شناسهٔ خبر: 162627 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس‌جمهور به مشکلات مسکن ورود نکند مجلس از ابزارهای نظارتی استفاده می‌کند

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید زمینه‌های افزایش ساخت‌وساز مسکن را ایجاد کند، گفت: اگر این اقدام صورت نگیرد مجلس از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره جلسه‌ای که با موضوع بررسی مشکلات حوزه مسکن و افزایش اجاره بها با حضور برخی نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه معاونینی از بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، رئیس بانک مسکن، معاون بنیاد مسکن، نمایندگانی از انبوه‌سازان و بخش خصوصی حضور داشتند.

وی افزود: مجلس یازدهم ۱۰ روزی است که به موضوع مسکن به صورت جدی ورود کرده و جلسات مختلفی با حضور کارشناسان متعدد و مسئولین دولتی و غیر دولتی برگزار کرده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسات متوجه شدیم که نهادهایی که غیر دولتی هستند اما اعتبارات بسیار خوبی در اختیار دارند مانند آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد علوی به موضوع ساخت و ساز مسکن ورود و تلاش کردند که با توجه به ظرفیت و توان‌شان در این مسیر گام بردارند اما اقدامات این نهادها مشکلات حوزه مسکن را رفع نخواهد کرد.

بیگی‌نژاد گفت:‌ مسکن در شرایط کنونی نیازمند عزم ملی است چرا که بایستی برای دهک‌های مختلف جامعه مسکن ساخته شود و به همین دلیل نیازمند برنامه عملیاتی برای ساخت و ساز مسکن برای دهک‌های پایین جامعه و حتی برنامه‌ریزی ویژه برای تهیه مسکن برای خانوارهایی که امکان پرداخت قسط را دارند، هستیم.

وی افزود: در شرایط کنونی اگر ما نتوانیم رئیس جمهور را برای رفع مشکلات جدی حوزه مسکن وارد میدان کنیم و او هم بنای ورود قاطعانه به این موضوع را نداشته باشد تلاش‌های دیگران در این حوزه آب در هاون کوبیدن است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه مذکور متوجه شدیم که اقدامات وزارت راه، بانک مرکزی و بنیاد مسکن در حوزه ساخت‌وساز خانه براساس اقدامات روتین و روزانه آنها بوده است و آنها عملاً قدرت برنامه‌ریزی جهت ورود به شرایط غیرعادی امروز را نداشته و توان عملیاتی کردن برنامه‌ای جهت برون‌رفت از مشکل حوزه مسکن ندارند.

بیگی‌نژاد تأکید کرد: تا زمانی که رئیس جمهور بنای ورود به موضوع حوزه مسکن نداشته باشد و یا آنکه مجلس او را مجبور به انجام این کار نکند، اقدام خاصی در موضوع مسکن انجام نخواهد شد، چرا که همه راه‌ها به نقطه‌ای ختم می‌شود که بایستی رئیس جمهور به این موضوع ورود کند.

وی گفت: رئیس جمهور بایستی عزم ورود به موضوع مسکن را داشته باشد تا  سازمان‌های دولتی و غیر دولتی ترغیب شده و همکاری با قوه مجریه داشته و سایر قوا هم به کمک دولت بیایند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌نشست‌هایی با موضوع مسکن در مجلس یازدهم ادامه خواهد داشت و قرار است براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در هفته آینده با حضور مسئولین اصلی و متولی مسکن در کشور ادامه پیدا کند و در نهایت قرار است مصوبات این نشست را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس و صحن علنی ارائه کنیم.

بیگی‌نژاد اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای مطرح شده در این نشست مربوط به زمین‌های وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی جهت ساخت‌وساز انبوه مسکن است و فقط شخص رئیس جمهور می‌تواند هماهنگی‌های لازم را در این باره انجام دهد.

وی  در پایان گفت: بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و انبوه‌سازان باید تمام تلاش خود را برای تولید انبوه مسکن به کار گیرند تا بتوان با افزایش ساخت و ساز و رفع احتکار صورت گرفته قیمت‌ها را متعادل کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما