شناسهٔ خبر: 162623 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ضوابط قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس گفت: باید از ضوابط دست‌وپاگیر شهرداری‌ها در حوزه ساخت‌وساز بکاهیم و عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود را حذف کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره التهاب بازار مسکن و راهکارهای برون رفت از آن اظهار داشت: مسکن نیازمندی بسیار مهمی برای خانوارها محسوب می‌شود و طبیعتاً هر خانواده‌ای که تشکیل می‌شود بایستی مسکن داشته باشد.

** تغییر الگوی سکونت زوجین جوان در ۶۰ سال اخیر

مفتح گفت:‌ الگوی مسکن در طی سال‌های مختلف در ایران تغییر کرده است این در حالی است که در ۶۰-۷۰ سال گذشته هر فردی که ازدواج می‌کرد یکی از اتاق‌های منزل پدرش را جهت سکونت انتخاب می‌کرد اما در طول سال‌های بعد از آن این رویه تغییر کرده و اکنون با وجود تغییر شرایط اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی، خانوارها به سمت استقلال بیشتر سوق پیدا کرده‌اند. این در حالی است که آنها معتقدند که یک خانه ۴۰ متری و مستقل بهتر است از زندگی دسته جمعی است.

وی با بیان اینکه‌ مسکن در طول دهه‌های اخیر از حالت مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است، تصریح کرد: ما  از یک طرف جوانان را به ازدواج ترغیب می‌کنیم که لازمه آن داشتن مسکن است، اما هنوز نتوانسته‌ایم این نیاز آنها را تأمین کنیم که باید با برنامه‌ریزی و تعامل مجلس و دولت این نقصیه برطرف شود.

** مسکن نیاز اصلی افزایش جمعیت

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به پیر شدن جمعیت کشور و خطر ناشی از آن و تذکرات متعدد مقام معظم رهبری در این باره بایستی درباره ازدواج جوانان و تهیه مسکن آنان اقدامات اساسی صورت گیرد. این در حالی است که اگر فرصت باقیمانده را از دست دهیم شاید دیگر نتوانیم خسارات وارده را جبران کنیم. لذا باید به سمت تشکیل خانواده و افزایش نسل‌ها گام برداشت.

مفتح با بیان اینکه با مدل، شرایط و الگوی اقتصادی فعلی امکان تهیه مسکن برای جوانان به منظور تشکیل خانواده خیلی سخت است، گفت: ما خانوارهایی را سراغ داریم که دهه‌های متمادی است که ازدواج کردند اما هنوز مستأجر هستند.

** افزایش عرضه مسکن وظیفه حاکمیتی دولت

وی افزود: مسکن کالایی ضروری است که دولت نمی‌تواند به سادگی این موضوع را رها کرده و آن را به بازار عرضه و تقاضا و اقدامات محدود بخش خصوصی بسپارد. این در حالی است که ما برای ساخت‌وساز مسکن و تعیین سیاست‌گذاری‌های این حوزه یک وزارتخانه تخصصی به نام وزارت مسکن و شهرسازی داشتیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تکلیف و نقش دولت برای ساخت‌وساز مسکن اقشار مختلف جامعه بسیار مهم است که باید در این باره متمرکز شود. ضمن اینکه تمرکز قوه مجریه باید در حوزه مسکن مربوط به افزایش عرضه باشد تا بتوانیم مشکلات این بخش که تلمبار شده از سال‌های گذشته است را پاسخ دهیم.

** عناوین طرح‌های افزایش تولید مسکن مهم نیست

مفتح با اشاره به تأثیر مسکن مهر در تأمین تقاضای این بخش در دولت قبلی اظهار داشت: خانوارهای زیادی بودند که توانستند با آن پروژه صاحبخانه شوند. البته برخی افراد منتقد هم معتقد بودند که مسکن‌های مهر در مناطقی ساخته شده‌اند که مناسب نبوده و بایستی در ابتدا خدمات زیربنایی به آنها داده می‌شد ولی متأسفانه این کار ادامه پیدا  نکرد.

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی پروژه مسکن اجتماعی جهت تأمین نیازهای جامعه مطرح شد، گفت: در این باره هم کار جدی صورت نگرفته ولی بحث احیای بافت‌های فرسوده و ساخت‌وساز در آن مناطق مطرح شد. این در حالی است که عناوین طرح‌های مجلس به هیچ عنوان مهم نیست بلکه بایستی خروجی این پروژه‌ها افزایش تولید مسکن باشد.  

** عدم نگاه طولانی مدت دولت به برنامه‌های ساخت مسکن 

نماینده تویسرکان در مجلس گفت: در شرایط حاد فعلی دولت باید به موضوع مسکن ورود کرده و بایستی با تعیین یکسری الزامات و باید و نبایدها مدیریت لازم در حوزه مسکن و اجاره‌بها را داشته باشد. ضمن اینکه به هیچ وجه نباید نگاه طولانی‌مدت به اجرای پروژه‌های مختلف داشت.

وی افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی حرف بسیار درستی است و همه دنیا به نسبت دارایی‌ها و درآمدهای خود مالیات می‌پردازند که البته این موضوع خارج از سیاست‌های مقطعی فعلی است چرا که این اقدام کاری صحیح و سیاست‌گذاری مناسبی برای اداره کشور است اما دولت باید حل مشکل مسکن به سمت افزایش عرضه خانه سوق پیدا کند.

مفتح گفت: قوه مجریه به همراه بخش‌های خصوصی باید به سمت افزایش عرضه خانه از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح گام بردارد و اگر دولت می‌خواهد به صورت اساسی این مشکل را حل کند باید رأساً‌ دخالت کند.

** ضوابط قیمت تمام شده مسکن در نهادهای دولتی کاهش پیدا کند

وی اظهار داشت: دولت می‌تواند با تعیین سیاست‌های کوتاه‌مدت نظیر مالیات بر خانه‌های خالی در بازار مسکن دخالت کند اما برای آنکه این مشکل به صورت اساسی حل شود بایستی با دخالت بلندمدت  و اجرای برنامه‌های طولانی‌مدت به سمت ساخت‌وساز مسکن اقشار مختلف جامعه برود که طرح بلندمدت نباید بیش از ۱۰ سال طول بکشد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:‌ باید از ضوابط دست‌وپاگیر شهرداری‌ها در حوزه ساخت‌وساز بکاهیم و عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود را حذف کرده تا مانع از گران شدن قیمت تمام شده مسکن شویم چرا که در غیر این صورت هم خانه گران می‌شود و هم اجاره‌بها.

** مصالح ساختمانی بی رویه گران شده است

مفتح با بیان اینکه تمام تلاش دولت باید در راستای کاهش قیمت تمام شده مسکن باشد، تأکید کرد:  باید با تعیین سیاست‌گذاری‌های دقیق بتوانیم مانع از افزایش زیربناها شویم و با ساخت‌وساز واحدهایی  با مساحت کمتر و همچنین انبوه‌سازی موجب کاهش قیمت‌های مسکن را فراهم کنیم.

وی افزود: قیمت زمین، عوارض شهرداری، حق انشعابات و ... از موضوعاتی است که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود که باید بتوانیم با حذف  یا کاهش این موارد همچنین کاهش هزینه‌های مصالح ساختمانی قیمت تمام شده مسکن را کاهش بدهیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:‌ جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصالح ساختمانی و نظارت و کنترل قیمت‌های آن می‌توان مشکل مسکن را حل کرد اما دولت نمی‌تواند تا پیش از اجرای طرح‌های میان‌مدت موضوع مسکن را در کشور رها کند.

نظر شما