شناسهٔ خبر: 162842 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مجلس به دنبال تصویب طرح‌های ضربتی اقتصادی است

آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مجلس به سرعت به سمت تصویب طرح‌های ضربتی با محوریت مباحث اقتصادی خواهد رفت تا به همه اثبات شود که حرکت در مسیر کاهش مشکلات معیشتی مهم‌ترین اولویت مجلس است.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در نشست بسیجیان مسجد امام حسن عسگری (ع) با اشاره به اینکه جوانان مومن و انقلابی در غائله ۱۸ تیر سال ۷۸ ایستادند و یک توطئه بزرگ علیه مردم و انقلاب را خنثی کردند، گفت: بر این اساس، نقش‌آفرینی بیش از پیش جوانان در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب جوانان را مخاطب راهبر گام دوم انقلاب قرار دادند، بیان کرد: این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی به مرحله‌ای رسیده است که باید منتظر استفاده از میوه‌های با کیفیت نهال‌های جوانش باشیم.

مدیران ناکارآمد حوصله کار و فعالیت ندارند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابتکار عمل و خلاقیت جوانان می‌تواند خمودگی و سستی مدیرانی را که از انقلابی‌گری خسته و یا حتی پشیمان هستند جبران کند، تصریح کرد: وقتی رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت قرار دهید»، به این معناست که بسیاری از مدیران ناکارآمد امروز کشور در عین حال که حوصله کار و فعالیت ندارند، برنامه‌ای هم برای سپردن مسئولیت به جوانان ندارند و جوانان خود باید احساس مسئولیت کرده و دست به کار شوند.

آقاتهرانی با اشاره به اهمیت حضور مضاعف جوانان در بین مردم، گفت: از آنجایی که جوانان از نزدیک با مشکلات و دردهای مردم آشنا می‌شوند، مهم‌ترین ماموریت امروز جوانان کشور، شناخت مختصات این مشکلات و پیدا کردن راه‌های حل آن‌ها است. مردم اگر ببینند که جوانان مومن و انقلابی پیوسته پیگیر باز کردن گره‌های کشور هستند، خود به خود فضای کشور مهیای تشکیل «دولت جوان و حزب‌اللهی» خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش برای برپایی عدالت در کشور از مهم‌ترین کارویژه‌های جوانان امروز است، تصریح کرد: اینکه جوانان با شجاعت، عقلانیت و دیانت، مسیر عدالت‌خواهی مومنانه را راهبری کنند و نقش رهبران میدانی در فرایند تشکیل شبکه‌های مردمی مبارزه با فساد را ایفا کنند، رویای دیرینی بود که اکنون در شرف محقق شدن است. اگر در مقطع کنونی که نیاز به استقرار عدالت بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود، دست به دست هم دهیم، به تعبیر مقام معظم رهبری این اژدهای هفت‌سر فساد را از بین می‌بریم.

نمایندگان عزم خود را برای مبارزه با فساد جزم کرده‌اند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اتفاقات مربوط به بررسی اعتبارنامه برخی از نمایندگان، گفت: این مسئله نشان داد که تعداد نمایندگانی که عزم خویش را برای مبارزه با فساد جزم کرده‌اند، قابل توجه است و این نشان دهنده آن است که می‌توان انتظار رقم خوردن اتفاقات مهم‌تری از این مجلس داشت. البته برخورد با فلان نماینده‌ای که دچار فساد شده خوب است اما آنچه که مهم‌تر است، رفع ساختاری زمینه‌های فساد و ویژه‌خواری نمایندگان است که حتماً در همین مسیر حرکت خواهیم کرد.

آقا تهرانی با اشاره به اصلی‌ترین اولویت مجلس یازدهم، گفت: با اتمام مباحث مربوط انتخابات هیئت رئیسه، کمیسیون‌ها و اعتبارنامه نمایندگان، دیگر نباید اتلاف وقت کرد و مجلس به سرعت به سمت تصویب طرح‌هایی ضربتی با محوریت مباحث اقتصادی خواهد رفت تا به همه اثبات شود که حرکت در مسیر کاهش مشکلات معیشتی و اقتصادی مهم‌ترین اولویت مجلس است.

