شناسهٔ خبر: 162520 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

علیزاده:ارز تک نرخی و آزاد شود

دلار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت تک نرخی شدن ارز می گوید از آنجایی که در حال حاضر مصرف کننده اصلی از تخصیص ارز دولتی منتفع نمی شود، باید این اعتبارات را با مکانیزمی دقیق در اختیار آنها قرار داد.

به گزارش «نماینده» محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  با انتقاد از چند نرخی بودن ارز در کشور، گفت: پیش از هفته گذشته ارز ۴ نرخ داشت؛ نرخ رسمی یا دولتی، نیمایی، سنا و آزاد، اما هفته پیش در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مقرر شد، نرخ جدیدی با عنوان ترجیحی به ۴ نرخ گذشته افزوده شود.

عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین کند

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ ارز ترجیحی به ارز صادراتی اطلاق می‌شود، افزود: براساس این تصمیم، بانک مرکزی ارز صادراتی را گران‌تر از نرخ آزاد خریداری می کند، به این معنا که اگر ارز آزاد A ریال است، بانک مرکزی ارز صادراتی را A+X ریال خریداری ‌کند، هدف از این تصمیم افزایش صادرات و ترغیب صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی است.

وی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی ارز صادراتی را بیشتر از نرخ آزاد خریداری کند، نابسامانی‌های موجود افزایش می‌یابد، اظهار کرد: ارز باید تک نرخی و آزاد شود و عرضه و تقاضا قیمت آن را مشخص کند.

کالاهای اساسی علیرغم تخصیص ارز دولتی، گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگرچه قیمت کالاهای اساسی با تک نرخی شدن ارز افزایش می‌یابد اما می‌توان با طراحی مکانیزمی دقیق، یارانه‌ای که در حال حاضر بانک مرکزی به تامین کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، را به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده رساند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر علیرغم تخصیص ارز دولتی، کالاهای اساسی گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد به طور مثال برای واردات شکر، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود، اما واردکننده شکر وارداتی را در بازار توزیع نکرده و آن را به نبات تبدیل می کند، سپس محصول تولیدی را در کشورهای خلیج فارس با نرخ ارز آزاد به فروش می رساند، اگر ارز تک نرخی شود، بساط این اقدامات جمع خواهد شد.

نظر شما