونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات  ریاست جمهوری  به عمل نیامده است و این اخبار تکذیب می شود.  نسبت به صلاحیت افراد همانطور که در مجلس برای هر دوره اظهارنظر  می‌کنیم برای  انتخابات ریاست جمهوری هم در زمان خودش اظهار نظر  می‌کنیم و باید موضوع بررسی شود و امکان بررسی هم وجود دارد و نظر شورا در زمان خودش اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشاپیش درباره کاندیداتوری افراد اعلام نظر نمی‌کنیم و باید پرونده هر فرد در زمان بررسی صلاحیت همان انتخابات بررسی شود.

نظر شما