شناسهٔ خبر: 162641 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نایب رئیس مجلس: ۲ و نیم میلیون مسکن خالی در ایران/ تناسبی بین عرضه و تقاضای بازار مسکن نیست

امیر حسین قاضی زاده نایب رئیس مجلس از وجود دو نیم میلیون مسکن خالی در ایران خبر داد و گفت: در کنترل نشدن بازار مسکن مشکل اصلی بین عرضه و تقاضای حقیقی به خصوص در کلان‌شهرهایی مثل تهران است.

به گزارش «نماینده»، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:  ما بد مسکنی و مسکن فرسوده داریم اما عدم تناسب توزیع مسکن هم داریم.

 وی افزود: هم اکنون دو و نیم میلیون مسکن خالی در ایران وجود دارد که دراین میان کلان شهر تهران ۸۰۰ هزار خانه را به خود اختصاص می دهد. البته خانواده هایی هم هستند که چند مسکن دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: بین عرضه و تقاضای حقیقی به خصوص در کلان‌شهرهایی مثل تهران مشکلی وجود دارد و علت این مشکل کنترل نشدن بازار مسکن است و شخص ثالثی به نام دولت، حاکمیت، نظام کنترلی و غیره باید این پدیده را کنترل کنند، نمی توانند واسطه مناسبی در این بین باشند، به طوری که کسی که دارنده مسکن است و آن راعرضه می‌کند، مجبور به عرضه به یک قیمت مناسب باشد؛ منافع لازم را هم ببرد و آن طرف ذی نفعی که میخواهد خانه را خریداری و یا اجاره‌ کند، متضرر نشود.

قاضی‌زاده بر همین اساس اضافه کرد: ما تا سال ۱۴۰۵ مجدداً دچار کمبود مسکن می‌شویم چون در یک دوره ۶ و ۷ ساله حجم تولید مسکن کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در سامانه ثبت مسکن  مشکل فنی کوچک وجود دارد اما شهرداری ها و زمین و مسکن هم باید جهادی تر در این موضوع عمل کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: کاری که ما باید انجام دهیم کار مدیریت در راه اندازی سامانه هست، ولی این کار به صورت محکم انجام نشده است علی‌رغم اینکه قانون وجود دارد.

قاضی‌زاده اضافه کرد: نکته دیگر این که تا وقتی این سیستم، اطلاعات کل شهروندان وموسسات حقوقی راذکرنکنند، در گستره جمهوری اسلامی‌ایران خیلی از این اطلاعات محفوظ می‌ماند.  

وی خاطرنشان کرد: اما بایداین توصیه راهم داشت؛ اگر متصدی مسکنهای که خالی ماندن دولت سازمان تأمین اجتماعی وارگان های دیگری باشند، باید مالیات آن را بپردازدند.

نظر شما