شناسهٔ خبر: 162551 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توسط یک عضو هیئت رئیسه صورت گرفت

تشریح فرآیند انتخاب دبیران جدید کمیسیون‌های مجلس

احمد امیرآبادی فراهانی// احمد امیرآبادی گفت: رئیس مجلس با وجود این اختیار قانونی، شیوه‌ نامه‌ای را مشخص کرده که براساس آن هیئت ۷ نفره‌ای متشکل از ۳ نفر عضو هیئت رئیسه، ۳ نفر از معاونان قوانین، نظارتی و اجرایی و یک نفر هم از مشاوران رئیس مجلس، بتوانند براساس سازوکار مشخصی دبیران را انتخاب و به وی معرفی کنند.

به گزارش «نماینده» احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه براساس ماده ۶۳ آیین نامه داخلی مجلس اختیار انتخاب دبیران برای کمیسون‌های تخصصی پارلمان برعهده رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: رئیس مجلس می‌تواند با استفاده از این اختیار قانونی از میان کارکنان مجلس و یا افرادی خارج از پارلمان، دبیرانی را برای کمیسیون‌ها تعیین کند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: دکتر قالیباف رئیس مجلس با وجود این اختیار قانونی، شیوه‌ نامه‌ای را مشخص کرده که براساس آن هیئت ۷ نفره‌ای متشکل از ۳ نفر عضو هیئت رئیسه، ۳ نفر از معاونان قوانین، نظارتی و اجرایی و یک نفر هم از مشاوران رئیس مجلس، بتوانند براساس سازوکار مشخصی دبیران را انتخاب و به وی معرفی کنند.

امیرآبادی‌فراهانی تصریح کرد: به موجب این شیوه نامه، هر کدام از کارمندان قوه مقننه که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند می‌توانند در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کنند و بعد از قبولی در این مراحل، اسامی پذیرفته شدگان بعد از ارزیابی هیئت ۷نفره مشخص و به دکتر قالیباف معرفی می‌شوند تا احکامشان صادر شود.

وی ادامه داد: این فرصتی است تا تمام کارمندان حائز شرایط بتوانند در معرض انتخاب به عنوان دبیر کمیسیون‌ها قرار بگیرند، دبیران قبلی هم می‌توانند با توجه به تجربیاتشان در این آزمون شرکت کنند. 

عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن تاکید براینکه این شیوه نامه مورد استقبال نمایندگان و کارمندان مجلس قرار گرفته است، گفت: رسیدن به سمت دبیری کمیسیون‌های تخصصی برای کارمندان مجلس جزو آرزوها بود و اکنون مسیر روشن و شفافی پیش روی همگان به صورت مساوی قرار گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه رئیس مجلس با وجود اختیار قانونی، برای انتخاب دبیران شیوه نامه‌ای را تعیین کرد تا عدالت برقرار شود، افزود: البته نحوه اجرای این شیوه نامه هم بسیار مهم است و توصیه کردیم تا در هئیت ۷ نفره به صورت دقیق اجرایی شود.

امیرآبادی‌فراهانی اظهار کرد: اگر این شیوه نامه یک دستورالعمل اداری بود نیاز به تصویب کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس داشت اما در اینجا رئیس مجلس با استفاده از اختیار قانونی خود یک شیوه نامه تعیین کرده است بنابراین هیچ مشکل قانونی هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روز شنبه آزمون ورودی برای انتخاب دبیران برگزار می‌شود، افزود: فردا، آخرین مهلت ثبت نام برای کارمندان پارلمان است و بحث اجرایی این‌ها را هم معاون اجرایی مجلس بر عهده دارد. همچنین قرار شده، مصاحبه‌کنندگان از افراد با تجربه و آگاه و حتی اساتید دانشگاه‌های معتبر باشند تا در یک شرایط عادلانه افراد محق انتخاب شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: پیش از این دو دبیر تقنینی و نظارتی در کمیسیون‌ها حضور داشتند که یکی از آنها دبیرکل کمیسیون می‌شد و در کنارش سه کارشناس قرار می‌گرفتند تا کیفیت بررسی قوانین در کمیسیون‌ها افزایش یابد زیرا پیشنهادات نمایندگان بعد از بررسی در کمیسیون‌ها به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود و عملکرد و سواد دبیر می‌تواند بر نحوه نگارش، رعایت اصول قانون اساسی و آیین نامه داخلی درباره یک طرح اثرگذار باشد.

نماینده مردم قم تاکید کرد: رعایت این موارد باعث می‌شود تا دیگر در صحن علنی مجلس تعداد ایرادات و ابهامات نسبت به یک طرح و لایحه کاهش پیدا کند بنابراین به جوانان، دبیران سابق و کارمندان قوه مقننه توصیه می‌کنم حتما برای این آزمون ثبت نام کنند و مطمئنا در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند به عنوان دبیر کمیسیون‌ها انتخاب شوند.

امیرآبادی‌فراهانی همچنین با اشاره به لغو همکاری دبیران سابق کمیسیون‌های مجلس تاکید کرد: کمیسیون‌ها یک جلسه برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه خود برگزار کردند که توسط مدیران کل معاونت قوانین و نظارت انجام شد، اکنون هم نمایندگان تا ۱۵ تیر ماه در حوزه‌های انتخابیه خود حضور دارند و عملا کمیسیون‌ها تا هفته آینده تعطیل است.

وی تصریح کرد: طی این یک هفته هم دبیران براساس شیوه نامه مشخص تعیین و از ۱۵ تیر ماه کار خود را آغاز خواهند کرد.

نظر شما