شناسهٔ خبر: 162809 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: آنا

منادی: باید به مهارت نگاه ویژه داشت

منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است که باید به مهارت نگاه ویژه داشت.

به گزارش «نماینده»،اولین قسمت از برنامه به وقت ایران با موضوع مهارت با حضور محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری و علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری در ابتدا اظهار کرد: شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی یک نهاد ملی است که وظیفه آن مدیریت  و آموزش مهارتی است. 

وی افزود: تصویب قانون این شورا ده سال طول کشید چون بررسی آن طول کشیده؛ ما در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه هم ستادی در این زمینه داشتیم که به خاطر نبود نظام حاکمیتی درست نشان داد نمی‌تواند موفقیت امیز باشد.

سپهری با بیان این که در آن زمان قانونی وجود نداشت که ستاد براساس آن حرکت کند، گفت: تمامی دستگاه های مربوط به امور آموزشی به این نتیجه رسیدن که باید قانونی باشد که بعد از ۱۰ سال تصویب شد؛ اصلا علت اصلی تصویب این قانون و تشکیل شورا این بوده که کارهای جزیره‌ای که در ۱۳ دستگاه آموزشی انجام می‌شده به صورت یک کاسه باشد. 

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته دوم در تشکیل این شورا این است که برای انسجام اموزش‌ها لازم بود تا ۴ نظام آموزشی کشور بهم متصل شود که قبلا متصل نبود؛ فلسفه این قانون این بود نظام حاکمیتی آموزش ما مانند کشورهایی چون ژاپن از هم جدا شود.

وی با بیان این که ریاست شورا با معاون اول رییس جمهور است و بسیاری از وزرا عضو آن هستند، گفت: وظیفه مدیریت و نظارت بر آموزش مهارتی به این شورا و نظام داده شده است.

سپهری درباره سرعت این شورا در زمینه مهارت آموزی بیام کرد: در کل از وقتی شورا تشکیل شده تا امروز هنوز به یک سال نرسیدیم و از طرف دیگر سرعت تحولات در جهان بسیار زیاد است، در کنار آن ۵ روند روی این سرعت تاثیر ویژه داشته است؛ در عرض ۶ ماه اخیر ۸۱ درصد نیروی کار دنیا از کرونا تاثیر گرفتند و کشور ما از این متاثر است، ما نمی‌خواهیم بگوییم به خاطر تغییرات روند سریعی داریم اما این روندی که شورا در پیش گرفت چون دارای رویکرد جدیدی است سرعت را افزایش می‌دهد.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری با بیان این که اصل کار با کارگروه‌ها است نه شورا، افزود: باید یک نظام مهارتی و نظام طبقه‌بندی مشاغل شکل بگیرد که ان هم نیاز به استاندارهای خاص خودش دارد؛ تمام روندها نیاز به یک بازه زمانی دارد. 

وی درباره تعداد حضور نخبه‌های ایرانی در مسابقات جهانی مهارت گفت: بروکراسی نظام آموزشی می‌گوید افرادی که در مسابقات حضور می‌یابند باید از مراحل مختلف عبور کند و حتی برای حضور نیاز به مترجم دارند؛ از طرف دیگر سازمان‌های ما تجهیزات کافی برای تمرین این افراد را هم ندارند چرا که بیش از ۹۸ درصد بودجه سازمان‌های ما بودجه عمومی است. 

سپهری ادامه داد: اجرای هر قانونی یک لوازمی نیاز دارد و وقتی قرار است چنین قانونی اجرای شود متاسفانه برخی دستگاه‌ها چون سازمان برنامه و بودجه آن سازمان را نپذیرفته است؛ نکته جالب این است برای اجرای مصوبات این سازمان باید سه دستگاه امضا کنند؛ ابزاری که این شورا می‌تواند از طریق آن کارهایی را اجرا کند بودجه است اما وقتی سازمان برنامه و بودجه آن را نپذیرفته است چه می‌توان کرد.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری با بیان این که ما برای اجرای کارها در حال پیگیری هستیم اما هنوز بودجه پرداخت نشده و اصلا بودجه‌ای برای آن پذیرفته نشده است، تصریح کرد: نگاه مردم به مهارت درجه دو است همه که در دبیرستان درس می‌خوانند اول رشته ریاضی و تجربی را انتخاب می‌کنند و اگر نشد علوم انسانی و پس از آن حضور در مدارس فنی و حرفه‌ای و کارودانش را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان این که سالی ۳۰۰ هزار نفر از مدارس فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل می‌شوند، بیان کرد: اگر می‌خواهیم جوانان کار داشته باشند باید به کارودانش و فنی و حرفه ای نگاهی متفاوت داشته باشیم و مسولین هم به آن دقت کنند و نگاه درجه دو را از آن بردارند.

سپهری درباره اقدامات شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی گفت: ما با شورای عالی آموزش و پرورش یک نظام تهیه کردیم که هر دانش اموز در تحصیل باید یک مهارت یاد بگیرند تا دیپلم بگیرد یا در خدمت سربازی قرارگاه مهارت آموزی در ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفته است.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری افزود: در زمینه همین آموزش مهارتی با سازمان برنامه ریزی کتب درسی جلسه گذشته شده تا متون درسی برای آن ایجاد شود و یا سوق دادن دانش اموزان در پایان برنامه ششم به سمت حضور ۵۰ درصدی در رشته فنی و کارو دانش انجام شده است؛ باید نگاه خانواده‌ها به مهارت درست شود تا تقاضای جامعه یه سمت مهارت برود و احتمالا تا دو سال آینده گام‌های خوبی برداشته خواهد شد.

