شناسهٔ خبر: 162745 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دیپلماسی اقتصادی، سرخط های اصلی امور وزارت امور خارجه باشد

مقتدایی// نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد دیپلماسی اقتصادی و تجاری باید در اولویت ها و سرخط های اصلی وزارت امور خارجه قرار داشته باشد.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی در خصوص اهمیت توسعه دیپلماسی اقتصادی از سوی کشورمان، گفت: به نظر می رسد فعالیت های گذشته وزارت امور خارجه در رابطه با دیپلماسی اقتصادی ناکافی بوده و باید اصلاح شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران با شرایط نوین و تعاملات سیاسی-اقتصادی تناسب ندارند، اظهار کرد: در واقع عمدتا رویکردهای قدیمی در حوزه اقتصادی از سوی سفارتخانه ها مشاهده می شود؛ به عبارتی سیاست خارجی را پدیده ای مجزا از اقتصاد می دانند در حالی که امروه تعاملات کشورها بر اساس مسائل اقتصادی انجام می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال امروزه کشور چین قدرتی نوظهور در حوزه اقتصاد بشمار می شود و در بررسی اجمالی می توان دریافت که روابط سیاسی این کشور با دنیا بر پایه اقتصاد رقم می خورد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: به نظر می رسد سفارتخانه های کشورمان نتوانسته اند حد بالایی از روابط خارجی خصوصا در حوزه اقتصادی را فراهم کنند؛ این مهم در حالیست که با توجه به تحریم ها باید عمدتا نگاهمان در روابط با کشورها دستیابی به حد بالایی از منافع اقتصادی باشد.

مقتدایی گفت: بر این اساس مشاهده می شود که نمایندگان مردم در قوه مقننه اعتقاد دارد دیپلماسی اقتصادی و تجاری باید در اولویت ها و سرخط های اصلی وزارت امور خارجه قرار داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد رخدادهای خوبی از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در حوزه اقتصادی برای خنثی سازی تحریم ها باشیم.

نظر شما