شناسهٔ خبر: 162335 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«خانه‌های احتکاری» در کشور باید مدیریت شود

حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: خانه‌های احتکاری باید مدیریت شود و مدیریت آن نیز بر اساس استانداردهای بین المللی قابل انجام است.

به گزارش «نماینده»،مسأله مسکن و افزایش نرخ خرید و به تبع آن رهن و اجاره امروز به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده است. با توجه به این که خرداد ماه تا اواخر تابستان فصل رهن و اجاره است، قیمت‌ها به صورت چشمگیری بالا رفته است و بسیاری از مردم سرگردان شده‌اند.

حسن روحانی رئیس جمهور چندی پیش در نشست با وزرای دولت برای تعدیل نرخ مسکن دستور صادر کرد و اسحاق جهانگیری نیز دیروز 26 خرداد ماه سامانه تشخیص خانه‌های خالی را رسما به سازمان مالیاتی کشور تحویل داد.

کارشناسان می‌گویند که مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند بر قیمت‌های افسارگسیخته مسکن شوک ایجاد کرده و قیمت‌ها را تا حد زیادی تعدیل کند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز چند روز پیش از آغاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی تا چند روز آینده خبر داده بود و گفته بود که از تاریخی که قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده، مالیات بر خانه‌های خانه قابل وصول است و در همین تابستان سازمان امور مالیاتی باید صدور برگه‌های مالیاتی را آغاز کند.

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با حمایت از قانون مالیات بر خانه‌های خالی و تأکید بر این که باید این اتفاق در کشور بیفتد، به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که شاید برخی از مالکان خانه‌ها با رهن و اجاره صوری از مالیات فرار کنند هم پاسخ داد.

وی افزود: اصل مسأله مالیات بر خانه‌های خالی مسأله‌ای درست و حیاتی است و در مورد مسأله فریبکاری هم دولت با امکاناتی که در اختیار دارد قطعا قدرت و اقتدار این را دارد که از همه ظرفیت‌های نظارتی خود استفاده کند، بنابراین مالیات بر خانه‌های خالی یک کار بزرگ است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روند فعلی مسکن در ایران به ویژه شهرهای بزرگ را «خانه‌های احتکاری» می‌داند و بر مدیریت آن به بهترین نحو ممکن تأکید دارد.

آزادیخواه در همین رابطه گفت: خانه‌های احتکاری باید مدیریت شود و مدیریت آن نیز بر اساس استانداردهای بین المللی قابل انجام است. آنهایی که تشنه فرهنگ اروپایی و غربی هستند این فرهنگ را لااقل در بحث مالیات بر خانه‌های خالی اجرا کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که روند مالیات بر خانه‌های خالی این گونه باشد که: خانه اول، حداقل مالیات و خانه دوم و به بعد تصاعدی بالا برود. بنابراین به گفته وی این بهترین کار و اقدامی است که در شرایط فعلی می‌تواند قیمت خانه‌ها را تعدیل کند و اگر این اتفاق بیفتد اساس مسکن در کشور تعدیل خواهد شد.

به گزارش فارس، مالیات بر خانه‌های خالی از سال‌ها پیش در کشور وجود داشته است و این که چرا تاکنون این قانون اجرایی نشده، محل بحث کارشناسان اقتصادی، سیاسی و همچنین نمایندگان پارلمان است.

نظر شما