شناسهٔ خبر: 162403 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باید نهضتی در خدمات اجتماعی ایجاد کنیم

شریفیان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دیگر زمان آن رسیده تا راه را برای ورود مردم به حل مسائل و استفاده بیش‌ازپیش از فرصت‌های اجتماعی بازکنیم و باید نهضتی نوین در ارئه خدمات اجتماعی ایجاد کنیم.

به گزارش «نماینده» مهدی شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به افزایش روزافزون مسائل و مشکلات اجتماعی به نظر میرسد که راه‌حل‌های موجود برای حل بسیاری از مشکلات امروز جامعه ناکافی و تاریخ گذشته است و باید طرحی نو برای گذر از آسیب‌های اجتماعی در پیش‌گرفته شود؛ امروز جامعه نیازمند آن است که با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و جوانان ایران اسلامی زمینه یک تحول بزرگ را در عرصه های اجتماعی ایجاد کنیم.

وی افزود: از آنجاکه هر مسئله و پدیده فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... در زمینه و بستر اجتماع رخ می‌دهد، به ‌هم ‌پیوستگی و درهم تنیدگی شدیدی در مشکلات اجتماعی و دیگر عرصه‌ها وجود دارد و به‌طور خلاصه می‌توان گفت حل مسائل در دیگر عرصه ها نیز از رهگذر حل مشکلات اجتماعی می‌گذرد و در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ما بر آن هستیم که با ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رفع و حل مسائل زمینه‌های این ‌تحول اساسی صورت پذیرد و امروز زمان تحول در نگاه به مسائل اجتماعی رسیده است.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: هرچند طبق ماده ۳۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انجام وظایف محوله در محدوده امور اداری و استخدامی، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون بر عهده کمیسیون اجتماعی گذاشته‌شده است، اما امروز محدوده وسیعی از رخدادهای اجتماعی باید در برنامه‌ریزی‌های این کمیسیون لحاظ شود و این مگر از طریق تعامل مؤثر و کارآمد با دیگر کمیسیون‌های مجلس میسر نمی‌شود.
وی تأکید کرد: ما در برنامه‌ریزی‌ها، ظرفیت و فرصت استفاده از گروه‌های مردمی را غالباً نادیده گرفته‌ایم درحالی‌که بیشتر اوقات شعار استفاده از توان مردمی برای حل مسائل داده شده است. دیگر زمان آن رسیده تا راه را برای ورود مردم به حل مسائل و استفاده بیش‌ازپیش از فرصت‌های اجتماعی بازکنیم و باید نهضتی نوین در ارئه خدمات اجتماعی ایجاد کنیم.

شریفیان یکی از مهم‌ترین محورهای تحول در کمیسیون اجتماعی را افزودن نگاه فرصت محور به نگاه آسیب محور فعلی دانست و گفت:  تمرکز بر رفع آسیب‌های اجتماعی در کمیسیون اجتماعی خوب است اما اگر این نوع نگرش متمرکز باعث غفلت از شناسایی، پرورش و تولید فرصت‌های اجتماعی شود، می‌تواند خود به یک آسیب اساسی دیگر در اجتماع تبدیل شود.

وی یادآور شد: ما متأسفانه در برخی نگاه‌های دولتی هم داشته‌ایم که در گذشته‌ای نه‌چندان دور حتی علناً اظهار می‌کردند و به‌جای نگاه فرصت محور به جامعه جوان کشور مثلاً متولدین دهه شصت را به  نحوی ساده‌انگارانه "باعث ایجاد مشکل" می‌دانستند درحالی‌که در نوع نگاه فرصت محور، جمعیت عظیم جوانان باانرژی و باانگیزه و بانشاط فرصتی به‌حساب می‌آیند که بسیاری از کشورها آرزوی داشتن این فرصت را دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تجربه تاریخی به ما نشان داده اگر نگاه مجلس به مسائل نگاه درستی باشد در تعیین مسیر دیگر دستگاه‌ها هم می‌توان امیدوار بود، راه درست طی شود و در غیر این صورت باید نگران بود که مجری قانون نتواند آن‌طور که باید و شاید در رفع مسائل مردم و انجام وظایف محوله موفق باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما در رویکردهای اجرایی از طریق قانون‌گذاری و اصلاح قوانین موجود هم باید تحول ایجاد کنیم گفت: مثلاً شما ملاحظه می‌کنید در خدمات‌رسانی به مردم محروم رویکردی کارمند محور حاکم شده درحالی‌که اساس ایجاد سازمان‌های این‌چنینی این نبوده که کار مردم به کارمندان دولت سپرده شود و تا زمانی که کار مردم در دست خودشان قرار نگیرد نمی‌توان آن موفقیت موردنظر را در رفع محرومیت که از آرمان‌های انقلاب اسلامی است به دست آورد و نگاه جدی به مدیریت جهادی در این سازمان‌ها و نهادها و مجموعه‌ها باید جایگزین نگاه فعلی شود.

شریفیان گفت: موازی کاری باعث شده در بسیاری از اقدامات اجتماعی مسئول معینی نداشته باشیم و یا پخش مسئولیت باعث شده بسیاری از موقعیت‌های پرمسئله اجتماعی در بین نهادها و مجموعه‌های مسئول هم‌دست به دست شده و راهی واحد برای حل مشکل و رفع دغدغه اجتماع پیدا نشده یا در پیش‌گرفته نشود.

وی تصریح کرد: بدون شک برای حل مسائل محور باید مردم و علی‌الخصوص جوانان باشند و تکیه به جوانان در نقشه راهی که در گام دوم انقلاب ترسیم‌شده هم مؤید این مطلب است که جوانان باید محور و مرکز همه برنامه‌ها برای رفع مسائل مردم باشند.

نظر شما