اولویت کمیسیون فرهنگی هم مسائل اقتصادی است

وی تاکید کرد: حتی در کمیسیون فرهنگی هم اولویت‌ها بر اساس مسائل اقتصادی تنظیم شده است و برای مثال به دنبال هدایت دولت در مسیر حمایت از معیشت اهالی فرهنگ و هنر هستیم که چون دیگر اقشار جامعه در دوران کرونا با مشکلات متعددی روبرو شدند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مشی کلان مجلس یازدهم، گفت: مطلوب ما حتماً این خواهد بود که مجلس یازدهم به دنبال اصلاح بنیادین و مبنایی ساختارهایی باشد که در طول سال‌های گذشته دست نخورده باقی مانده و زمینه ساز مشکلات مختلف شده است. برای مثال ساختار مالیاتی کشور که از پایه به نفع ثروتمندان و سرمایه‌داران است و مجلس یازدهم باید با بازتعریف این نظام مالیاتی، منافع آن را در مسیر بهبود معیشت محرومان و مستضعفان هدایت کند. در مجموع، بازطراحی ساختار توزیع انتفاعات و امکانات عمومی در همه زمینه‌ها به نفع محرومان باید هدف نهایی مجلس باشد.

هزینه زندگی لوکس ثروتمندان نباید از جیب فقرا تامین شود

آقا تهرانی افزود: در واقع اینکه مجلس به نحوی قانون‌گذاری و نظارت کند که هزینه زندگی‌های لوکس ثروتمندان از جیب فقرا تامین نشود، بزرگترین وظیفه مجلس یازدهم است.

وی با انتقاد از برخی جریانات سیاسی، ادامه داد: امروز برخی از فعالان جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند که با برخی کلیدواژه‌ها از جمله «مجلس اقلیت» جایگاه مجلس یازدهم را در افکار عمومی خراب کنند؛ انگار یادشان رفته که کاهش ارقام مشارکت در انتخابات مجلس، نتیجه ناکارآمدی دولت و مجلسی بود که با حمایت آن‌ها سر کار آمد و کشور را به این وضعیت دشوار کشاند. اما رفته رفته خواهند دید که مجلس یازدهم برعکس مجلس دهم، چگونه امیدها را زنده خواهد کرد.

جریان‌هایی که در انتخابات به قدرت می‌رسند، مسئولیت عملکردشان را بپذیرند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: ما می‌بینم که برخی نامه می‌نویسند و درصددند که مشکلات موجود را به گردن رهبری بیاندازند. گویا دوستان اعتماد به نفس کاذب دارند و خاطرشان نیست که چگونه به صورت دسته‌جمعی برای استقرار مجلس دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش می‌کردند! عادت کرده‌اند هر زمان که می‌بینند به واسطه عملکرد ضعیف در حال از دست دادن حمایت مردمی هستند، با فرافکنی و فرار رو به جلو از خویش سلب مسئولیت کنند.

آقا تهرانی تصریح کرد: آدم تعجب می‌کند که اینها چطور در سال ۸۸ و پیشتر از آن در سال ۷۸ داعیه‌دار حمایت از مردم‌سالاری بودند! واقعاً متوجه نمی‌شوند که بدیهی‌ترین پیش شرط دموکراسی این است که جریانات سیاسی که در انتخابات‌ها به قدرت می‌رسند، مسئولیت‌های عملکردشان را به عهده بگیرند؟

وی گفت: نمی‌شود که هر وقت اوضاع گل و بلبل است، در رسانه‌هایشان از خویش «سوپرمن» بسازند و خود و رفقایشان را منجی انقلاب و ملت معرفی کنند و هرگاه دیدند از اداره امور عاجزند، نامه‌ها و بیانیه‌های طلبکارانه بنویسند و پنجه در صورت رهبری بکشند. یک بار در سال ۹۶ توانستند جای شهید و جلاد را تغییر دهند، اما دیگر نمی‌توانند چنین کنند و مردم از این شیوه تکراری آن‌ها آگاهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح سوال از رئیس جمهور، گفت: شخصاً این طرح را امضا کردم و مسیر کلی ما در این زمینه این خواهد بود که مجلس برای وادار کردن دولت به کار و تلاش جهت بهبود اوضاع اقتصادی، متناسب با شرایط از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد و در زمینه استفاده از این ابزارها برای خود محدودیتی قائل نیست و از هر راهی که بتواند منفعت مردم را تامین نماید، از همان راه استفاده خواهد کرد. حال این راه می‌تواند سوال، استیضاح و یا دیگر راه‌های موجود باشد

نظر شما