شناسهٔ خبر: 162626 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

از دولتی که مسکن مهر را قوطی کبریت می‌داند انتظاری نداریم!

نقد علی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه مالیات بر مسکن می‌تواند یکی از کارهای اساسی برای عدم احتکار خانه باشد گفت: باید روند انحرافی ایجاد شده در اقتصاد و مسکن را تغییر دهیم.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات بازار مسکن و اجاره‌بها اظهار داشت: در حال حاضر شاهد درهم گسیختگی بازار مسکن هستیم که این نشانه اقتصاد معیوب و عاملی برای افزایش تورم است.


** مالیات بر مسکن مانع احتکار خانه


وی با بیان اینکه در حال حاضر اجاره و رهن منزل غیرقابل تحمل شده است، گفت: این در حالی است که ما از دولتی که وزیر مسکن آن افتخار می‌کرد به عدم افتتاح مسکن مهر و حتی منازل این طرح را به قوطی کبریت تشبیه کرده بود و حتی در طول سالیان گذشته حتی یک باب از همین قوطی کبریت‌ها را تولید نکرد انتظاری جز این نداریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعداز بررسی‌های متعدد موضوع مسکن با حضور کارشناسان مختلف متوجه شدیم که مالیات بر مسکن می‌تواند یکی از کارهای اساسی برای عدم احتکار خانه شود.


** لزوم حذف طرح‌های غیراولویت‌دار در مجلس یازدهم


نقدعلی اظهار داشت: کارشناسان معتقدند که میزان خانه‌های خالی کشور با وجود ۸۵ میلیون جمعیت معادل خانه‌های خالی در ایالات متحده آمریکا است که حدود ۳۰۰ میلیون جمعیت دارد. علت این تفاوت آن است که در جامعه آمریکا مالیات زیادی از خانه‌های بدون استفاده دریافت می‌شود، اما متأسفانه ما نه تنها در موضوع مسکن بلکه در دیگر عرصه‌های کاذب اقتصادی هیچگونه مالیات و یا عامل بازدارنده خاصی را تدوین نکرده‌ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم مصمم بر آن است که به تعداد انگشتان ۲ دست بتواند اولویت تعیین کرده و مشکلات آن‌ها را به صورت جدی برطرف کند که در همین راستا می‌توان به مالیات بر خانه، اصلاح ساختار آماری، قوانین مبارزه با قاچاق که مستقیماً با اقتصاد و معیشت خانوارها ارتباط دارد را در زمره اولویت‌های اصلی در نظر گرفته و از بررسی طرح‌های غیر اولویت‌دار و دست چندم ممانعت کرد.


** باید قطار دولت به ریلی اصلی بازگردد


نقدعلی افزود: رفع مشکلات کشور در موضوعات مذکور ظرف مدت یکسال بسیار سخت است، اما همین که بتوانیم این موضوعات را ظرف چند سال آینده و در مجلس یازدهم رفع کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

وی گفت: متأسفانه روند هفت ساله غلطی در کشور رخ داده و در مسیر اقتصاد و مسکن کشور انحراف بزرگی ایجاد شده است که باید مجلس یازدهم تلاش کند این مسیر را بازگرداند که اثرات آن در کوتاه مدت خیلی ملموس نیست، ولی باید بکوشیم قطار را به ریل اصلی آن بازگردانیم تا اثرات آن در میان مدت مشهود شود.

نظر شما