شناسهٔ خبر: 162553 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مجلس خواهان همکاری با دولت است اما در برابر ناکارآمدی یا سوء مدیریت سکوت نخواهد کرد

متفکر آزاد متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تغییر ۸ وزیر دولت دوازدهم، گفت: دولت با تغییر دو وزیر دیگر، از نصاب می‌افتد اما مجلس یازدهم دنبال انداختن دولت نیست و البته این به معنای سکوت در مقابل ناکارآمدی احتمالی هم نخواهد بود.

به گزارش «نماینده» روح الله متفکر آزاد با اشاره به استعفا و استیضاح چندین وزیر دولت در توضیح اینکه آیا مجلس یازدهم امکان قانونی برای استیضاح وزرای دولت را دارد، گفت: بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی‏ که‏ پس‏ از ابراز اعتماد مجلس‏ به‏ دولت‏ نیمی‏ از هیأت‏ وزیران‏ تغییر کند، دولت باید مجدداً از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برای‏ هیأت‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر ۸ وزیر از میان ۱۹ وزیر کابینه از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون، تصریح کرد: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷و مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۷ از سوی مجلس دهم استیضاح شدند.

وی افزود: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۷استعفا داد. محمد شریعتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۸ مهرماه ۱۳۹۷ جابه جا و به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد.

متفکر آزاد یادآور شد: سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان در تاریخ ۵ دی ۱۳۹۷، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۸ نیز استعفا دادند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط رئیس جمهور برکنار شد و طبق تبصره ۲ ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، دولت تا ۲۱ مرداد فرصت دارد تا وزیر جدید صنعت را به مجلس معرفی کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر هشت وزیر، دولت با از دست دادن ۲ وزیر دیگر باید از مجلس مجددا برای همه وزرا رأی اعتماد بگیرد. در چنین شرایطی مجلس یازدهم قطعا به دنبال انداختن دولت نیست، در واقع حال و هوای مجلس این گونه است که نمایندگان دنبال تقابل با دولت و مچ‌گیری یا اذیت کردن دولت نیستند.

متفکر آزاد با یادآوری اظهارات دکتر قالیباف درباره همکاری مجلس با دولت، گفت: مجلس خواهان همکاری با دولت است اما قطعا مجلس در برابر ناکارآمدی یا سوء مدیریتی که احیانا از سوی دولت سر بزند، سکوت نخواهد کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون استیضاحی به هیات رئیسه مجلس ارایه نشده است، افزود: مسائل حوزه اقتصادی و فرهنگی در اولویت مجلس یازدهم است و نمایندگان در این موضوعات مماشات نمی‌کنند اما سعی خواهیم کرد تا ضمن افزایش همکاری با دولت، از هر نوع تقابلی جلوگیری کنیم تا دغدغه‌های مردم مرتفع شود.

نظر شما