شناسهٔ خبر: 162559 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

واکنش امیرآبادی‌فراهانی به ماجرای استیضاح هیئت رئیسه مجلس

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها در نشست مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه و هیئت رئیسه مشخص شده و ما تا زمان اصلاح آن در صحن علنی، اقدامی خلاف آن انجام نمی‌دهیم.

به گزارش «نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به برخی خبرها مبنی بر درخواست استیضاح هیئت رئیسه از سوی تعدادی از نمایندگان گفت: استیضاح وزرا، رای عدم کفایت به رئیس جمهور و استیضاح هیئت رئیسه چه یک عضو آن یا چند نفر از اعضای هیئت رئیسه حق قانونی نمایندگان است و این حق را نمایندگان می‌توانند هر زمانی که اراده کنند، اعمال کنند.

وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای هیئت رئیسه قطعا از این اقدام قانونی نمایندگان ناراحت نشده و آن را حق قانونی وکلای ملت می‌دانیم اما نکته حائز اهمیت این است که دوستان توجه داشته باشند، دستورالعمل تعیین کمیسیون‌های تخصصی برای نمایندگان در جلسه مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه با هیئت رئیسه مجلس به موجب رای‌گیری تعیین و اجرایی می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: احتمال دارد، یک عضو هیئت رئیسه به دستورالعملی رای منفی دهد اما در نهایت براساس رای اکثریت این موضوع نهایی می‌شود.

* دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها مصوب کمیسیون آیین‌نامه و هیئت رئیسه است 

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: امتیازبندی نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها براساس سوابق کاری، اجرایی و نمایندگی و همچنین تحصیلات آنها تعیین ‌شد مثلا اگر من که در مجلس دهم عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بودم در این دور هم کمیسیون شوراها را انتخاب می‌کردم، ۷۳۰ امتیاز داشتم اما به دلیل اینکه کمیسیون اقتصادی را انتخاب کردم و غیرمرتبط به سابقه قبلی بود، من ۴۵۰ امتیاز بدست آوردم.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: سوابق شغلی افراد مانند استاندار، فرماندار، وزیر، مدیر و ... هر کدام دارای یک امتیاز مشخص بوده و نمایندگان هم مدارک مورد نیاز را در این مورد ارائه کردند و در نهایت کمیسیون‌های نمایندگان به موجب امتیازبندی مشخص شده است. اکنون به طور مثال، نماینده عزیزی که در دوره قبل کمیسیون اجتماعی بوده و تحصیلاتی در حوزه اجتماعی هم دارد و حتی سابقه‌ای هم در بحث عمران ندارد، کمیسیون عمران را به عنوان اولویت خود انتخاب کرده حال هیئت رئیسه با وجود بحث امتیازبندی چه کاری می‌تواند برای این نماینده انجام دهد؟

نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: زمانی که یک نماینده امتیاز لازم را برای حضور در کمیسیون عمران بدست آورده، چگونه هیئت رئیسه می‌تواند وی را کنار گذاشته و نماینده‌ای که نتوانسته امتیازی بدست بیاورد را تنها به دلیل اصرار وی جایگزین آن نماینده کند. این نماینده اکنون خواهان استیضاح هیئت رئیسه است ولی ما نمی‌توانیم کاری برای وی انجام دهیم زیرا دستورالعمل کاملا مشخص است.

امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: بعد از تعیین دستورالعمل اولیه به دلیل برخی ابهامات نسبت به تعیین امتیاز بعضی سمت‌ها یک جلسه مشترک میان ۱۵ عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه و ۱۲ عضو هیئت رئیسه برگزار شد و کمیسیون تدوین آیین‌نامه در جلسه دیگری دستورالعمل را تغییر داد و اعلام کرد به طور مثال چون سمت جدیدی با عنوان معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه شکل گرفته، یک نماینده با داشتن مدرک در رشته مدیریت بازرگانی می‌تواند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: ما نمی‌گوییم نمایندگان جا مانده از کمیسیون‌ها که تعداد زیادی هم ندارند، کارشان را پیگیری نکنند زیرا این موضوع حقشان است اما باید توجه داشته باشند که این موضوع در اختیار هیئت رئیسه مجلس نیست.

* رسانه‌ها دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها را شفاف‌سازی کنند

وی با اشاره به نحوه انتخاب کمیسیون‌ها در دوره قبلی مجلس اظهار کرد: من در دور دهم مجلس رئیس شعبه بودم و تعیین کمیسیون‌ها برای نمایندگان در اختیار رئیس شعبه بود و شاهد بودم بسیاری از روسای شعب براساس سلایق سیاسی افراد، کمیسیون‌های آنها را مشخص می‌کردند و نماینده‌ای در دوره قبل بدون داشتن رشته تحصیلی مرتبط تنها به دلیل سیاسی جزو کمیسیون برنامه و بودجه شد زیرا رئیس شعبه می‌خواست در زمان رای‌گیری برای انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون، این نماینده برای رئیس شدن وی کمکی باشد اما دستورالعمل جدید تمام انتخاب‌های سلیقه‌ای و سیاسی را از میان برداشت.

امیرآبادی‌فراهانی ضمن گلایه‌مندی از رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید با پرداختن به موضوع دستورالعمل و نحوه انتخاب کمیسیون‌ها برای نمایندگان، موضوع را برای مردم و نمایندگان مجلس شفاف اعلام می‌کردند تا اگر کسی خدایی ناکرده بیشتر از دستورالعمل زیاده‌خواهی کرد، مشخص شود.

نماینده مردم قم در مجلس در پایان تاکید کرد: اگر ایرادی هم در زمینه دستورالعمل انتخاب کمیسیون‌های تخصصی مجلس وجود دارد، نمایندگان می‌توانند این موضوع را در صحن علنی مجلس براساس رای‌گیری تغییر و اصلاح کنند اما تا آن زمان هیئت رئیسه مجلس نمی‌تواند خلاف دستورالعمل اقدامی انجام دهد.

نظر شما