شناسهٔ خبر: 162699 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پشت پرده افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو؛ از کاهش عرضه تا رشد نرخ ارز

فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید کاهش عرضه و رشد نرخ ارز از جمله دلایل گرانی خودرو در هفته‌های اخیر است.

به گزارش «نماینده» حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از گرانی مجدد خودرو، گفت: التهابات کنونی بازار خودرو، ارز، مسکن و... ناشی از مشکلات موجود در نظام اقتصادی کشور است، به عبارتی در حال حاضر قیمت‌ها صرفا تابع معادلات اقتصادی نبوده و متاثر از مسائل سیاسی و روانی است، مادامی‌که مسائل روانی حاکم برجامعه به درستی مدیریت نشود، نمی توان قیمت ها را به سمت منطقی شدن هدایت کرد.

حجم تقاضای واقعی در بازار خودرو تغییری نکرده است

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چه اتفاقی در هفته‌های اخیر رخ داده که قیمت خودرو مجددا صعودی شده است، افزود: سفرها به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شده است، بنابراین حجم تقاضای واقعی تغییری نکرده است.

وی افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر را ناشی از رشد نرخ ارز دانست و اظهار کرد: از آنجایی که بازار ارز به درستی مدیریت نشده و نوسانات بسیار است، قیمت ها در تمامی حوزه ها افزایش یافته و گرانی سربه فلک گذاشته است.

خودروسازان با افزایش عرضه از افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو جلوگیری کنند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از برخی سیاست ها، اضافه کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از پروسه واردات برخی کالاها، بدون توجه به شرایط جامعه، یکی دیگر از دلایل گرانی چارچرخ ها است، در حال حاضر که بازار خودرو نابسامان است تصمیماتی مانند حذف ارز دولتی از واردات تایر موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان باید با افزایش عرضه و نهاهای نظارتی با نظارت دقیق بر بازار خودرو از افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو جلوگیری کنند، ادامه داد: در هفته‌های اخیر، حجم تقاضا در بازار چارچرخ‌ها نسبت به گذشته افزایش نیافته، زیرا انگیزه مردم برای سرمایه گذاری در بورس بیشتر شده است، بنابراین از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضا را نمی توان دلیلی برای گرانی خودرو در روزهای گذشته دانست.  

نظر شما