شناسهٔ خبر: 162518 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مهار قیمت ها در بازار با کنترل نرخ ارز ممکن می شود

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه طبیعی است افزایش نرخ دلار، موجب رشد قیمت ها می‌شود، گفت: مدیریت موثر نرخ ارز از لازمه های کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار است.

به گزارش «نماینده»، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با انتقاد از رشد نرخ ارز در هفته‌های اخیر، گفت: اگرچه در حال حاضر کشور با کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو است اما دولت می‌تواند با گسترش صادارت غیرنفتی به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار ارزی بوده و نیاز ارزی کشور را تامین کند.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از راهکارهای بهبود وضعیت ارزی کشور را بازگشت ارز صادراتی دانست و افزود: اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادارت را به کشور باز گردانند، منابع ارزی تامین و نرخ دلار کاهش می‌یابد.

تداوم افزایش نرخ دلار رشد قیمت ها را دامن می زند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول ملی، مردم به دنبال حفظ سرمایه خود هستند، اظهار کرد: با سیاست‌گذاری‌های مناسب می‌توان نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بورس و استفاده در تولید هدایت کرد، با تحقق این مهم نه تنها شعار سال یعنی"جهش تولید"محقق می شود بلکه از افزایش قیمت دلار نیز جلوگیری خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: تجربه بیانگر این است همواره افزایش نرخ دلار، علاوه بر تاثیر اقتصادی در گرانی‌ها، از بُعد روانی نیز به رشد قیمت ها دامن زده و فرصتی برای سوداگران در زمینه ایجاد هرج و مرج در بازار فراهم می‌کند، بنابراین بدیهی است مدیریت موثر نرخ ارز از لازمه های کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار است

نظر شما