شناسهٔ خبر: 162793 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی میکند:

استدلال نمایندگانی که طرح سوال از روحانی را امضا نکردند چیست؟

سوال از روحانی به تازگی جمعی از نمایندگان مجلس با دغدغۀ رفع مشکلات معیشتی مردم و مقابله با تورم و گرانی های افسارگسیخته مترصد طرح سوال از رئیس جمهور هستند

«نماینده» / به تازگی جمعی از نمایندگان مجلس با دغدغۀ رفع مشکلات معیشتی مردم و مقابله با تورم و گرانی های افسارگسیخته مترصد طرح سوال از رئیس جمهور هستند. این افراد که نسبت به عدم نظارت دولت بر قیمتها و مشکلات ناشی از آن انتقادات جدی دارند و رفع این مشکل را در گرو سؤال از روحانی میدانند؛ البته عده دیگری از نمایندگان و جمعی از کارشناسان بیرون مجلس مخالف شیوۀ گروه اول برای پاسخگو کردن دولت هستند و معتقدند این مسیر آسیبهای ناخواسته ای را متوجه کشورخواهد کرد و احتمال نتیجه بخش بودن سوال از رئیس جمهور کمتر است و دسترسی به راه حل مشکلات موجود را سخت میکند.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان که یکی از طراحان سوال از روحانی است، تعداد امضاکنندگان این طرح را حدود ۱۲۰ نفر اعلام کرده و البته نمایندگان دیگری نیز صحبت از عدد و رقمهای بالاتری به میان آورده اند؛ نکتۀ حائز اهمیت اینکه، اظهارات برخی امضاکنندگان دربارۀ مشروط بودن امضای خود در این طرح، باعث میشود تردید جدی نسبت به آمار واقعی موافقان طرح وارد شود!

دلیل افزایش قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی»، «علت ازهم‌گسیختگی و تورم عجیب و غریب بازار مسکن و خودرو»، «عدم پایبندی آمریکا و اروپا به برجام»،  کمکهای دولت به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده از بیماری کرونا» و «سرنوشت  دلارهای ۴۲۰۰ تومانی»  محورهای سوال نمایندگان از رئیس جمهور است.

جنس استدلال مخالفان طرح سوال از روحانی به گونه ای است که بر ضرورت چاره اندیشی برای حل مشکلات موجود تأکید دارند، اما راه را در استفاده از دیگر ابزارها یا نگارش سؤالات متقن تر میدانند.

در همین راستا میتوان به توییت سخنگوی کمیسیون اقتصادی اشاره کرد. مهدی طغیانی معتقد است: بیشتر از جنجال سیاسی، کشور نیاز به سوال فنی اقتصادی و رو به جلو برای حل مسائل مشکلات مردم دارد.

این نمایندۀ مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه «فقط دلمان را خنک نمیکنیم و میخواهیم مشکلی از مردم حل شود!» توضیح داده است: مثلاً اینکه برنامه روشن رئیس جمهور برای کسری بودجه ۹۹ و یا برنامه دولت برای قطع رانتخواری دلالان ارزی و فولادی و ... و مدیریت بازار در ماههای پیش رو چیست.

روح الله نجابت نماینده شیراز  و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی نیز در صفحه توییترش با اشاره به  طرح سوال از رئیس جمهور نوشت: در نتیجه بخش بودن سوال از رئیس جمهور تردید دارم و در عین صرف وقت و انرژی قوه مقننه و کشور، آن را راه حل برون رفت  کشور از شرایط نامطلوب فعلی که حاصل عملکرد دولت بی کفایت است نمیدانم.

یکی دیگر از نمایندگان مخالف این طرح محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه است که در صفحه شخصی خود نوشت: با اینکه معتقدم هر روز ماندن این دولت برای کشور هزینه دارد  و سوال از رئیس جمهور حق قانونی نمایندگان  مردم است، اما طرح سوال بهتر است با تامل و بررسی ابعاد علمی آن صورت بگیرد. امروز مردم برای رفع مشکلات، از مجلس راه حل میخواهند.

گپ و گفت خبرنگار «نماینده» با تعدادی از نمایندگان حکایت از آن دارد که بسیاری از نمایندگان -حتی تعداد زیادی از امضاکنندگان- معتقدند در شرایط فعلی سؤال از رئیس جمهور از مشکلات کشور  نمیکاهد و باید برای حل مشکلات موجود از دیگر ابزارهای نظارتی استفاده و طرح های کارشناسی خوبی را تصویب کرد.

گزارش:سحر سموات

نظر شما