شناسهٔ خبر: 162629 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مهارت افزایی از سردرگمی جویندگان کار جلوگیری می‌کند

متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به سهم مهارت افزایی در تحقق شعار جهش تولید، گفت: مهارت افزایی از سردرگمی نیروی انسانی آماده به کار جامعه جلوگیری می‌کند.

به گزارش «نماینده»، روح الله متفکر آزاد روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی و بازدید از کارگاه‌های مهارت آموزی، اظهار کرد: نیروی کار دارای مهارت نظام بهره وری را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی جامعه و عدم وجود شغل مناسب برای فارغ التحصیلان برخی مواقع منجر به خروج نخبگان از کشور و هدر رفت نیروی انسانی و کاهش بهره وری در کشور می‌شود، تاکید کرد: آموزش یافتگان در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در نظام بهره وری تأثیرگذار هستند و بخش اعظم زنجیره ارزش در صنایع به این موضوع بر می‌گردد.

متفکر آزاد، یکی از شاخص‌های جهش تولید و اشتغال را در مهارت و مهارت افزایی عنوان کرد و افزود: نیروی کار کارآمد و دارای مهارت، نظام بهره وری را افزایش داده و به تبع آن منجر به افزایش تولید می‌شود و از اتلاف منابع سرمایه گذار جلوگیری می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار کرد: سهم اعظم تحقق شعارجهش تولید در حوزه مهارت افزایی است و از سردرگمی‌های اشتغال هم جلوگیری می‌کند.

مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دروازه ورود به صنعت است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در اداره کل و تبیین مأموریت‌ها و رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ارائه مهارت‌های مورد نیاز جامعه گفت: این استان به عنوان قطب صنعتی کشور به شمار می‌رود و بر این اساس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دروازه ورود به صنعت است تا آموزش و صنعت در کنار هم و با تعامل یکدیگر بتوانند چرخ‌های تولید منجر به اشتغال را به حرکت درآورند.

رضا اختیار وکالتی افزود: اکنون با توجه به نرخ بالای بیکاری در جامعه به طور حتم باید فرهنگ مهارت آموزی بیش از پیش در بین خانواده‌ها و دستگاه‌های مختلف نهادینه شود تا بتوانیم اشتغال مؤثر و پایدار را رقم بزنیم.

وی با اشاره به وجود خلاء ها و کمبود نیروی انسانی ماهر و بیکاری‌های ناشی از آن بر الزام مهارت آموزی به جای مدرک گرایی بر مبنای قانون تاکید کرد و گفت: تحقق این موضوع از راهکارهای مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اشاعه و تقویت مهارت آموزی و مهارت افزایی در جامعه بوده و این موضوع نیازمند پیگیری مجلس و دولت است.

وکالتی با اشاره به وجود تنوع و انعطاف حرفه‌های آموزشی در این سازمان از ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از هشت هزار و ۲۶۲ نفر دوره در سه ماهه اول سال ۹۹ خبر داد.

وی همچنین به نقل از رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که سال ۱۴۰۰ را بهار آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اتکا به ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی و نیز کاهش تصدّی گری دولت، می‌تواند با ایفای نقش نظارتی منجر به تقویت این بخش شود.

نظر شما