شناسهٔ خبر: 162688 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در گفتگو با «نماینده»:

تصویب طرح «مدیریت تعارض منافع» میتواند شاه بیت افتخارات مجلس یازدهم باشد

گودرزی عباس گودرزی گفت: تصویب طرح مدیریت تعارض منافع یک ضرورت در کشور است و ورود به این حوزه و تصویب چنین طرحی میتواند شاه بیت افتخارات مجلس یازدهم باشد.

به گزارش «نماینده» دولت در اواخر سال ۱۳۹۶ با هدف جلب مشارکت خبرگان، اقدام به انتشار عمومی پیش نویس لایحه مدیریت تعارض منافع در بخش عمومی نمود، اما با گذشت سه سال از انتشار این لایحه هنوز در دستور کار هیئت وزیران قرار نگرفته است! بر همین اساس نمایندگان دست به کار نوشتن طرح شده و اخیراً به هیئت رئیسه تقدیم نمودند.

دربارۀ این موضوع با نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفتگویی کردیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان میگذرد:

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در گفتگو با «نماینده» با اشاره به  اهمیت طرح مدیریت تعارض منافع گفت: اصل تعارض منافع مساله جدی در کل دنیا است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در خصوص این موضوع مهم و کاهش اثار تعیین کننده و جبران ناپذیر این موضوع بررسی شود.

نماینده بروجرد ادامه داد: تعارض منافع در بسیاری از محیط ها و سازمان ها وجود دارد از جمله در مجلس که این مساله نگران کننده است. به عنوان مثال چون قرار است در مجلس برای دولت ریل گذاری انجام شود، باید در کمیسیون های تخصصی نکاتی را که در آن تعارض منافع مشهود است شناسایی و برطرف گردد. اگر در یک کمیسیون تخصصی مساله ای مطرح شد و نماینده ای در آن نافع بود، عاقلانه آن است که در آن رای گیری شرکت نکند زیرا ممکن است با لحاظ کردن منافع شخصی مصالح عمومی آسیب ببیند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی با تاکید بر این مساله که تعارض منافع باید آسیب شناسی شود عنوان کرد: تعارض منافع در بسیاری از بخش های دولت و دستگاه های اجرایی باید شناسایی و تدابیر لازم اتخاذ شود. به عنوان نمونه در وزارت بهداشت و درمان مهمترین عامل تاخیر بسیار زیاد در اجرای طرح پزشک خانواده تعارض منافع است، زیرا اجرای طرح پزشک خانواده باعث ارجحیت پیشگیری بر درمان میشود، در نتیجه رجحان پیشگیری بر درمان باعث کاهش درآمد بسیاری از پزشکان میشود. این فقط یک مورد از صدها مساله ای است که میتواند باعث جلوگیری از اجرای چنین طرحی شود.

گودرزی عنوان کرد: به طوری کلی مدیریت تعارض منافع برای اصلاح ساختار و تسریع در رفع موانع و رونق در پیشرفت کشور امری ضروری است.

وی با توجه به اینکه این طرح در سال ۹۶ از طرف دولت به صورت پیش نویس ارائه شده است و عملا دولت کاری انجام نداده است گفت: تصویب طرح مدیریت تعارض منافع، درگیر تعارض منافع است؛ زیرا تصویب چنین طرح و لوایحی ممکن است منافع شخصی عده ای را به خطر بیاندازد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: تعارض منافع حکم «لا الله الا الله» را دارد، تا موانع این طرح را برطرف نکنیم نمیتوانیم طرح جامع و مفیدی را ارائه دهیم.

نماینده بروجرد گفت: بحث تعارض منافع یک ابر چالش است اگر ما میخواهیم روند تصویب و اجرای مابقی طرح ها و لوایح  به نفع منافع عمومی محقق شود باید به دنبال اجرایی شدن هر چه سریعتر طرح تعارض منافع مدیریت باشیم.

وی ادامه داد: تصویب طرح مدیریت تعارض منافع یک ضرورت در کشور است و ورود به این حوزه و تصویب چنین طرحی میتواند شاه بیت افتخارات مجلس یازدهم باشد؛ زیرا با تصویب چنین طرحی راه  برای مابقی قوانین باز میشود و به نوعی از فساد و لابی گری هایی که در دستگاه ها و بخش های مختلف وجود دارد جلوگیری میکند. به عنوان نمونه طرح کاهش پاداش بازنشستگی دو سال به طول انجامید تا توانستیم به تصویب برسانیم زیرا به نوعی تعارض منافع بود و با تصویب چنین طرحی منافع عده ای به خطر می افتاد و پاداش بازنشستگی آنان به صورت چشمگیر کاهش پیدا میکرد.

گودرزی در پایان گفت: این طرح یکی از اولویت های ما در کمیسیون اجتماعی است و به دنبال آن هستیم تا بتوانیم در آینده ای نزدیک طرح جامع و کاملی و کارشناسی شده ای را به صحن ارائه دهیم و باعث امید و جلوگیری از فساد و رانت در جامعه شویم.

نظر شما