شناسهٔ خبر: 162774 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

شاکری در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده:

عملکرد دولت روحانی در حوزه مسکن بسیار بد بود/ شاهد رهاشدگی در تکمیل مسکن مهر هستیم/ مجلس موظف به نظارت و جلوگیری از عملکرد بد دولت است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران با اشاره به همه گیری مشکل مسکن گفت: به دنبال ایجاد سامانه برای قابلیت کنترل رانت، جلوگیری از دور زدن قانون، ایجاد بازارهایی برای ایجاد ثبات قیمت هستیم.

«نماینده» - حدیث ابراهیمی راد - اقبال شاکری کاندیدای ائتلاف نیروهای انقلاب تهران بود و به عنوان هشتمین منتخب از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس وارد مجلس شد؛ وی با توجه به فعالیت دانشگاهی خود به عنوان هیئت علمی رشته عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تجربیاتش در شورای شهر تهران عضو کمیسیون عمران شد. درحاشیۀ بازدید شاکری از تحریریه «نماینده» مباحثی پیرامون مسائل روز، از جمله: نابسامانی بازار مسکن و چگونگی حل آن، حادثه انفجار کلینیک سینا و در پی آن  مدیریت بحران برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه مطرح شد.

متن گفتگو اقبال شاکری با تحریریه «نماینده» را در ادامه بخوانید:

*با توجه به عضویت شما در کمیسیون عمران، عملکرد دولت روحانی را در حوزه مسکن چگونه می‌بینید؟

با توجه به بروز مشکلات عمده در حوزه مسکن طی چند ماه اخیر، حل این مشکل دغدغه همۀ اعضای کمیسیون عمران شده است و در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

متأسفانه عملکرد دولت در حوزه مسکن بسیار بد بوده و ما اکنون شاهد جهش‌های خیلی شدید و سنگین افزایش قیمت هستیم که به عقیده محققین، بر خلاف سیکل افزایش قیمت معمول است که باید حدوداً دارای فاصله مشخص ۸ ساله باشد.

به نظر می‌رسد در طول مدت ۷ سال اخیر برآیند مفیدی در پی نداشته و منجر به نارضایتی مردم، عدم ثبات قیمت، قیمت‌های نامتوازن و ایجاد هرج‌ومرج  شده است.

یکی از مشکلات عمده این حوزه، عدم وجود متولی است. به‌طور مثال در حوزه خدمات زیربنایی از جمله آب، برق و گاز متولی امور مشخص است، ولی در زمینۀ مسکن مسئول ارجاع برای مدیریت قیمت‌ها و قراردادها، سامانه مربوطه وجود ندارد.

*عملکرد آقای آخوندی در حوزه مسکن علی‌الخصوص مسکن مهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای آخوندی به‌عنوان وزیر سابق راه و شهرسازی بسیار ناکارآمد بود و استعفای ایشان نیز در حالی صورت گرفت که هیچ دستاوردی در دوران مسئولیتش نداشت. ضمن اینکه متأسفانه علل عدم انجام درست وظیفه ایشان از طرف کسی پیگیری نشد.

رئیس قوه قضائیه معتقد هستند علاوه بر رسیدگی به کارهای خلاف قوانین باید به عدم اقدام و انجام وظیفه مسئولان هم رسیدگی شود، عدم انجام وظیفه و اقدام مؤثر مسئولین هم خلاف قانون محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر کار مؤثری در زمینه مسکن مهر انجام نشده است. در بازدید از خانه‌های مسکن مهر شاهد رهاشدگی ساخت‌وساز بودیم. ازجمله مشکلاتی که شاهد آن هستیم می‌توان به نامشخص بودن زمان تحویل کار، قیمت تعیین نشده و عمده‌ترین مشکل عدم وجود شخص مسئول اشاره کرد. به عقیده بنده وجود نیروی قدرتمند و کنترل‌کننده باعث ایجاد اطمینان خاطر در حوزۀ مسکن می‌شود.

اولین راه‌حل برای رفع این مشکل وجود یک وزیر قدرتمند است که قاطعانه به حل مشکل بپردازد و در مقابل، عملکرد خوب و بد را گردن بگیرد. در زمان انجام کار باید تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله مجلس سهیم باشند تا باعث پیشروی کار شود.

البته وزیران از سوی مجلس منصوب نشدند ولی مجلس موظف بود نظارت و کنترل داشته باشد و از عملکرد بد آن‌ها جلوگیری کند. در صورت ناکارآمدی وزیران، مجلس نیز مقصر است. نظارت تخصصی هوشمندانه و فن‌آورانه مجلس در این زمینه لازم است که باعث تسریع در انجام کار و جلوگیری از بروز مشکل شود.

* کمیسیون عمران برنامه‌ای برای مسکن ندارد؟

اولین موضوع مورد بررسی در کمیسیون عمران، مسکن است. برخی از کمیسیون‌های دیگر هم در حال بررسی مشکل مسکن هستند که جمع‌بندی نتایج به کمیسیون عمران ارسال خواهد شد و با حضور وزیر در مسیر حل مشکل قدم برداشته می‌شود.

*مالیات بر خانه‌های خالی امکان اجرایی شدن دارد؟

بله؛ حل مشکلات موجود با همین قوانین فعلی امکان‌پذیر است. ازجمله مزیت‌های طرح مجلس، ایجاد سامانه مسکن، قابلیت کنترل رانت، جلوگیری از دور زدن قانون، ایجاد بازارهای با قیمت ثابت که بی‌ثباتی در زمینه مسکن به دلیل نبودن همین سامانه منسجم است.

* در هفته تعطیلی مجلس در حوزه انتخابیه چه اقداماتی انجام دادید؟ شما پیگیر ماجرای حادثه انفجار کلینیک سینا نیز بودید.

در هفته گذشته از برخی مناطق تهران بازدید و در مسجد فاطمی افسریه با مردم دیدار داشتیم و مشکلات دنبال شد. در صدد هستیم که سیستم پاسخگویی برای نامه‌ها و سؤالات مردم داشته باشیم که در حال انجام و پیگیری است.

بعد از حادثۀ انفجار در کلینیک سینا حضور پیدا کردم و پیگیری‌ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر ادامه دارد. از جمله کارهای انجام شده تماس با خانواده‌هایی بوده که با این حادثه درگیر بودند. پیگیر ملاقات رئیس مجلس با خانواده‌هایی که دچار خسارت شده‌اند نیز هستیم که به‌زودی برگزار خواهد شد.

با هدف پیشگیری از بروز حوادث مشابه پیگیری علت حادثه نیز در دستور کار هست. در کنار آن گزارش ارگان‌های مربوط به حادثه از جمله شهرداری‌ها، آتش‌نشان‌ها، وزارت بهداشت، بیمارستان تجریش، وزارت کار و وزارت راه شهرسازی باید تهیه شود تا بتوان آسیب‌شناسی کرد و از اتفاق دوباره پیشگیری شود.

نظر شما