شناسهٔ خبر: 162371 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اصلاح ساختار بودجه امری اجتناب ناپذیر است

خدابخشی نماینده الیگودرز گفت: یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار برای اصلاح ساختار بودجه شناسایی دارایی‌های دولت و ساماندهی آنهاست.

به گزارش «نماینده»،محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تدوین برنامه اصلاح ساختار بودجه از سوی دولت اظهار کرد: قرار است این برنامه برای بررسی به مجلس ارسال شود و اگر این اتفاق رخ دهد پس از تشکیل کمیسیون برنامه و بودجه این لایحه در این کمیسیون بررسی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه امری اجتناب ناپذیر است، گفت: مهم‌ترین بخشی که باید در اصلاح ساختار بودجه در نظر گرفته شود، قطع وابستگی هزینه‌های جاری کشور به نفت و میعانات گازی است.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه کشور شامل دو بخش هزینه‌های جاری شامل هزینه وزارتخانه‌ها و نیروهای مسلح و هزینه شرکت‌های دولتی می‌شود، تصریح کرد: درآمدهای بودجه‌ای عمومی کشور در چند سال گذشته از طریق فروش نفت و میعانات گازی، مالیات و درآمدهای گمرکی و دارایی‌های مالی (فروش اوراق قرضه، فروش اوراق خزانه اسلامی) تأمین شده است که از این درآمدها ۳۰ درصد مختص به فروش نفت و میعانات گازی است و این عدد را باید به صفر برسانیم.

خدابخشی با تأکید بر اینکه پس از به صفر رساندن سهم نفت در بودجه کشور باید منابع درآمدی پایدار جایگزین آن کنیم، گفت: باید درآمدهای مالیاتی و گمرکی را تا حد امکان جایگزین درآمدهای نفتی و پایه‌های مالیاتی جدید را تعریف کنیم، همچنین برخی از معافیت‌های مالیاتی را برداریم.

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ درصد مالیات‌هایی که می‌توان وصول کرد، حدود ۴۰ درصد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور معافیت‌های مالیاتی مورد بازنگری قرار گیرد و جلوی فرار مالیاتی را گرفت، البته در بودجه سال ۹۹ احکامی در این زمینه آورده شد که از جمله این موارد مالیات برخانه‌ها و اتومبیل‌های لوکس بود.

خدابخشی با بیان اینکه به موازات قطع وابستگی بودجه به نفت باید بازنگری در درآمدها و هزینه‌های دولت داشته باشیم، ادامه داد: این هزینه‌های دولت به دو بخش هزینه‌های ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شود که در بخش دوم حتما باید بازنگری جدی انجام شود.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد درآمد پایدار برای اصلاح ساختار بودجه شناسایی دارایی‌های دولت و ساماندهی آنهاست، گفت: برخی از دارایی‌های دولت هنوز به طور دقیق شناسایی نشده است که باید لیست دقیقی از این دارایی‌ها تدوین شود تا با واگذاری برخی از این موارد درآمدی برای دولت ایجاد شود.

نظر شما