شناسهٔ خبر: 162439 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ایران زیربار فشارهای سیاسی و رفتارهای زیاده خواهانه نمی‌رود

نوش آبادی// نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران زیر بار فشارهای سیاسی و رفتارهای زیاده‌خواهانه نخواهد رفت و از حق خود دفاع می‌کند.

به گزارش « نماینده» حسین نوش‌آبادی با محکوم کردن قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: کلیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با اطلاع و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده و تمامی اقدامات در چارچوب تعهدات و در راستای حق قانونی و مسلم ما برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز بوده است. متاسفانه در چنین شرایطی دولت‌های اروپایی نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده که در موضوع سازوکار مالی موسوم به اینستکس گامی برنداشتند. اروپایی‌ها در برجام متعهد به ایجاد سازوکاری برای تسهیل تجارت میان عوامل اقتصادی ایران و اروپا بودند که آن را عملیاتی نکردند.

وی ادامه داد: فرانسه، آلمان و انگلیس به جای فشار به جمهوری اسلامی ایران به تعهداتشان عمل کنند و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اجازه ندهد منافع مشروع ایران دست‌خوش زیاده‌خواهی آمریکا شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید مجدد بر این‌که قطعنامه شورای حکام مردود است، اضافه کرد: این اقدام با تعهدات آژانس و اتحادیه اروپا مغایرت دارد، قطعا اقدامی مناسب در واکنش به این تصمیم غیرمنطقی شورای حکام نشان خواهیم داد. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم فعالیت‌های هسته‌ای ایران شفاف و زیر نظر بازرسان آژانس بوده و برخلاف اتهامات بی‌اساس و ادعاهای شورای حکام و آژانس، ما به تعهدات خود در پروتکل الحاقی و نظارت‌ها عمل کرده لذا از حق‌مان عقب نشینی نخواهیم کرد و مقابل زیاده‌خواهی‌های اروپا و آمریکا می‌ایستیم.

نوش‌آبادی تاکید کرد: شورای حکام و آژانس رفتارهایشان را در قالب اقدامات بی‌طرفانه دنبال کنند و از رفتارهای متناقض بپرهیزند و به جای آن به انجام کارهای حرفه‌ای و غیرسیاسی متعهد باشند.

وی با بیان این‌که در قطعنامه شورای حکام رد پای آمریکایی‌ها و تسلیم شدن اروپایی‌ها در مقابل فشارها دیده می‌شود، اضافه کرد: چرا باید اروپایی‌ها تحت فشار آمریکایی‌ها قرار گیرند و شورای حکام هم تحت تاثیر رفتارهای غرب و آمریکا باشد. این جای تاسف دارد. شورای حکام باید در چارچوب‌های قانونی با ایران رفتار کند البته که ما زیر بار فشارهای سیاسی و رفتارهای زیاده‌ خواهانه نرفته و از حق خود دفاع می‌کنیم در عین حال هم همچون گذشته برای حضور بازرسان آژانس آمادگی داشته و به تعهدات خود پایبند هستیم. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و شفاف عمل می‌کنیم.

نظر شما