شناسهٔ خبر: 162544 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قالیباف: انتظار می‌رود همکاری‌های مشترک ایران و چین ارتقاء یابد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رفتار یک جانبه آمریکا را در جهان معاصر تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی خواند و بر لزوم همکاری های منطقه ای و بین المللی برای مقابله با این اقدامات نابخردانه کاخ سفید تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، 4 تیرماه) با چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در تهران دیدار و گفت وگو کرد.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: ارتباط چین و ایران، پایدار، مستحکم و تاریخی است و مخصوصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مناسبات دو کشور تعمیق پیدا کرد.

وی افزود: کشورهای جهان و از جمله تهران و پکن امروز در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی با خوی استکباری و یکجانبه گرایی آمریکا و آثار نامطلوب آن بر حقوق ملت ها مواجه اند.

وی بر ضرورت گسترده تر شدن ارتباطات و تعمیق و وسیع تر شدن تعاملات بین دو کشور ایران و چین تاکید کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان دخالت های آمریکا و برخی کشورها در امور داخلی چین را بشدت محکوم کرد.

وی همچنین  از موضع شفاف و روشن دولت چین در مخالفت با قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد همکاری های دو کشور با سرعت بیشتری تداوم و تحقق پیدا کند و گفت: بارها شاهد دخالت های دولت ترامپ علیه حاکمیت و استقلال کشورها از جمله در رابطه با ایران و چین و برخی  مسائل بین المللی همچون محیط زیست و سلاح های مخرب بوده ایم. در این راستا همکاری های منطقه ای و بین المللی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

سفیر چین در این دیدار ضمن تسلیم پیام تبریک آقای لی جان شو رییس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین اظهار داشت: چین تمایل دارد که روابط خود را با ایران تقویت کند و افزود: از آنجا که پارلمان در ایران نقش بسیار مهمی دارد و نمایندگان مجلس در ایران نقش تاثیرگذاری دارند، معتقدم همکاری های پارلمانی ایران و نمایندگان چین در آینده و به ریاست جنابعالی نیز افزایش خواهد یافت.

کنگره نمایندگان چین آمادگی کامل دارد که بیش از پیش همکاری های دوستانه با مجلس ایران را توسعه دهد و تجربیات خود را در حوزه های قانونگذاری، نظارت و اجرای سیاست ها، با دوستان ایرانی به اشتراک بگذارد.

وی با اشاره به گستردگی روابط دو کشور ادامه داد: ارتباطات چین و ایران با برخورداری از تاریخ و تمدن قوی از زمان جاده ابریشم شروع شد و در طول سالهای گذشته، همکاری های دو طرف در زمینه های مختلف به توسعه خوبی رسید؛ همچنان که در سال جاری میلادی و با شروع بیماری کورید 19 نیز دو کشور و دو ملت در کنار هم بوده و به یکدیگر کمک کردند.

سفیر چین در تهران با بیان اینکه در وضعیت موجود چین تمایل دارد که روابط خود را با ایران تقویت کند، ادامه داد: دو کشور باید در مورد مسائل مهم و منافع مشترک از یکدیگر حمایت کنند؛ همچنانکه طرف چینی به طور قاطعانه از حاکمیت و استقلال ایران  حمایت کرده و با تحریم های یکجانبه گرایانه آمریکا اعلام مخالفت کرد.

سفیر چین گفت: سال‌هاست کشورهای غربی به ویژه آمریکا به بهانه حقوق بشر، فشارهایی بر ایران و چین داشته اند ولی ما همیشه در کنار هم بوده و از دخالت کشورهای خارجی و یکجانبه گرایی اعلام انزجار داشته ایم.

هوآ تاکید کرد: چین قاطعانه از قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد و همچنین از توافقات بین المللی حمایت کرده و مخالفت خود را با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا اعلام می دارد.

براساس این گزارش سفیر چین در تهران تابلوی صنایع دستی چین را به رسم یادبود به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

نظر شما