شناسهٔ خبر: 162859 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

دلایل نابه‌سامانی بازار مسکن از نگاه رئیس کمیسیون عمران مجلس

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که فراهم کردن سه مولفه زمین ارزان، مصالح ارزان و تسهیلات ارزان می‌تواند قیمت مسکن را شکسته و با تولید مسکن بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اقداماتی که برای ساماندهی بازار مسکن باید انجام شود، بیان کرد: در گام اول دولت باید ارزیابی کند که ما سالیانه به چند واحد مسکن نیاز داریم و اکنون چند واحد در کشور ساخته می‌شود. ما سالیانه به ۹۰۰ هزار واحد نیاز داریم که اکنون ۳۰۰ هزار واحد ساخته می‌شود. از حدود هشت سال پیش این رقم ثابت مانده و ما سالی ۶۰۰ هزار واحد کم‌تر ساخته‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که هر کالایی عرضه و تقاضایش تناسب نداشته باشد به طور طبیعی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. زمانی که ما حدود ۴ الی ۵ میلیون واحد کمبود داریم طبیعی است که با افزایش قیمت مواجه می‌شویم.

نماینده مردم جهرم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در قیمت مسکن سه مولفه مهم وجود دارد که تاثیرگذار بوده و ما باید آن‌ها را در نظر بگیریم. این سه عامل شامل زمین، تسهیلات و مصالح می‌شود. امروز قیمت زمین بسیار بالا است و ۸۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی به قیمت زمین باز می‌گردد. ما باید به سمت تولید زمین برویم. ابتدا زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند باید در مسیر چرخه تولید مسکن قرار گیرد. دولت باید بر روی زمین خود قیمت متعارفی بگذارد سپس با سازندگان مشارکت کرده و با ساخت واحد قیمت را کاهش دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر زمین‌هایی که عده ای می خرند و احتکار می‌کنند باید وارد عرصه تولید شوند. همان طور که دستگاه قضایی با احتکار کنندگان سایر کالاها برخورد می کند باید با احتکار کنندگان زمین نیز برخورد شود. می تواند در قالب برخورد قضایی یا در قالب مالیات بر زمین‌های رها شده این اقدام صورت گیرد. در گام بعدی زمین هایی است که باید به طرح های شهرها اضافه کنیم. در برخی از شهرها زمین های اطراف می تواند به شهر اضافه شود. با این سه مدل می توان قیمت زمین را شکست و کاهش داد.

وی در ادامه با اشاره به نقش تسهیلات در قیمت مسکن بیان کرد: اکنون تسهیلات گران است. امروز سرجمع ۹ درصد کل اعتباراتی که بانک ها تخصیص می دهند به مسکن اختصاص یافته و آن هم با بهره ۱۸ درصد است. بالای ۲۰ درصد تسهیلات باید به حوزه مسکن تخصیص یابد. بهره ۱۸ درصد نیز باید به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد. ۸ درصد آن را باید دولت در قالب یارانه تعریف کند و یا خط اعتباری نظیر مسکن مهر تعریف کند و از بانک مرکزی مبلغی به بانک‌های مسکن و ملی دهیم تا در بحث مسکن هزینه کند. تسهیلات و زمین ارزان قیمت دو موضوع بسیار حائز اهمیت در بخش مسکن است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مصالح در قیمت مسکن، بیان کرد: مصالح در کشور به ویژه سیمان و میلگرد خیلی گران است. باید برای ساخت حداقل ۲ میلیون واحد با تولید کنندگان مصالح قرار دادی نوشته تا با قیمت مناسب مصالح در اختیار انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن قرار گیرد. این سه عامل اصلی یعنی مصالح ارزان، تسهیلات ارزان و زمین ارزان در کنار هم قرار گیرد، بخش عمده ای از مشکل مسکن حل می شود.

وی افزود: کمیسیون عمران چندین جلسه برگزار کرده است. ان شاءالله قرار است در جلسات وزیر مسکن، مرکز پژوهش ها و بخش های درگیر در این حوزه حضور یابند. امیدواریم تا هفته های آینده به نتایج خوبی دست یابیم.

وی در ادامه با اشاره به اشتباه دولت در خصوص مسکن مهر، بیان کرد: مسکن مهر نواقصی داشت و این نقص در بعضی نقاط جانمایی نامناسب و در بعضی نقاط عدم نظارت بر ساخت و کاهش کیفیت بود. اما هدف گذاری درستی انجام شد و بیش از دو میلیون خانواده صاحب خانه شدند. امروز نیز به چنین طرحی نیازداریم. خود دولت هم به شکلی این مسیر را دنبال می کند.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد ساخت مسکن های ۲۵ تا ۴۰ متری بیان کرد: ما شدیدا با این طرح مخالف هستیم. این طرح با اصول شهرسازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی هیچ تناسبی ندارد. واحد ۲۵ متری محل زندگی خانواده نیست و جامعه را به سمت تجردگرایی هدایت می کند. این بدترین طرحی است که ما می‌توانیم در حوزه مسکن طراحی کنیم.

نظر شما