شناسهٔ خبر: 162522 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اصلاح قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در دستورکار کمیسیون شوراهای مجلس

علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت:‌ اصلاح قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری دستور کارهای نشست آینده این کمیسیون در هفته آینده است.

علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های این کمیسیون اظهار داشت: اولین اولویت و دستورکار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، اصلاح قانون انتخابات شوراها است.  

وی افزود: تلاش داریم که اصلاح این طرح در کمیسیون شوراهای مجلس پخته شده و سپس به صحن علنی ارائه شود، ضمن اینکه باید قانون انتخابات شوراها به صورت کاملاً شفاف، کامل و جامع بوده و مباحث مختلف مرتبط با آن در ابتدا در کمیسیون امور داخلی کشور بررسی کارشناسی انجام شود و سپس به صحن علنی ارائه شود که خدای نکرده در صورت ناقص بودن این طرح، مسائل و مشکلات حاشیه‌ای ایجاد خواهد شد.  

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: اینکه هم‌اکنون اصلاح ساختار قانون انتخابات مجلس را داشته باشیم، برای آن است که به انتخابات خرداد 1400 برسیم و برای آنکه خروجی خوبی داشته باشیم، باید این طرح از هم‌اکنون مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار بگیرد تا در انخابات از آن استفاده کنیم.  

وی گفت: دومین بحث و دستورکار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مربوط به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است که پیرامون آن هم مباحث مختلف در این کمیسیون مطرح خواهد شد، ضمن اینکه یکی دیگر از بحث‌هایی که در کمیسیون عملیاتی خواهد شد، مربوط به استفاده از خرد جمعی است و در همین راستا قرار است نظرات کارشناسی فرهیختگان و افراد باتجربه استفاده کنیم.  

وی گفت: یکی از خلأها و مشکلاتی که مربوط به شوراهای شهر و روستا آن است که بایستی نظارت بر مجموعه شوراها در قانون درج شود، چرا که نظارت مستمر می‌تواند مشکلات مرتبط با شوراهای شهر، روستا و بخش‌ها  شهرستان‌ها داریم مربوط به مغفول واقع شدن نظارت‌هاست.  

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: اصلاح ساختار مدیریت جامع شهری هم سومین دستورکار کمیسیون امور داخلی کشور است که ان‌شاءالله در اولین جلسه دو هفته آینده یعنی یکشنبه 15 تیرماه این موضوع را هم در دستور داریم. این در حالی است که تمامی این موضوعات مرتبط با یکدیگر است.  

وی با بیان اینکه مدیریت جامع شهری را زمانی می‌توانیم توانمند کنیم که بسترهای لازم برای ورود افراد سالم و توانمند شوراها را درنظر گرفته و اختیارات آنها را هم به آنها بدهیم.  

وی با بیان اینکه متأسفانه شوراهای شهر تبدیل به شوراهای شهرداری‌ها شده‌اند، گفت: باید تلاش کنیم که دستگاه‌های خدمات‌رسان هم به مجموعه دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشند. باید نگاه‌های ما به این حوزه جامع، ‌ متقن و کامل باشد تا بتوانیم آسیب‌های این حوزه را برطرف کنیم. به همین دلیل باید آسیب‌های مختلف را دیده و برای این موضوع پیشگیری‌های لازم را درنظر بگیریم.  

وی با بیان اینکه باید کمیسیون داخلی کشور و شوراها را از حالت انفعالی خارج کنیم تا عملیاتی فکر و اقدام کنیم، گفت: قطعا این کمیسیون در مجلس یازدهم خروجی‌های بسیار خوبی را برای کشور خواهد داشت.

نظر شما