شناسهٔ خبر: 162516 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری: "حج تمتع ۹۹ لغو شد"

مکه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره حج تمتع ۹۹ اعلام کردند: عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها برای مناسک حج سال جاری به کشور عربستان منتفی ‌شد.

به گزارش «نماینده» بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بیانیه‌ای مشترک درباره حج تمتع ۹۹ صادر کردند؛

متن کامل بیانیه مشترک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
«وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا  وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ»   – ۹۷ آل عمران

به اطلاع ملت عزیز و مشتاقان زیارت بیت‌الله الحرام و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع و زائرین ثبت‌نام شده حج تمتع سال ۱۳۹۹ می‌رساند که وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز دوشنبه مورخ ۲/۴/۹۹، اعلام کرد که  مناسک حج ۱۳۹۹ به‌صورت محدود و داخلی و بدون پذیرش حجاج سایر کشورها برگزار خواهد شد.

از این‌رو عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها برای مناسک حج سال جاری به کشور عربستان منتفی ‌شد.

همان‌گونه که در اطلاع‌رسانی‌های قبلی اعلام شد، بعثه مقام معظم رهبری  و سازمان حج و زیارت پس از حج سال قبل، برنامه‌ریزی‌های لازم، تمهید و تمام مقدمات اعزام زائران اعم از امور پزشکی، آموزش و فرهنگی، اسکان، تغذیه و تدارکات، حمل‌ و نقل و ... را مطابق سال های قبل انجام داده‌اند.

افزون بر این به سبب شیوع ویروس کرونا، نشست‌های تخصصی متعددی را برای تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی جهت کلیه مراحل اجرایی حج با متولیان و متخصصان امر بهداشت و درمان برگزار کرد که نتیجه آن تدوین دستورالعملهای بهداشتی و اجرائی شد.

همچنین نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج با استفتاء از مراجع عظام تقلید، نظرشان را جهت انجام مناسک حج در شرایط اضطراری شیوع بحران کرونا در مواقف و مشاعر دریافت کردند.

با عنایت به اینکه حج یک فریضه الهی بوده و برابر آیه کریمه قرآن (حج ۲۵) که می فرماید: «سَواءً العاکِفُ فیهِ وَالبادِ» تمامی مسلمانان در آن سهیم و دخیل هستند؛ انتظار می‌رفت که دولت عربستان سعودی، در تعاملی شایسته، نقطه نظرات سایر کشورهای مسلمان را جویا می‌شد و از هم‌اندیشی و همراهی آن‌ها برای حل این مشکل که در حال حاضر بر کل جهان سایه افکنده است بهره می‌گرفت.

در هر صورت با توجه به عدم امکان برگزاری حج برای زائران ایرانی ضمن محفوظ ماندن نوبت و اولویت اعزام حجاج محترم ثبت نام شده، کلیه برنامه‌ریزی‌های حج نیز به سال بعد موکول می‌شود و ان شاءالله در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد.

نظر شما