شناسهٔ خبر: 162681 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

موسوی: قانون مالیات بر خانه‌های خالی پس از پنج سال هنوز هم اجرا نمی‌شود

موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی پس از پنج سال هنوز هم اجرا نمی‌شود و ما در مجلس باید تلاش لازم را برای اجرایی شدن این قانون داشته باشیم.

به گزارش «نماینده»،سیدنظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اقداماتی در جهت تهیه مسکن مردم صورت گرفت که نمونه‌های آن را در قالب بنیاد مسکن و همچنین مسکن مهر که توسط دولت نهم و دهم اجرا شد می‌توان مشاهده کرد. 

وی افزود: مسکن مهر به اندازه‌ای موفق بود که سازمان ملل متحد آن را الگوی مناسبی برای تهیه مسکن برای مردم معرفی کرده بود، اما متأسفانه دولت آقای روحانی به ویژه در زمان وزارت آقای آخوندی آن را متوقف کرد و ادامه نداد. 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در دوران وزارت آقای آخوندی در وزارت راه، نه تنها مسکن مهر ادامه پیدا نکرد بلکه مسکن اجتماعی هم که معرفی شده بود، تنها در حد یک ایده بود و جنبه اجرایی پیدا نکرد. 

موسوی خاطرنشان کرد: اگرچه در دوره وزارت آقای اسلامی اقداماتی در حوزه تهیه مسکن انجام شد، اما این اقدامات کافی نبود و از سوی دیگر، این اقدامات بسیار دیرهنگام است و نتیجه‌بخش نیست. 

وی افزود: در سال 94 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح و مالیات بر خانه‌های خالی مصوب شد که پنج سال است اجرای این قانون منتظر راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در بهمن 98 از این سامانه رونمایی شد اما هنوز سامانه املاک و اسکان راه‌اندازی نشده و امروز هم آقای وزیر راه عنوان کرده که مالیات بر خانه‌های خالی از مهرماه اجرایی خواهد شد. سؤال اینجاست که چرا اجرای یک قانون سه ماه بخواهد با تأخیر انجام شود آن هم با گذشت پنج سال ما مجدد تأخیر را در اجرای قانون شاهد باشیم. 

موسوی خاطرنشان کرد: در حالی پس از گذشته پنج سال هنوز سامانه املاک راه‌اندازی نشده که وزارت راه در مصوبه مجلس موظف شده ظرف شش ماه این سامانه را راه‌اندازی کند. 

وی افزود: البته قانون مالیات بر خانه‌های خالی هم ایراداتی دارد که باید رفع شود، از جمله اینکه مالیاتی که برای خانه‌های خالی درنظر گرفته شده، بازدارنده نیست و صاحبان این خانه‌ها را وادار به فروش و اجاره نمی‌کنند و از سوی دیگر، تا جایی که به خاطر دارم، این قانون شامل حال واحدهای مسکونی زیر 150 متر نمی‌شود. 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: ما در مجلس باید از یکسو قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اصلاح کنیم و اینکه همین قانون موجود را با استفاده از ابزارهای نظارتی به مرحله اجرا برسانیم.

نظر شما