شناسهٔ خبر: 162730 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لزوم ارائه تسهیلات به زوجین

علی آقامحمدی431 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر می خواهیم نرخ جانشینی فرزندآوری در کشور جبران شود باید تسهیلاتی اول برای پایین آوردن سن ازدواج و بعد تسهیلاتی به زوجین به ویژه بانوان ارائه دهیم.

به گزارش «نماینده»، علی آقا محمدی  با اشاره به ارائه راهکارهایی برای تشویق به فرزندآوری در کشور اظهار کرد: برای این کار اول باید به اصلی‌ترین موضوع در این حوزه یعنی ازدواج بپردازیم که باید در این حوزه حمایت‌هایی انجام شود.

وی ادامه داد: باید کمک کنیم تا سن ازدواج پایین بیاید و این موضوع نیازمند آن است که در برخی جاها، تسهیلات مادی به زوجین ارائه دهیم و در جایی دیگر، تسهیلات اجتماعی و گاهاً فرهنگ‌سازی کنیم.

اهمیت امنیت شغلی بانوان در فرزندآوری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی دیگر از مواردی که در بحث فرزندآوری نقش دارد، نحوه اشتغال بانوان است. مرخصی زنان در این امر بسیار مهم است. اینکه آیا ما از زنان کار پیوسته می‌خواهیم یا اگر بانوان باردار شوند، به آنها در یک بازه زمانی تسهیلات می‌دهیم تا از کار منفک نشوند و بتوانند دوباره به همان کار برگردند، جای بحث و حرف دارد و البته به شدت در موضوع فرزندآوری تأثیرگذار است.

آقا محمدی تصریح کرد: برخی از کارفرمایان می‌گویند نمی‌شود یکی از نیروها ۹ ماه نباشد چرا که کارمان صدمه خواهد دید درحالی‌که می‌توان این موضوع را با مواردی مانند دورکاری جبران کرد تا هم به کار و کارفرما ایرادی نباشد و هم یک کارمند خانم دغدغه‌ای برای کارش نداشته باشد.

وی بیان کرد: بعید به نظر می‌رسد کسی به بچه‌دار شدن علاقه‌ای نداشته باشد ولی با شرایط حال حاضر که زن و مرد هر دو مجبور به کار کردن و کسب درآمد هستند، گاهی مجبور می‌شوند به دلیل برخی مشکلات، به این موضوع اهمیت ندهند.

به فکر نابارورها هم باشیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تسهیلاتی که در حوزه ناباروری برای امر فرزند آوری در نظر گرفته شده است، گفت: باید زوجینی که نمی‌توانند بچه‌دار شوند و نیازمند درمان‌های ناباروری هستند، حمایت شوند؛ این نیازمندی‌ها هم مساعدت‌های بیمه‌ای و مالی خواهد بود و هم از نظر تحقیقاتی و علمی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

آقا محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آماری از کاهش یا افزایش میزان فرزند آوری ایرانیان نسبت به سال گذشته دارید یا خیر؟ گفت: الان آمار دقیقی ندارم اما ایران در حال حاضر زیر نرخ جانشینی (۲.۱ درصد) است.

وی تأکید کرد: اگر افراد به طور متوسط بین دو تا سه فرزند داشته باشند، این خلأ را می‌توان پر کرد و به نرخ متوسط جانشینی خواهیم رسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر تعداد فرزندان خانواده‌ها از دو فرزند به پایین است یعنی از نرخ جانشینی هم پایین‌تر هستیم و جمعیت ایران رو به کاهش است درواقع این بدترین حالتی است که کشور می‌تواند داشته باشد.

نظر شما