شناسهٔ خبر: 162418 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سمیه رفیعی نماینده تهران در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

محیط‌زیست نباید دستمایۀ سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی شود/ به دنبال پیشرفت پایدار و مستمر هستیم، نه توسعه پایدار

سمیه رفیعی

«نماینده»- سحر سماوات- سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» با اشاره به نقش فراکسیون محیط زیست و تخصصی بودن آن در زمینه محیط زیست گفت: تا امروز فراکسیون‌های محیط‌زیست خیلی تخصصی کار نکرده‌اند و مبنای تشکیل فراکسیون فقط در ظاهر دغدغه‌های محیط‌زیست بوده؛ اما محور اصلی فعالیت این فراکسیون پیگیری کارهای سیاسی بوده است. لذا تلاش می‌کنیم تا بتوانیم جلوی این سیاسی‌بازی‌ها را بگیریم.

وی ادامه داد: محیط‌زیست نباید دستمایه و دست‌آویز سیاسی‌کاری‌ها و سیاسی بازی‌ها شود؛ باید سعی کنیم جلوی این سیاسی‌کاری‌ها گرفته شود.

نماینده تهران عنوان کرد: ما در حال حاضر در حوزه محیط‌زیست دچار چالش‌های جدی هستیم، درحالی‌که می‌شد جلوی این چالش‌ها را گرفت و ما امروز نباید این چالش‌ها را تجربه می‌کردیم؛ از وقتی‌که محیط‌زیست دچار سیاسی‌کاری شد، مهم‌ترین مسائل مربوط به آن نادیده گرفته شد. همان‌طور که حضرت آقا فرمودند مسئله محیط‌زیست مسئله درجه‌دو یا فانتزی نیست؛ یکی از مسائل مهم کشور است.

رفیعی در مقام ذکر مثال، خاطرنشان کرد: سرطان‌ها، نازایی و کم‌هوشی‌ها در کشور، عارضه‌ها و پدیده‌هایی است که از ناکارآمدی‌ها در عرصۀ محیط‌زیست به وجود آمده است. ما به‌وسیلۀ حوزه محیط‌زیست باید بتوانیم مانع به وجود آمدن زمینۀ این عارضه‌ها در کشور بشویم.

وی ادامه داد: البته ما این کار را انجام نمی‌دهیم، زیرا خود را درگیر درمان این عارضه‌ها کرده‌ایم! عوارض کم‌توجهی به محیط‌زیست، جدا از اینکه مردم را دچار مشکل می‌کند و وقت دولت‌ها را می‌گیرد، هزینه‌های بسیار سنگینی هم بر دولت‌ها تحمیل می‌کند.

نماینده تهران با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که هرگونه فعالیت مخرب و آلوده‌کنندۀ محیط‌زیست را ممنوع دانسته است،‏ تصریح کرد: در این اصل به‌صراحت از واژه ممنوعیت استفاده شده است که نشان‌دهندۀ درایت و بینش انقلابیونی است که در اوج مشکلات کشور، این اصل را در قانون اساسی آورده‌اند. با وجود اینکه این نوع آینده‌نگری و بینش در دنیا بی‌نظیر است، اما ما چقدر به این اصل پایبند هستیم؟

رفیعی ادامه داد: اتفاقاً کسانی که این قانون را بهترین شکل ممکن دور می‌زنند، خود دولتی‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال پیمانکارانی که دولت دارد محیط‌زیست را به بدترین شکل ممکن تخریب می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که دولت‌ها به این اصل پایبند نیستند.

رفیعی با اشاره به شروع گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: ما دیگر فرصت آن را نداریم که اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و باید فکری برای اصلاح اشتباهات گذشته بکنیم. متأسفانه مسئولین به دلیل وجود بحران‌هایی که به وجود آمده است، تازه متوجه این مسئله شدند که نباید محیط‌زیست را تخریب کنند. لذا باید برای این مهم برنامه داشته باشیم. ما از لحاظ اقلیمی و موهبت‌های الهی، کشوری بی‌نظیر در دنیا هستیم، اما نتوانستیم این را برای مردم جا بیندازیم در اقلیمی که هستید بهترین استفاده را بکنید و به دنبال پیشرفت پایدار و مستمر باشیم.

نماینده تهران گفت: در حال حاضر از واژه توسعه پایدار خیلی استفاده می‌کنیم؛ اما آن چیزی اتفاق افتاد که دقیقاً توسعه ناپایدار است و به‌اشتباه اسم آن را توسعه پایدار گذاشتیم.

وی ادامه داد: میان مسئولین، فقط شخص حضرت آقا هستند که به‌طور واقعی دغدغه محیط‌زیست را مطرح می‌کنند، بنده به‌عنوان یک کارشناس محیط‌زیست -نه از جایگاه نمایندگی مجلس- باید بگویم که حضرت آقا در صحبت‌هایشان راجع به محیط‌زیست اولاً حجت را تمام می‌کنند دوما با دید بسیار تخصصی به مسائل محیط‌زیست توجه می‌کنند که از کمتر کارشناس محیط‌زیست این صحبت‌ها و مسائل را می‌شنویم.