وی درباره مسابقات جهانی مهارت و حضور پررنگ‌تر ایران اظهار کرد: این مسابقات جهانی هر چند سال یک بار انجام می‌شود و در کشورهای مختلف هم اردوهای یک ساله در این زمینه وجود دارد؛ در حال حاضر سازمان فنی و حرفه ای متولی این موضوع  در کشور است و اگر قرار شد حضور پررنگ تر شود باید سازمان‌های مربوطه از سطح استان‌ها و سپس ملی کار را شروع کنند.

سپهری با بیان این که باید آماده سازی ها صورت بگیرد، گفت: قطعا در این زمینه کارهای صورت گرفته است و سازمان فنی و حرفه ای تمام دستگاه ها را جمع کرده است؛ ما در شورا فقط وظیفه سیاست گذاری داریم.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی ریاست جمهوری با تاکید به این موضوع که سازمان صداوسیما امروز گفتمان مهارت را ایجاد کرده است که کار بسیار خوب است، خاطر نشان کرد: ما از نظارت مجلس بر شورا استقبال می‌کنیم چون باعث می‌شود دید قانونی که تصویب شده چه موانعی دارد تا در رفع آنها کمک کنند.

در ادامه برنامه علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در مجلس نهم کار تصویب قانون شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی را شروع کردیم و در مجلس دهم کار پیگیری شد و در سال ۹۶ قانون به توصیف رسید.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با با بیان این که در این قانون گفته شد تا سازمان برنامه و بودجه آیین نامه آن را ظرف ۶ ماه تصویب کند، گفت:  آیین نامه در پایان سال ۹۷ تصویب و ابلاغ شد و در سال ۹۸ اولین جلسه شورا شکل گرفت و امروز هم کارگروه ها در حال کار هستند و تا کنون ۲ جلسه شکل گرفته است.

وی با بیان‌این که یک کار قانونی توسط مجلس انجام شده اما نظارت روی آن وجود نداشته است، ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نامگذاری کردند و مرکز تحقق آن هم همین شورا است.

منادی با بیان این که نیروهای بسیاری در کشور جهت آموزش وجود دارند، گفت : فرانسه مانند ما ۴ میلیون دانشجو و ۱۲ میلیون دانش امروز دارد اما بسیاری از آنها به سمت آموزش مهارت فنی رفتند و یا در کشورهایی مانند المان نیرو با تعداد مشخص از بدو شورع آموزش استخدام می شود و حقوق دریافت می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  افزود: در کشور ما با این که قانون نوشته شده و حتی در حال عملیاتی شدن است اما در حال حاضر مانند گذشته به صورت جزیره‌ای کار انجام می‌شود؛ ما یک مشکل فرهنگی داریم که آن هم این است که فرهنگ ایرانی‌ پرتلاش در حال نابودی است.

وی درباره تسریع در اجرای قانون گفت: مگر ما نظام آماده مهارتی در جهان که از بتوانیم استفاده کنیم نداریم تا ۶ سال معطل نباشیم؛ متاسفانه در کشور ما بهره‌وری وجود ندارد. در برنامه ۵ ساله رشد اقتصادی ۸ درصد است که ۲.۸ درصد آن از اقتصاد بهره‌وری است یعنی کاری که باعث می‌شود ارز از کشور خارج نشود؛ اکنون دولت چند میلیون کارمند دارد که گفته می‌شود هر کارمند ۲۰ دقیقه کار مفید دارد، اگر موانع کنار برود و دولت کوچک بشود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. 

منادی تصریح کرد: من به عنوان رییس کمیسیون آموزش می‌گویم ظرف نهایت ۴ ماه آینده موانع کارگروه‌ها را حل کنیم، البته مهم‌ترین مانع کار ما تنبلی است؛ امسال سال جهش تولید است که یکی از درها اجرایی شدن آن همین نظام مهارتی است.

وی با تاکید به این موضوع که شورا مقام نظارت است تا دستگاه‌ها را کنار هم قرار دهد و بهره‌وری را بالا ببرد، بیان کرد: چرا معاون اول رئیس جمهور رئیس شورا است و وزرا حضور دارند چون به راحتی مسائل حل شود؛ البته همه میخواهند مشکل حل شود اما اراده قوی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که مهارت آموزی امروز  در تمام ۱۳ دستگاه انجام می شود، ادامه داد:  در حال حاضر وزارت علوم برای دانشگاهی که درخواست دکترای حرفه‌ای کردند جواب نداده که این خیلی بد است البته دولت وام کم بهره برای کارهای فناورانه می‌دهد و خیلی کارهای دیگر هم شده است؛ نکته مهم این است که نگاه جوانان امروز از مدرک به سمت مهارت حرکت کرده و حتی در برخی دانشگاه ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و به دانشجویان کنار مدرک تحصیلی مهارت یاد داده می‌شود.

منادی با بیان این که ما باید توانمند سازی کنیم، افزود: در حال حاضر صداوسیما کار مسابقات مهارتی مانند مسابقه آشپزی را انجام می‌دهد و خانواده ها هم حضور پررنگی دارند؛ فرهنگ سازی به عهده صداوسیما است و کارهای خوبی انجام شده است اما باید بیشتر شود.

وی عنوان کرد: قانون شورای عالی با ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت تصویب شده پس حتما پای کار آن هستیم و مجلس اکنون به این نتیجه را رسیده که باید به مهارت توجه ویژه شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: اعتقاد ما این است که قانون‌گذاری بس است و باید نظارت شود تا قوانین قبلی اجرا شود.

نظر شما