شناسهٔ خبر: 162861 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باید شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم

منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: باید شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم که یک نفر را برای این امر مسئول کردیم. دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند.

به گزارش «نماینده»، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش آیین نامه مصوب مجلس دارد و دارای وزیر و زیرمجموعه هایی است که ۱۵ میلیون دانش آموز با ۹۰۰ هزار معلم دارد گفت: اما اینکه چه کسانی سیاست گذار هستند در قانون مشخص شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش مهمی از تکالیف آموزش و پرورش را در قالب سندتحول بنیادین نوشته و وزارتخانه موظف است بر اساس این سند فلسفه آموزش را بر اساس قرآن مجید و ائمه و اندیشه امام راحل اجرایی کند. آموزش و پرورش در مسیر اجرای سند قرار گرفته است.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس نیز از دیگر نهادهای سیاست گذار هستند. مجلس در حوزه بودجه آموزش و پرورش ورود می‌کند و در دو سه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش از محل‌های دیگر افزوده است. یا اینکه به بحث رتبه بندی ورود کرد و اخیرا ۵۰۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه به آموزش و پرورش تخصیص داد.

منادی با اشاره به اینکه مجلس پیگیر استخدام نیرو در آموزش و پرورش نیز هست ودیروز ۲۳ هزار نفر نیروی نهضتی در آزمون استخدامی شرکت کردند که در راستای تصویب مجلس بود، در پاسخ به اینکه آیا تصمیمات مجلس به نفع آموزش و پرورش هستند؟ گفت: سیاست گذاری متنوع نیست و مجلس به دنبال آن است که وزارت آموزش و پرورش وظایفش را با توجه به سیاست‌های بالادستی به درستی انجام دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی سوءمدیریت هایی در دوره‌های قبلی وجود داشته است. اگر اعمال مدیریت درست انجام شود فرهنگیان به این روز و وضعیت نمی‌رسند. از سال ۹۱ حقوق معلمان پنج برابر شده اما باز هم معلم در جایگاه و منزلت اجتماعی درست خودش قرار ندارد. پس مجلس از ابزارهای نظارتی خودش درباره قوانین استفاده می کند، سوال می کند، استیضاح میکند و ...

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش پول خوبی برای رتبه بندی توزیع کرد اما مجلس اعتراض دارد گفت: هدف توزیع پول نبود. معلم هایی داریم که شاید همه باکیفیت نباشند. تا سال ۱۴۰۱،  ۳۲۰ هزار نفر از آموزش و پرورش خارج میشوند، اگر مصوبه استخدامی مجلس درباره نیروهای نهضتی و حق التدریس نبود آموزش و پرورش این تعداد نیرو را چگونه می‌خواست تامین کند؟

منادی با بیان اینکه اکنون در بحث آموزش و پرورش‌ چنین وضعیتی وجود دارد که شورای عالی آموزش و پرورش با وجود اینکه مهم است اما آن تاثیر گذاری را ندارد گفت: در مجلس شورای اسلامی هم نقصانی وجود دارد. مجلس قانون گذاری و نظارت می‌کند. اکنون در مجلس یازدهم به شدت دنبال این هستیم که بیشتر از قانون گذاری به سمت نظارت برویم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبول داریم که شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت کارشناسی در بین دیگر نهادهای تصمیم گیر ندارد. ما بعد از شروع به کار کمیسیون ۳۰ قانون مهم را استخراج کردیم که برای هرکدام یک نماینده و برای هردستگاه یک نفر را از کمیسیون مامور و مسئول کردیم که برحسن اجرای آن قوانین نظارت کنند.

وی افزود: باید شورای عالی آموزش و پرورش را تقویت کنیم که یک نفر را برای این امر مسئول کردیم. دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند. ما حتما به این سمت حرکت می کنیم که برای تصویب قوانین جدید نظر کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش را دریافت کنیم.

منادی با بیان اینکه وقت و زمان ویژه ای برای ورود به این بحث ها در کمیسیون خواهیم گذاشت گفت: اکنون اراده مجلس انقلابی است که با دولت در یکسال مانده با تمام قدرت تعامل کنیم که کار کند. اکنون به دنبال آن هستیم که ۸۰۰۰ دبیر پرورشی و روانشناسی را سازمان امور استخدامی مجوز بدهد.

وی افزود: البته آنطور نبوده که اصلا نظر مشورتی اعضای شورای عالی اخذ نشود. ما در قانون نداریم که تا موردی در شورای عالی آموزش و پرورش موافقت نشود؛ ما  آن را تصویب نکنیم، اما این تاکید وجود دارد که نظر و چراغ سبز شورای عالی آموزش و پرورش را برای مصوبات بگیریم. وقت آن است بررسی کنیم چرا معلمان ناراضی اند؟ چرا نسل جدید به سمت کنکور و ... سوق پیدا می کنند و یک سیر قهقهرایی رفتاری بین بچه ها بتدریج در حال شکل گرفتن است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دنبال حذف کنکور هستیم گفت: ما هم هستیم باید دید جمع ما چه می کند. ۸۰۰۰ میلیارد تومان و شاید دو برابر گردش مالی کنکور است. چه کسی پشت این ماجرای کنکور است؟

منادی با بیان اینکه قانون گذاری ها انجام شده، اما از این پس باید همه دست به دست هم دهیم گفت: کیفیت در آموزش و پرورش افت پیدا کرده است. باید در افزایش کیفیت معلمان دقت کنیم. دانشگاه فرهنگیان باید در اوج باشد. همه ورودی های آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کنند. در اساسنامه ماده ۲۸ دانشگاه آمده است که هر کس مدرک دانشگاه‌های دیگر را دارد در آزمون استخدامی شرکت کرده و بعد از پذیرش، دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بگذارند و سپس وارد آموزش و پرورش بشود.

وی ادامه داد: در جامعه باید به سمتی حرکت کنیم که فرزندانمان به درستی تربیت شوند.  یک زمانی معاونت پرورشی را حذف کردند، در حالی که پرورش یک کفه آموزش و پرورش است. باید معلم فیزیکی تربیت کنیم که در کنار آن درباره مباحث پرورشی نیز توانمند باشد و آموزه ها را به بچه ها منتقل کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دنبال دانش آموزی هستیم که به سمت حیات طیبه برود و نه دانش اموزی که سکولار باشد. لازمه آن این است که این هماهنگی ها صورت پذیرد. تلاش ما این خواهد بود که به این نقطه برسیم.

نظر شما