رفیعی با توجه به نرخ بالای مهاجرت در کشور عنوان کرد: یکی از دلایلی که ما انقلاب کردیم حفظ کرامت انسانی بود اما با توجه به نرخ مهاجرتی که داریم تقریباً از ۳۵ سال گذشته این نرخ ثابت است و دقیقاً از استان‌هایی بیشترین مهاجرت را داریم که پر برخوردار از مواهب الهی هستند. این مهاجرت‌ها به حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ منجر می‌شود که علاوه بر بروز بسیاری از معضلات اجتماعی، کرامت انسانی آن‌ها هم حفظ نمی‌شود.

رفیعی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید برای پیشرفت مردم در مناطق و استان‌های خودشان برنامه‌ریزی کرد و افق دید طولانی را مد نظر قرار دهیم؛ زیرا ما به دنبال پیشرفت پایدار و مستمر هستیم نه توسعه پایدار.

رفیعی با اشاره به نقش فراکسیون‌ها تصریح کرد: اگر فراکسیون تخصصی و با دغدغه واقعی و با پشتوانه کارشناسی بخواهد وارد شود می‌تواند مؤثر واقع شود؛ اگر نتوانیم در طول سال برنامه‌هایمان برای محیط‌زیست را پیاده کنیم، برای تشکیل کمیسیون ویژه محیط‌زیست اقدام خواهیم کرد.

وی در تشریح هدف خود از عضویت در کمیسیون کشاورزی، عنوان کرد: نظام کشاورزی به‌عنوان پایه اقتصاد در کشور به یک برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جامع و به دور از عملکرد جزیره‌ای نیاز دارد که متأسفانه در کشور ما این سیاست‌گذاری وجود ندارد.

نماینده تهران با اشاره به مشکلاتی که کشور در حوزه کشاورزی دارد ادامه داد: متأسفانه در کشاورزی کشور ما بخشی‌نگری می‌شود و با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کمبود آب در کشور نیاز به یک برنامه‌ریزی سازگار با اقلیم داریم و برنامه‌ریزی ما نباید فقط به عملکرد چهار سالۀ دولت‌ها ختم شود. کشاورزی حوزه‌ای است که تاب‌آوری دارد و اگر از دست برود، دیگر جای جبران ندارد.

رفیعی گفت: متأسفانه کشاورزی ما بسیار سنتی اداره می‌شود؛ هم در برنامه‌ریزی و هم در اجرا و عملیاتی کردن آن، ما خیلی نتوانستیم در حوزه کشاورزی از فناوری بهره‌ای ببریم. نگاه ما در حوزه کشاورزی با نگاه اسراف بر منابع در حال انجام است.

وی گفت: به دلیل نبود سیاست‌گذاری جامع در کشور ما در حوزه کشاورزی دچار بی‌نظمی هستیم و آشفتگی مدیران در این حوزه بسیار است و نظارت در این حوزه، نظارت تخصصی نبوده است.

رفیعی ادامه داد: به دلیل اینکه سیاست‌گذاری جامع در حوزه کشاورزی نداریم در بعضی مواقع بسیاری از محصولات بومی کشور خود را از بین می‌بریم و به بهانه خودکفایی در محصول دیگر مجبور می‌شویم که محصول بومی که از بین برده‌ایم را با هزینه‌های بالا وارد کشور کنیم. ما در حوزه کشاورزی فقط شعار می‌دهیم و بسیاری از قوانین فقط در حد وضع کردن و بر روی کاغذ آوردن است و به‌نوعی کار شعار دادن برای مسئولین بسیار راحت شده است.

نماینده تهران در توضیح مهم‌ترین دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم عنوان کرد: دغدغه اصلی مجلس باید پرهیز از من‌گرایی و رسیدن به وحدت در راستای حل مشکلات موجود جامعه باشد. باید بتوانیم برای آینده‌ای امیدآفرین برای مردم سیاست‌گذاری کنیم، نه آینده‌ای که فقط در حد شعار باشد. اگر توانستیم امید را در جامعه زیاد کنیم می‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم.

رفیعی ادامه داد: مجلس یازدهم باید همه تلاش خود و حتی بیشتر از ظرفیت خود را باید به کار ببندد که سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء دهد و باید کاری کند که اعتماد از دست رفته مردم بازگردد.

نماینده تهران در پایان تصریح کرد: اگر همۀ نماینده‌ها خودشان را متعهد به این بدانند که اعتماد از دست رفته مردم را به دست بیاورند با کارهای واقعی و برنامه‌های جهادی و روحیه عملکردی جهادی، خودشان را وقف نظام و جامعه بکنند ان‌شاءالله مشکلات حل می‌شود.

نظر شما